Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 01 mei 2020 22:48

JvK91 schreef: 01 mei 2020 21:15 Nu een iets objectievere vraag.
Stel je neem de Canyon Ultimate CF SL 7.0 disc met 105 R7000 en ik wil iets vergelijkbaars hebben. Carbon frame, 105 R7000 disc, aero stem stuur combo, 7,9 KG voor €2100.

Welke modellen van andere merken hebben dezelfde onderdelen (of beter) voor dezelfde prijs (of goedkoper)? Het is hier gelukkig geen weightweenies, maar voor sommigen telt ook elke gram. En zoals we weten kost soms 300 gram-400 gram winst aan onderdelen best wel wat €.

- https://www.giant-bicycles.com/nl/defy- ... pro-2-2020 Ultegra / 8kg / €3500 + 40% korting?
- https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-a ... -disc-2020 105 / 7.9 kg /€2800 + 21% korting? (geen aero stuur stem combo
- https://www.12gobiking.nl/scott-addict-10-disc-2020 Ultegra / 8.3 kg / €2500 + 12% korting? (geen aero stuur stem combo)
-...
Met geïntegreerd stuur ga je dat volgens mij nergens vinden buiten canyon. Of je plaatst er achteraf zo een stuur op, maar dan kan je wel eens flauwvallen van de prijs.

Stuurpen van bmc kost al 300€ toen ik informeerde daarvoor. Bij canyon heb je daar heel het stuur voor.

Dat zal de merkbeleving van de stuurpen zijn, al heb kan ik nog veel leuke dingen doen met 300€ die me meer beleving gaan geven dan die stuurpen met 3 lettertjes op.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 mei 2020 09:08

Dat zal moeilijk zijn, vooral dat stuur.
Waarschijnlijk een Sensa, de Giulia G3 disc. Je kan de korting gebruiken om het stuur te bekostigen (los is het 500€ maar bij een nieuwe fiets 299€)
Cube Atain (carbon versie) of Agree moet ook wel lukken, maar stuur moet dan ook weer apart.

Je ziet dat geïntegreerd stuur nu eenmaal niet zo heel veel in het 'goedkopere' segment.

@Djemz: BMC heeft geen stuur-stuurpen combo. Je moet de pen en stuur apart kopen, handiger om te wisselen en ziet er (bijna) even goed uit. Adviesrpijs is 250€ voor de pen en 300€ voor het stuur (voor de aero ICS)
Afbeelding

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 02 mei 2020 09:46

Is bij een Canyon nog onder de verzendkosten uit te komen (Behalve om naar Koblenz te rijden).

Op mijn lijstje potentiële kandidaten staat o.a. de Endurace.
De versie die ik zou willen is zelfs op voorraad :like:

Als test heb ik hem in het winkelwagentje gedaan. Krijg je een “welkom-premie” van +€52 voor je kiezen. Dat vind ik dan weer minder grappig, hij staat nu voor €50 meer tussen mijn lijstje potentiële kandidaten.


Weet iemand trouwens of er al een vervanger van de Endurace in aantocht is? Ik heb geen haast nm.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 02 mei 2020 10:06

TL@ schreef: 02 mei 2020 09:08 Dat zal moeilijk zijn, vooral dat stuur.
Waarschijnlijk een Sensa, de Giulia G3 disc. Je kan de korting gebruiken om het stuur te bekostigen (los is het 500€ maar bij een nieuwe fiets 299€)
Cube Atain (carbon versie) of Agree moet ook wel lukken, maar stuur moet dan ook weer apart.

Je ziet dat geïntegreerd stuur nu eenmaal niet zo heel veel in het 'goedkopere' segment.

@Djemz: BMC heeft geen stuur-stuurpen combo. Je moet de pen en stuur apart kopen, handiger om te wisselen en ziet er (bijna) even goed uit. Adviesrpijs is 250€ voor de pen en 300€ voor het stuur (voor de aero ICS)
Ja, dat was toch wat ik zei? Dat de stuurpen alleen al zoveel geld was.. 550€ voor een stuur met stuurpen is toch echt wel van het goede teveel.

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 02 mei 2020 10:50

JvK91 schreef: 01 mei 2020 21:15 Nu een iets objectievere vraag.
Stel je neem de Canyon Ultimate CF SL 7.0 disc met 105 R7000 en ik wil iets vergelijkbaars hebben. Carbon frame, 105 R7000 disc, aero stem stuur combo, 7,9 KG voor €2100.

Welke modellen van andere merken hebben dezelfde onderdelen (of beter) voor dezelfde prijs (of goedkoper)? Het is hier gelukkig geen weightweenies, maar voor sommigen telt ook elke gram. En zoals we weten kost soms 300 gram-400 gram winst aan onderdelen best wel wat €.

- https://www.giant-bicycles.com/nl/defy- ... pro-2-2020 Ultegra / 8kg / €3500 + 40% korting?
- https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-a ... -disc-2020 105 / 7.9 kg /€2800 + 21% korting? (geen aero stuur stem combo
- https://www.12gobiking.nl/scott-addict-10-disc-2020 Ultegra / 8.3 kg / €2500 + 12% korting? (geen aero stuur stem combo)
-...
Even voor mijn duidelijkheid: de bovenstaande "kortingen" zijn nodig om op hetzelfde prijsniveau te komen als de Canyon, dat is wat je bedoelt neem ik aan?
Want 40% korting op die Defy is een utopie... De 21% korting op de TCR daarentegen is dan wel weer realistisch te verwachten (Mantel etc.)....

In elk geval: de Canyon is toch erg scherp geprijsd gezien zijn uitrusting, alleen gaat er bij een Canyon natuurlijk geen extra korting af (normaal gesproken).
Als je kijkt bij de "echte A-merken" zijn er geen fietsen die betere onderdelen hebben voor hetzelfde geld, of dezelfde onderdelen (inclusief geintegreerde cockpit) voor minder €'s....zo simpel is het.

Met de door jou genoemde TCR, kun je met een % of 20/25 korting aardig in de buurt komen, de vraag is dan alleen welke je het mooist vindt & wat je nodig hebt qua geometrie/fit.
Mijn persoonlijke mening is dat ik -ondanks dat Canyon een "internet merk" is - absoluut niet warm of koud wordt van een Giant, maar wel van een Canyon...
Gang is alles!!

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 02 mei 2020 11:21

piethenk schreef: 01 mei 2020 11:34 Ik heb een CANYON Ultimate CF SL Disc 8.0, 2018.

Onlangs heb ik een 4iiii Ultegra powermeter besteld, maar deze past helaas niet op mijn fiets. De sensor komt nét tegen de achterbrug aan. Scheelt weinig.

Nu is de sensor van de Stages Ultegra iets dunner (zoals het op de foto's lijkt) en zou deze dus wel moeten passen. Helaas komt dit niet door de test van Stages: als een 10 mm inbussleutel past tussen de crank en de achterbrug, dan past het.

Deze inbussleutel past helaas niet. Dan zou het dus niet moeten passen.

Op de website van Canyon verkopen ze wel de Stages. Zojuist heb ik contact gehad met Canyon en zij zeggen dat ze denken dat het wel past, maar ze weten het niet zeker.

De enige die het dus zeker zullen weten, zijn de gebruikers die het zelf hebben hier. Heeft iemand een CANYON Ultimate CF SL Disc 8.0 uit 2018 met een Stages Ultegra powermeter?

Ik denk dat een 2018 of een 2020 model van dit frame, niet identiek zijn, dus als het wel op een 2020 past, dan misschien niet op een 2018 (???)

Overigens heb ik nog wel even om dit uit te zoeken, aangezien de Stages nergens op voorraad is momenteel (corona-leveringsproblemen?), op de webshops die exorbitante prijzen hanteren na dan... (logisch :-)).
Ik heb een InPeak powermeter (linkercrank, 180mm) op zowel mijn Ultimate CF uit 2014 (DA9000) als mijn Ultimate CF SL EL uit 2018 zitten (DA9100), past prima. Waarom geen Stages/4iiii ? De 4iiii waarschijnlijk te dik, en Stages niet makkelijk leverbaar in 180mm (of tegen exorbitant prijs/levertijd).
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 02 mei 2020 11:52

JvK91 schreef: 01 mei 2020 21:15 Nu een iets objectievere vraag.
Stel je neem de Canyon Ultimate CF SL 7.0 disc met 105 R7000 en ik wil iets vergelijkbaars hebben. Carbon frame, 105 R7000 disc, aero stem stuur combo, 7,9 KG voor €2100.

Welke modellen van andere merken hebben dezelfde onderdelen (of beter) voor dezelfde prijs (of goedkoper)? Het is hier gelukkig geen weightweenies, maar voor sommigen telt ook elke gram. En zoals we weten kost soms 300 gram-400 gram winst aan onderdelen best wel wat €.

- https://www.giant-bicycles.com/nl/defy- ... pro-2-2020 Ultegra / 8kg / €3500 + 40% korting?
- https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-a ... -disc-2020 105 / 7.9 kg /€2800 + 21% korting? (geen aero stuur stem combo
- https://www.12gobiking.nl/scott-addict-10-disc-2020 Ultegra / 8.3 kg / €2500 + 12% korting? (geen aero stuur stem combo)
-...
De Giant tcr en defy hebben dan wel weer carbon wielen, dat valt dan sowieso weer duurder uit.
Je moet gewoon voor jezelf uitmaken wat je op je fiets wil :
velgremmen of discs
105 of ultegra
gewoon stuur of aero combo
alu wielen of carbon
Dan kun je pas goed prijzen vergelijken.

meuk
Forum-lid
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 02 mei 2020 12:30

Ik heb van de week een 4iiii op mijn Ultimate CF SL 8.0 Di2 Disc gezet. Past goed. Niet anders dan Garmin cadans sensor.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 mei 2020 13:10

Djemz schreef: 02 mei 2020 10:06
TL@ schreef: 02 mei 2020 09:08 Dat zal moeilijk zijn, vooral dat stuur.
Waarschijnlijk een Sensa, de Giulia G3 disc. Je kan de korting gebruiken om het stuur te bekostigen (los is het 500€ maar bij een nieuwe fiets 299€)
Cube Atain (carbon versie) of Agree moet ook wel lukken, maar stuur moet dan ook weer apart.

Je ziet dat geïntegreerd stuur nu eenmaal niet zo heel veel in het 'goedkopere' segment.

@Djemz: BMC heeft geen stuur-stuurpen combo. Je moet de pen en stuur apart kopen, handiger om te wisselen en ziet er (bijna) even goed uit. Adviesrpijs is 250€ voor de pen en 300€ voor het stuur (voor de aero ICS)
Ja, dat was toch wat ik zei? Dat de stuurpen alleen al zoveel geld was.. 550€ voor een stuur met stuurpen is toch echt wel van het goede teveel.
Dat is toch de hele insteek van een A-merk? Er zullen echt geen duurdere pinda's in Calve pindakaas gaan dan in die van de Aldi. Toch durft Calve met wat marketing aardig wat meer voor te vragen.
Canyon is dus helaas te goedkoop om een A-merk te zijn.

Zeker bij carbon fietsframes zit er tegenwoordig nog maar bar weinig verschil tussen de onderkant van de markt en de absolute top. Qua afmontage is er geen merk dat uit iets anders kiest dan de rest en voor service ben je voornamelijk afhankelijk van de verkopende partij.
Het gaat dus voornamelijk om wat je mooi vindt, wat je aanspreekt en wat je past.

Ikzelf wil meer betalen als het vakmanschap duidelijk terug te zien is in de afwerking. Dan kom je al snel op staal uit. Dan maar een zwaardere en minder stijve fiets.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 mei 2020 13:46

Maar zal Canyon nog zoveel fietsen verkopen (winst maken) als ze de fietsen (veel) duurder maken?

Je wilt dus meer betalen voor minder (zwaarder en slapper) voor het vakmanschap ;-)

Momenteel spreek staal me niet echt aan, al zitten er soms wel pareltjes tussen. Titanium vind ik wel weer aantrekkelijk, zoals de pareltjes van tRed (ARACNIDE)
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 mei 2020 15:49

A merk gaat dus om prijs.. Niet om kwaliteit...

Canyon sponsort ook gewoon world tour (was 2 ploegen.. Nu nog 1?) en damesploeg..en cyclocros en mountainbike...

Maargoed..a merk zijn (of gevonden worden) is voor sommigen dus wèl belangrijk. En kennelijk kan dat alleen als je duur bent. Dus de discussie over A merken voor dezelfde prijs als een canyon (aka canyon is niet meer zo voordelig), lift dan canyon naar a merk... Of dat beoogde a merk, omlaag naar waar canyon zit. ;p

Vergelijk het met auto's, is een volkswagen een a merk? Het zijn goede, degelijke auto's. Zijn de BMW, Mercedes en audi kwalitatief veel beter? Of betaal je meer voor de merkbeleving... Zijn dat a merken en is volkswagen dan een b merk? Zoals een canyon.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 02 mei 2020 17:10

Als je een A-merk definieert als een merk waar mensen veel extra willen betalen voor imago, dan zijn Italianen als Colnago, Bianchi en Pinarello en Amerikaanse merken als Trek, Specialized, Cervelo en Cannondale A merken.
Kijk je naar alleen kwaliteit en populariteit, dan is Canyon zonder meer een A-merk. (Net als de merken hierboven behalve colnago en bianchi dan)

Plaats reactie