Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Nieuwe Racefiets (Koga Miyata Roadwinner of Stevens Aspin) W

dstentler

dstentler 13 jun 2007 20:30

Beste fietsliefhebbers,

Een aantal jaren lang heb ik heerlijk op mijn tweede hands fiets tochten gemaakt. Heerlijk door de bergen van Italië, maar ook zeker door de polders in Nederland.
Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik toe ben aan een nieuwe uitdaging, en dus een nieuwe fiets. Mijn oude fietsje heb ik met veel pijn in het hart verkocht. Door er nu wat geld bij te leggen heb ik een budget van ongeveer 1450 euro.

Ondanks dat ik weer dat jullie de vraag vaker krijgen, wil ik jullie toch om koopadvies vragen. Zelf heb ik al wat fietsen bekeken, maar heb nog niet echt een beeld kunnen schetsen wat er nu werkelijk te koop is voor dat geld.
De Stevens Aspin Ultegra Stevens Aspin Ultegra komt natuurlijk wel overal prima uit de tests, en is goed afgemonteerd voor z'n prijs.
Echter zijn er ook mooie Red Bull fietsen te koop voor die prijs.
Ook zag ik in de laatste "Fiets" wat vakantiefietsen staan. Mijn oog viel hier niet direct op, maar volgens mij zijn dit ook wel redelijke fietsen?

Gezien het feit ik de 1450,- maar 1 keer uit kan geven zou ik graag jullie advies willen.
Ik weet niet of het van enig belang is, maar ik weeg rond de 70 kg, en vind een tempo + 30 fijn rijden.
Ik hoop dat jullie fietskenners me kunnen helpen.

Alvast bedankt!!!!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27589
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jun 2007 21:30

Lees dit topic eens door en je weet alles. Adviseren is niet mogelijk op deze manier, want er zijn wel 200 merken die voor dat geld een leuke fiets maken.

quarter
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 aug 2006 18:40

quarter 14 jun 2007 10:19

Heb de Stevens Aspin 6 maanden geleden aangeschaft en kan je melden dat dit een topfiets is. Geen moment spijt van gehad. Heb zelf ook gekeken naar Red Bull echter voor mij te ver weg voor zijn beurt of als er problemen mee zijn. Heb mijn fiets bij Presto gekocht, goede zaak met zeer veel verstand van zaken.

Succes met je keuze !

Danny

specliffeddes
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06

specliffeddes 14 jun 2007 10:55

Havana heeft natuurlijk een punt: er zijn zoveel goede fietsen in die prijsklasse. Wat wellicht een overweging waard is, is om een fiets aan te schaffen, die een FM, met een goede reputatie, in je eigen regio kan leveren en onderhouden. Dat zal je keuze waarschijnlijk al flink inperken.
Wanneer je voornemens bent om je fiets zelf te onderhouden en geen moeite hebt met langeafstandsverzendingen in geval van deffect of garantie, dan biedt internet natuurlijk een schier oneindige hoeveelheid mogelijkheden. Volgens mij zul je met de Stevens Aspin overigens een zeer goede koop doen. Denk ook eens aan de Stevens Mirage (Aspin-alike maar met SRAM). Ik heb drie maanden geleden op hetzelfde punt als jij gestaan. Ik koos uiteindelijk voor een Focus (ook een Duitse 'prijsvechter'), maar had net zo goed bij Stevens, Cube, Red Bull kunnen uitkomen.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)

dstentler

dstentler 17 jun 2007 16:03

Bedankt voor de reacties!
Er is zijn inmiddels alweer enige vorderingen....
Ik heb afgelopen week heel internet afgezocht naar informatie over fietsen in de genoemde prijsklasse. Uiteindelijk kreeg ik 4 a 5 mogelijkheden.
Na veel wikken en wegen heb ik dit terug kunnen brengen naar 2 fietsen.

De Aspin Ultegra (nog steeds dus) en de nu zeer goede concurrent Koga Miyata Roadwinner.

Hier nogmaals de specificaties van beiden:

Koga RoadwinnerKoga Roadwinner

Stevens Aspin UltegraAspin Ultegra

Ik kan eigenlijk zeggen dat ik aan het einde van deze week mijn nieuwe fiets ga aanschaffen. Voor 99% zekerheid gaat de keuze tussen deze twee.
Vooralsnog neig ik om een aantal redenen naar de Koga. Maargoed, misschien kunnen jullie die argumenten ontkrachten of zelfs bijstaan. Ik ben gewoon benieuwd welke van de twee jullie zouden kiezen:

Hier mijn overwegingen:

Winkel van aanschaf:
Koga:Van Dijk Tweewielers (klein wielerwinkeltje in Spijkenisse) Stevens: Van Herwerden (bij iedereen bekend denk ik)

Afmontage:
Koga: 105
Stevens: Ultegra
Is het verschil groot? Volgens mij merk je er tijdens het fietsen niet heeel veel van. Misschien dat de Ultegra iets lekkerder schakelt. De legering van het materiaal van Ultegra zal iets harden zijn, met andere woorden dus slijtvaster.
Echter denk ik dat het voor een niet professionele rijder niet veel uitmaakt.

Frame:
Koga:Zeer mooi vormgegeven. Volledig handgemaakt Super Smooth TIG-welded frame, vervaardigd van aluminium 7005 triple hardened, triple butted en exclusief tapered buizen. Voorzien van geïntegreerd balhoofd, gegraveerde Koga patten en verwisselbare achterderailleurpat. Carbon voorvork.
Stevens: Materiaal is ongeveer hetzelfde. Ook 7005 Alu. Ook carbon voorvork. Frame is wel rechtoe rechtaan, en misschien iets wat saai qua kleur (zwart). ONder het motto duitse degelijkheid zonder franje.

Onderdelen: De Koga gebruikt gerenomeerde merken volgens mij. Neem het San Marco zadel. Stevens gebruikt eigen materialen: Oxygen.

Wielen: De wielen onder de Koga zijn van Shimano. Instapmodel, en gewoon te vergelijken met 105 kwaliteit volgens mij. De Aspin staat op Mavic Aksium wielen. Ook weer een instapmodel, maar volgens mij iets minder als de Shimano wielen.

Kortom, nogal wat verschillen. Prijs verschil zit er ook in de fietsen, maar is niet veel. Ik kan de Roadwinner met een korting krijgen waardoor hij rond de 1450 uitkomt (met 105). De Aspin heeft een vaste prijs van 1400.
Waar moet ik nu voor gaan? Puur voor de afmontage (ultegra) en verder een fiets zonder fratsen die goed rijdt? Of voor een bekend merk, 105, een zeer mooi vormgegeven frame met dikke buizen en ronde vormen (bijvoorbeeld achtervork), en goede onderdelen.

Wie helpt mij in mn keuze!?!?! Zit met de handen in het haar!!!!

[img=http://www.koga.com/upload/collections/9069636.jpg]

[img=http://www.presto.nl/images/stevens07/075_Aspin.jpg]

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27589
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 jun 2007 16:21

De WH-550 wielen zijn absoluut minder dan de Aksiums.

Ultegra is één stap beter dan 105, het verschil is niet heel groot maar is er wel en bovendien is de meerprijs slechts 50 euro.

Het merk zadel boeit natuurlijk niks want een zadel is zo persoonlijk als de pest.

Ik zou voor de Stevens gaan overigens. Ik zou ook eens goed kijken naar het verschil in geometrie. Heb je de balhoofdbuizen en de bovenbuizen al met elkaar vergeleken?

dstentler

dstentler 17 jun 2007 16:39

Ok Havana,

De meerprijs is in het nadeel van de Koga. De Koga heeft als adviesprijs met 105 1700 euro. De Aspin 1400 met Ultegra.
Zadel is inderdaad persoonlijk. Ik wilde alleen aangeven dat Stevens eigen merk gebruikt, en Koga er "merk" spul opgooit. Niet alleen het zadel, maar dan ook volgens mij de andere onderdelen zoals stuur end.

Ik heb geen of weinig kaas gegeten van de Geometrie. Zal het eerste topic eens lezen.
Maargoed, zou je specifieker aan kunnen geven waarom je voor de Aspin zou gaan?
Puur voor de afmontage?

Misschien dat je me wat kan vertellen over de Geometrie bij beide fietsen?

Bedankt!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jun 2007 16:42

Die 1400 euro voor de Stevens vind ik wel erg duur, want dat is namelijk de adviesprijs. Herwerden kennen willen ze daar nog geen cent vanaf doen, dus dan misschien maar naar een FM 20 km verderop gaan die wel begrijpt wat zaken doen is.
De Stevens ziet er wat saai uit, maar de Koga heeft een afzichtelijke zadel- en stuurpen en de slechte wielen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27589
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 jun 2007 16:44

Lees het geometrie topic eens door, daar staat 't duidelijk uitlegd.

In het kort:

- Niet de zitbuis, maar de bovenbuis is bepalend voor de maat. Het zou zo maar kunnen dat een 58 cm Koga qua bovenhuis gelijk is aan een 56 cm Stevens. Even checken dus. Google de geometrie tabellen even en leg ze naast elkaar. Zo moeilijk is het niet.
- Hoe korter de balhoofdbuis, hoe dieper je zit en als gevolg meer spacers moet plaatsen om minder diep te zitten wat er niet uitziet en bovendien niet erg bijdraagt aan de rijeigenschappen van fiets

geometrie Koga
geometrie Stevens

Wanneer je 2x de 58 cm vergelijkt zie je dat de Koga een bovenbuis heeft van 57 cm en een balhoofdbuis van 16.5 cm. De Stevens heeft in 58 een bovenbuis van 56.9 cm (praktisch hetzelfde dus) en een balhoofdbuis van 17.5 cm. Als je iets minder diep wil zitten zou de Stevens dus iets beter passen, al is het verschil niet heel groot.

dstentler

dstentler 17 jun 2007 16:50

Am Classic,
De stevens worden maar op 2 plekken in Nederland verkocht. En dat is Van herwerden en Presto in Amsterdam. Weinig kans dus dat je deze fiets voor minder krijgt.

Ik heb inmiddels het geometrie topic door gelezen. Mooi geschreven en ook zeker verhelderend, maar voor een redelijke leek blijft het lastig.
Ik ben zelf een sportieve fietser. Vind het dus niet erg om diep(er) te zitten. Zelf ben ik 1.80 en zat te daarom te denken aan Framemaat 58:

geometrie van de koga

Geometrie van de Aspin

Maargoed, wielen zijn metdertijd te vervangen door betere. Bedoel je verder dat je de stuurpen en het zadel lelijk vind? Of zit er kwaliteitsverschil in?
En voor welke zou jij nu gaan? Dat werd me niet duidelijk na het lezen van je reactie haha.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27589
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 jun 2007 16:53

Het is volgens mij allemaal Pro PLT spul? Daar is niks mis mee, lelijk gaat hier dus alleen over de looks. Pro PLT is overigens ook in zwart te krijgen, dat zou al een heel stuk beter staan IMO.

Je bent 1.80, maar wat is je binnenbeenlengte? En fiets je nu al op een racefiets, zo ja wat is de bovenbuislengte? 58 lijkt mij te groot voor jou, ik zou eerder aan een 56 cm denken, maar het e.e.a. is afhankelijk van je maten en je manier van rijden (maatje kleiner = kortere balhoofdbuis = dieper zitten).

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jun 2007 16:56

Iedere Stevens dealer moet die fiets volgens mij zo kunnen bestellen, maar veel Stevens dealers zijn er idd niet. Cube dealers vind je bijv een stuk meer, misschien dat het nog de moeite is om daar eens naar te kijken.

Als ik tussen de bovenstaande fietsen moet kiezen zou ik voor de Stevens gaan omdat het gewoon de betere fiets is van de 2. Ultegra ipv 105 en Aksium ipv 550 wielen. De aluminium kleurige stuurpen en zadelpen kunnen mij van de Koga echt niet bekoren. Wat ik wel mooier vind aan de koga vind is dat er wat kleur in het frame zit.

De Stevens ziet er denk ik een stuk minder saai uit met bijv een wit stuurlintje en zadel. Het kost je wel wat moeite om het wit te houden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie