Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tijdritfietsen

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 12 mar 2007 23:18

Quoten: Origineel geplaatst door Cubebiker op 12 Maart 2007


@ Auke: Mooi fietsje wordt dat. Heb je dat HED wiel bij snellewielen vandaan?Die eerste tijdrit waar je het over hebt is dat die toevallig in Warns (7km)? Ik heb me daar een tijdje geleden (via internet) voor ingeschreven maar verder niets over gehoord.Mijn nieuwe fiets krijgt komende zondag de vuurdoop tijdens een tijdrit van 18km.
 
@ Wezep: Als ik een hoek van 90 graden moet maken met m'n armen dan kom ik ten allen tijde tegen m'n kniën aan, hoe diep ik ook ga zitten. Daar ontkom je niet aan als je lange benen hebt t.o.v. de rest van je lichaam.Je zou inderdaad net als je op die foto van Armstrong ziet wat wijder met je armen kunnen zitten zodat je benen tussen je armen in roteren.
Gisteren bij de proloog zag ik dat Leipheimer er ook een nieuwe interessante houding op na houd. Bijna zo schuin als Floyd dat deed, maar waarschijnlijk niet om dezelfde redenen. Het zag er wel aerodynamisch uit, z'n hoofd en onderarmen vormden een soort pijlvorm.


Yep, mijn vuurdoop in Warns, twee weken later in Luinjeberd; ik krijg meestal ook pas na lange tijd de bevestiging; soms echter ook wel na een paar dagen..... Inschrijven ter plekke kan meestal ook nog wel, dus komt wel goed. Warns is echter een korte rit van 7km en de laatste jaren waaide het enorm.... En het klif van Warns op het laatst is toch nog wel een fixe kuitenbijter. Luinjeberd is 14km..... Misschien moeten we even een topic openen om de tijdrittenagenda bij te houden.
Is de houding van Floyd er ook niet op gebasseerd om een hoek van 90 graden in je ellebogen te houden, zonder dat je daarbij enorm voorover op het zadel hoeft te zitten?
Leipheimer lijkt wel hele kleine armen te hebben, hij zet ook ellebogen heel dicht bijelkaar....

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 12 mar 2007 23:23

Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 12 Maart 2007

...
Ullrich heeft zijn armen meer naar voren dan Armstrong. Misschien kun je je armen nog wat uitelkaar zetten, zodat je knieen tussen je ellebogen in roteren, als je begrijpt wat ik bedoel.....
http://socalttseries.com/Training/Top10 ... fault.aspx

De hoek van Ullrich en Armstrongs elleboog is min of meer dezelfde hoor, alleen gebruikt Armstrong met zijn rechterhand niet de volledige lengte van zijn extension op het moment van de foto.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 12 mar 2007 23:37

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 12 Maart 2007



Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 12 Maart 2007

...

Ullrich heeft zijn armen meer naar voren dan Armstrong. Misschien kun je je armen nog wat uitelkaar zetten, zodat je knieen tussen je ellebogen in roteren, als je begrijpt wat ik bedoel.....
http://socalttseries.com/Training/Top10 ... fault.aspx

De hoek van Ullrich en Armstrongs elleboog is min of meer dezelfde hoor, alleen gebruikt Armstrong met zijn rechterhand niet de volledige lengte van zijn extension op het moment van de foto.

Toch lijkt bij Armstrong het scharnierpunt van zijn schouder iets verder voorbij zijn knie te komen dan bij Ullrich. Het viel me ook al op dat Armstrong bijna met zijn pols op de pads steunt.

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 13 mar 2007 12:27

Bron: cyclingnews.com

Het viel me op dat Millar een heel andere tijdrithouding hanteerd: hij heeft zijn armen heel breed staan itt bijv leipheimer

Gebruikersavatar
cubebiker
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 26 okt 2004 22:38

Gebruikersavatar cubebiker 13 mar 2007 19:25

@ wezep: de steunen breder zetten kan in theorie wel, je zal dan maar één boutje kunnen gebruiken. In de praktijk denk ik dat deze bevestiging wat te slap zal zijn.
Je kan natuurlijk ook gewoon de hele boel wat wijder zetten en de s-bends zo verdraaien dat ze naar elkaar toe buigen.@ auke: Ja, een tijdritagenda zou geen slecht idee zijn denk ik. Voor de liefhebbers zonder licentie die as zondag een tijdrit willen rijden in omgeving westland verwijs ik hiernaar: http://www.westlandwilvooruit.nl/wwvCon ... d=1617Enne.. waar had je nou dat voorwiel vandaan?

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 13 mar 2007 20:18

Quoten: Origineel geplaatst door Cubebiker op 13 Maart 2007


@ wezep: de steunen breder zetten kan in theorie wel, je zal dan maar één boutje kunnen gebruiken. In de praktijk denk ik dat deze bevestiging wat te slap zal zijn.Je kan natuurlijk ook gewoon de hele boel wat wijder zetten en de s-bends zo verdraaien dat ze naar elkaar toe buigen.
@ auke: Ja, een tijdritagenda zou geen slecht idee zijn denk ik. Voor de liefhebbers zonder licentie die as zondag een tijdrit willen rijden in omgeving westland verwijs ik hiernaar: http://www.westlandwilvooruit.nl/wwvCon ... ardid=1617
Enne.. waar had je nou dat voorwiel vandaan?

idd bij www.snellewielen.nl ; goede service, snelle ontvangst, althans in mijn geval

pietalala
Forum-lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 dec 2005 11:10

pietalala 13 mar 2007 21:19

Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 13 Maart 2007


Quoten: Origineel geplaatst door Cubebiker op 13 Maart 2007


@ wezep: de steunen breder zetten kan in theorie wel, je zal dan maar één boutje kunnen gebruiken. In de praktijk denk ik dat deze bevestiging wat te slap zal zijn.Je kan natuurlijk ook gewoon de hele boel wat wijder zetten en de s-bends zo verdraaien dat ze naar elkaar toe buigen.
@ auke: Ja, een tijdritagenda zou geen slecht idee zijn denk ik. Voor de liefhebbers zonder licentie die as zondag een tijdrit willen rijden in omgeving westland verwijs ik hiernaar: http://www.westlandwilvooruit.nl/wwvCon ... ardid=1617
Enne.. waar had je nou dat voorwiel vandaan?

idd bij www.snellewielen.nl ; goede service, snelle ontvangst, althans in mijn geval


Die overigens een pak duurder geworden is.
Vorig jaar stonden de wielen nog aan 725 euro (voor de jets)
Nu staan ze aan 895...
http://www.passievoorwielrennen.forumup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
<br>
<br>

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 13 mar 2007 22:23

Quoten: Origineel geplaatst door Pietalala op 13 Maart 2007


Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 13 Maart 2007


Quoten: Origineel geplaatst door Cubebiker op 13 Maart 2007


@ wezep: de steunen breder zetten kan in theorie wel, je zal dan maar één boutje kunnen gebruiken. In de praktijk denk ik dat deze bevestiging wat te slap zal zijn.Je kan natuurlijk ook gewoon de hele boel wat wijder zetten en de s-bends zo verdraaien dat ze naar elkaar toe buigen.
@ auke: Ja, een tijdritagenda zou geen slecht idee zijn denk ik. Voor de liefhebbers zonder licentie die as zondag een tijdrit willen rijden in omgeving westland verwijs ik hiernaar: http://www.westlandwilvooruit.nl/wwvCon ... ardid=1617
Enne.. waar had je nou dat voorwiel vandaan?

idd bij www.snellewielen.nl ; goede service, snelle ontvangst, althans in mijn geval


Die overigens een pak duurder geworden is.
Vorig jaar stonden de wielen nog aan 725 euro (voor de jets)
Nu staan ze aan 895...

Gelukkig had ik ze nog voor de oude prijs.wel denk ik dat ze zich hierdoor gedeeltelijk uit de markt prijzen: mensen zullen misschien eerder kiezen voor de Mavic's.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 14 mar 2007 08:59

Zou millar door die brede zit niet makkelijker door de bochten kunnen gaan in de beugel?

marcusss
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 feb 2007 11:33

marcusss 14 mar 2007 15:31

Mijn prof fysica vertelde vroeger dat het frontaal oppervlak de belangrijkste factor is om de luchtweerstand te laten dalen. Millar komt niet met zijn ellebogen voorbij de rest van zijn romp, wat er voor zorgt dat zijn FA niet verandert. Een andere factor is de "drag"= weerstand gecreëerd door turbulentie. Door bijzonder compact te gaan zitten, met ellebogen en armen heel dicht bij elkaar (zoals Leipheimer op de foto), probeert men ook deze factor te reduceren.
Wanneer men dergelijke extreme posities opzoekt moet men wel steeds in het achterhoofd houden, dat je nog voldoende kracht op de pedalen moet kunnen zetten.
Het probleem bij Millar is, dat hij heel groot is. Hij zal dus altijd een compromis moeten zoeken tussen biomechanica en aerodynamica. Het komt er dus op neer dat hij met een positie waarin hij optimaal kracht kan zetten, toch zo weinig mogelijk luchtweerstand opwekt. Het heeft dus geen zin om de luchtweerstand te verkleinen wanneer je hierdoor minder kracht kan zetten.

arnoud
Forum-lid
Berichten: 543
Lid geworden op: 14 nov 2006 12:40
Contact

arnoud 14 mar 2007 15:57

Hoe zijn die Cervelo's eigenlijk uiteindelijk geworden?
http://www.cyclemania-c.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 15 mar 2007 13:47

Quoten: Origineel geplaatst door wezep op 26 Februari 2007


Ok, het heeft even geduurd, maar mijn tijdrifiets is nu zo ongeveer af.
Zie hier het resultaat:
 
Gewicht is uitgekomen op 8,32kg. Lijkt me vrij netjes voor een tijdritfiets.
Wat moet er nog gebeuren:-testen (er is nog geen meter op gereden)-op maat maken (hoogte stuur/lengte s-bends bepalen)-andere bidonhouder: wordt waarschijnlijk een Bontrager Speed Bottle-ander kettingblad voor: TA Squale 50tands-beetje stuurtape


heb ergens transparant stuurtape gezien...
lijkt me mooi in dit geval.
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Plaats reactie