Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 20 jul 2016 20:29

Balhoofdstel wat speling wellicht? Ik kan me niet voorstellen dat het aan het frame zelf ligt.

meuk
Forum-lid
Berichten: 1109
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 20 jul 2016 22:36

Een Inflite vraagje.

Overweeg om naast mijn (Canyon) road bike een cyclocross fiets te kopen voor de winter (veld en weg).

Ik vind de Inflite AL SLX 9.0 fraaier, maar deze is ondanks sponsoring (2799) toch flink duurder dan de AL 9.0. 1000 euro verschil voor respectievelijk 1x11 Sram versus Ultegra, SLX 700 gram, carbon velgen versus alu.

Verder lees ik dat de Reynolds (SLX) tubelar zijn. Tot nu toe geen ervaring mee maar kun je die makkelijk vervangen als je je banden van veld naar weg en vice versa wil vervangen? Of is dan een extra set wielen praktischer? En hoe werkt het met lekke banden? Geheel nieuwe tube?

Is die extra 1000 euro de moeite waard (ik weet dat budget deels persoonlijk is, maar vraag het toch :) )?

Benieuwd naar jullie reactie, maar ook ervaringen met de AL 9.0 of de AL SLX 9.0!
Laatst gewijzigd door meuk op 21 jul 2016 07:01, 1 keer totaal gewijzigd.

robskem
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 apr 2010 18:31

robskem 21 jul 2016 00:05

Misschien dat deze vraag eerder in aankoopadvies hoort maar ik stel hem toch hier. Ik overweeg om canyon ultimate al slx 9.0 aan te schaffen. Met bl 85 (zonder schoenen) romp 67 schouderbreedte 45 en armlengte 62 bij 183 cm en 88 kilo krijg ik het maatadvies M. Ik krijg de melding dat ik normaliter een L nodig zou hebben maar dat geschatte zadelhoogte 75.2 cm het advies M is. Nu twijfel ik of dit niet te klein is? Graag hoor ik jullie visie als ervaringsdeskundige :)

JayKay.1
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 mei 2014 16:37

JayKay.1 21 jul 2016 08:06

Ik ben precies net zo lang en heb een L met alle spacers ertussenuit, zit als gegoten bij mij althans. M zit je gelijk wat dieper en iets korter, weet niet of je flexibel bent in de rug want anders kan dat ook. Enige bij een L is dat het zadel niet heel ver uit het frame komt, optisch iets minder maar dan kan mij niks roesten.
Succes en goede keus

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6110
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 jul 2016 08:38

Check even de geometrie van je huidige fiets, en leg die naast zowel de M als de L.
Ben je tevreden over hoe je nu zit? pak dan de maat die daarmee overeenkomt of het dichtst bij in de buurt zit. Zou je iets meer comfort of juist iets meer racy willen zitten (tikje dieper, dus maatje kleiner), pas je je keuze daarop aan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 667
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 21 jul 2016 09:25

jsparie schreef:Balhoofdstel wat speling wellicht? Ik kan me niet voorstellen dat het aan het frame zelf ligt.
Dit helpt meestal tegen het klapperen omdat je hierdoor buiten de eigen-frequentie van het materiaal/ontwerp gaat.

@Xytras: Er is altijd nogal wat onduidelijkheid over termen als shimmyen, tankslappers en speed wobbles. Wat ervaar je voor gedrag? Dat meld je helaas niet.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 21 jul 2016 10:12

robskem schreef:Misschien dat deze vraag eerder in aankoopadvies hoort maar ik stel hem toch hier. Ik overweeg om canyon ultimate al slx 9.0 aan te schaffen. Met bl 85 (zonder schoenen) romp 67 schouderbreedte 45 en armlengte 62 bij 183 cm en 88 kilo krijg ik het maatadvies M. Ik krijg de melding dat ik normaliter een L nodig zou hebben maar dat geschatte zadelhoogte 75.2 cm het advies M is. Nu twijfel ik of dit niet te klein is? Graag hoor ik jullie visie als ervaringsdeskundige :)
Je moet vooral denken in stack en reach, daarmee kan je de verschillen makkelijk duidelijk maken: https://www.youtube.com/watch?v=wfx3LqsCFSA

Het verschil tussen de M en de L in de Ultimate AL SLX is eigenlijk vooral de stack. Die is bij de L 2,1 cm hoger dan bij de M, terwijl de reach maar 11 mm langer is.
Als je diep wilt zitten, moet je niet de L nemen. Mogelijk moet je wel voor een goede zit de stuurpen iets langer nemen, bij een M zit standaard een 10 cm, maar daar kan je een 11 of 12 cm van maken. Effectief krijg je door een 12 cm stuurpen op een M de reach van een L.
Binnenbeenlengte 85 klinkt voor mij bij 183 cm trouwens als aan korte kant, weet je zeker dat je dit goed hebt gemeten?
Bij een L zou je zadel ook heel erg weinig uit de buis komen met die zadelhoogte, en dat ziet er ten eerste niet echt heel mooi uit, en tweede zal dit minder comfortabel zijn, doordat bij deze fiets een behoorlijk deel van het comfort wordt geleverd door de flexibiliteit van de zadelpen.

Als je niet diep wilt zitten, zou ik misschien eerder naar een ander frame kijken, dan een L kopen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6110
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 jul 2016 10:43

athhretjt schreef: Het verschil tussen de M en de L in de Ultimate AL SLX is eigenlijk vooral de stack. Die is bij de L 2,1 cm hoger dan bij de M, terwijl de reach maar 11 mm langer is.
Het verschil in reach is 11mm.., maar stuurpen die standaard geleverd wordt ook 10mm.

Dus effectief is de fiets die je geleverd krijgt in maat L 21mm hoger en 21mm langer...
Daarbij gezegd dat een stuurpen natuurlijk makkelijk te vervangen is.
Met de kortere pootjes zou ik toch eerder naar de M neigen.

Misschien een detail, maar wat mij opvalt is dat er een 175mm crank vermeld wordt bij de ultimate AL SLX in maat L.., terwijl - in het algemeen, mensen met een L (lichaamslengte 185-190 oid), juist nog met een 172.5mm uit de voeten kunnen. Voor wat het waard is hoor, want ik vraag me af hoeveel verschil je zou merken van die 2,5mm...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 21 jul 2016 12:23

als beiden een 10 cm stuurpen hebben en bij de L de frame-reach 11 mm langer is, wordt de totale reach 11 (en niet 21) mm langer zou ik denken..

ook ik zou eerder naar de M neigen

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 21 jul 2016 12:45

Beiden hebben geen 10 cm stuurpen, het is M=100 om L=110 mm

frame-reach: +11
Stuurpen-reach:+10
Totaal reach : + ± 21 mm

Ancares
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2016 11:41

Ancares 21 jul 2016 13:34

jenssss schreef:
Ancares schreef:
Dat was nochtans wat mij bij Canyon België werd medegedeeld.
In Spanje is het zelfs helemaal niet mogelijk. Daar kun je een stuurpen aanvragen maar betaal je de volle 40€ en heb je niet de mogelijkheid om degene die je niet wenst terug te sturen.

Hetzelfde merk, 3 landen en 3 verschillende manieren van afhandelen ...
In de voorbije 3 maand 2 stuurpennen van 2 fietsen gewisseld in België: gratis...
Per mail wordt mij nu inderdaad bevestigd dat dit volledig gratis is. :winkthumb:

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 21 jul 2016 15:10

RuudRuud schreef:
jsparie schreef:Balhoofdstel wat speling wellicht? Ik kan me niet voorstellen dat het aan het frame zelf ligt.
Dit helpt meestal tegen het klapperen omdat je hierdoor buiten de eigen-frequentie van het materiaal/ontwerp gaat.

@Xytras: Er is altijd nogal wat onduidelijkheid over termen als shimmyen, tankslappers en speed wobbles. Wat ervaar je voor gedrag? Dat meld je helaas niet.
Aan allen, alvast bedankt voor de reacties. De voorkant van de fiets schudt/beeft van links naar rechts. Ik denk dat ik geen speling heb van het balhoofd, want met de test met het voorwiel zie ik geen beweging van balhoofdbuis tov vork. Wel voel ik beweging van voor naar achter. Ik kan me toch ook niet voorstellen dat de aptera naven zo slap zijn...? Hoe diep moet de starnut/expander in de vorkbuis zitten gezien van de bovenkant stuurpen? Enige tijd geleden heb ik dit wel aangepast omdat ik de vork afgezaagd heb. Is dat een eventuele oorzaak?

Plaats reactie