Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervelo R3 - vorkbreuk

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 16 okt 2007 09:43

denn2505 schreef:Ik heb onlangs ook een R3 frame en vork gekocht en wil hem zelf opbouwen. Er zit een Wolf SL vork bij. Er gaat 3 cm aan spacers op de vork en daarboven een 3ttt 2x2 stuurpen. Eerder in dit topic las ik dat Speric adviseerde om niet meer dan 1 a 2 cm spacers te gebruiken. Na deze verhalen gelezen te hebben begin ik over de vork te twijfelen. Nu kan ik nog kiezen de vork terug te geven en dan bijvoorbeeld een Easton EC 90 SL van 350 gram te nemen. Wat adviseren de Cervelo experts op het forum? Is de keuze van de stuurpen en soort klemming trouwens ook belangrijk?



Zoals ik al zei zou ik niet verder gaan dan 2 cm, dan valt de ingelijmde bus binnen de lagers namelijk.
Je kan evt de stuutpen omdraaien, dan komt ie omhoog. Of met je dealer overleggen, misschien heeft hij nog een optie.

Het is niet gezegd dat die vork zal breken, maar het is allemaal wel wat kwetsbaarder bij onjuist gebruiken en/of montage.
Je het heb de bovenste kap van het balfoofd lager meegenomen in je berekeningen ? Die is ook al 1,5 of 2 cm namelijk.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 16 okt 2007 10:22

Cervelo adviseert maximaal 5.5 cm spacers (boven het lager dus inclusief de conische afdek kap zoals Speric al opmerkte).
Apha adviseerd 4 cm boven de cap dus dat is vrij duidelijk (maar minder is uiteraard altijd beter).
Omdraaien van je stuurpen zou ik persoonlijk achterwege laten (zeker als je al aan de max. van je spacers zit). Als je dit soort truuks uit moet halen past je fiets simpelweg niet (afgezien van de optische redenen), door voor een stijlere pen te kiezen balast je de vorkbuis weer een beetje extra (hefboomeffect) en was een langere balhoofbuis en kortere uitstekende vorkbuis handiger geweest (alhoewel dit achteraf is).
Mocht je voor een andere vork gaan bijv een Easton, neem dan niet de Slx maar de SL die een iets stijvere vorkbuis heeft.

denn2505
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 okt 2007 23:56

denn2505 16 okt 2007 10:53

De bovenste kap is van FSA en is 2 cm hoog, daarboven komen 2 spacers van 1 cm. Is deze hoogte riskant? Ik wil geen enkel risico lopen want ik ga de R3 in wedstrijden gebruiken, waaronder een aantal criteriums. Een groter frame was geen optie omdat de bovenbuis anders te lang werd en er een zeer korte stuurpen op moest. Achteraf zou de nieuwe RS een optie zijn omdat die dezelfde geometrie heeft als de R3 maar dan met een 2 cm langere balhoofdbuis. Maar volgens mij is dit frame nog niet op de markt
D.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 16 okt 2007 11:02

Die RS wordt inderdaad pas in het nieuwe jaar verwacht.
Waar je zeker voor moet zorgen is dat je spacers neemt die strak om je buis zitten. Geen speling.

Heb je het frame al ?
Als je niet te ver weg woont, mag je altijd even langs komen om er samen naar te kijken.
Met 2 cm moet je gewoon kunnen rijden, maar let dan dus goed op bij de montage en draai het vast, maar niet te..

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 16 okt 2007 11:03

volgens mij zit je dan nog binnen de marge die Cervelo stelt (max 8 cm incl. topcap). Zou me niet al teveel zorgen maken (er zijn forumleden die met aardig wat meer spacers rondrijden (enkel verkeersdrempels zou ik met enige beleid nemen.... maar dat geld eigenlijk voor elke fiets)

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 16 okt 2007 11:06

nou, binnen de marge ....
topcap = 2
stuurpen = 4
spacers = 2
_____________
totaal = 8

Zo raar is het dus niet dat ik 1,5 a 2 cm aan hou als max.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 16 okt 2007 11:13

Hij heeft die 2 cm spacers toch? zolang hij daar niet overheen gaat en de installatieinstructies van de fabrikant naleeft) is er volgens mij geen probleem (minder is inderdaad beter maar met sloping soms niet haalbaar).
Denk wel dat het inkorten van de insert in dit geval een verkeerde keuze zou zijn.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 16 okt 2007 11:28

Is het inkorten van de insert niet per definitie een verkeerde keuze? Als ik het goed begrepen heb, maakt het enkel gebruik van een lijmverbinding. Daarmee is dus het contactoppervlak belangrijk. Met het inkorten van de insert verklein je het contactoppervlak en zal de capaciteit navenant verkleinen.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 16 okt 2007 11:44

klopt litespeed, het inkorten gaat eiggenlijk over het feit dat je de vorkbuis toch nog wilt inkorten.
Maar ik ben er zeker van, dat bij het opmaat maken, de lijm verbinding het gaat begeven.


Die 2 cm kan, maar is dus tevens de grens.. de uiterste grens..!

denn2505
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 okt 2007 23:56

denn2505 16 okt 2007 11:45

SpEric schreef:Die RS wordt inderdaad pas in het nieuwe jaar verwacht.
Waar je zeker voor moet zorgen is dat je spacers neemt die strak om je buis zitten. Geen speling.

Heb je het frame al ?
Als je niet te ver weg woont, mag je altijd even langs komen om er samen naar te kijken.
Met 2 cm moet je gewoon kunnen rijden, maar let dan dus goed op bij de montage en draai het vast, maar niet te..


Het frame heb ik al (een van de laatste leveringen van Conimex, denk ik) en ik woon niet echt in de buurt. Ik heb zelf altijd mijn eigen fietsen opgebouwd en nooit geen problemen gehad. Maar in dit geval laat ik het toch maar door mijn LF doen. Dan heb ik in ieder geval garantie mocht er later iets gebeuren.
D.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 16 okt 2007 12:01

IN dit geval heeft het lijmen en het monteren wat extra aandacht en kunde nodig.
De rest moet je prima zelf kunnen als je ervaring hebt. Let wel op dat de FM weet wat ie moet doen, maar als het een Cervélo dealer is, zal die dat ongetwijfeld weten.

post je een plaatje ?

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 16 okt 2007 12:06

Volgens mij is die verbinding Carbon pijp - alu insert in combinatie met expoxy/lijm niet echt gevoelig. Het enige wat de monteur doet na het inlijmen is het creëren van een "carbon wrap" Dwz een carbon schil om een Alu huls.
Het halve forum rijdt op dergelijke produkten rond (d.m.v. epoxy met carbon omwikkelde zadelpennen, sturen, vorken en cranks en daar wordt het juist gedaan om de produkten veliger en goedkoper (produktie kost minder) te maken.

Geen idee waarom Alpha er niet af fabriek (gewicht?) een iets langere alu huls inlijmt maar als dit werk juist gebeurd (supergoed ontvetten en boven de 15 graden verwerken) laat het eindresultaat zit tot op de mm exact inkorten (als een expoxy reparatie bij een veel zwaarder belaste trapas bus al jaren houdt moet het hier ook goed gaan).

Plaats reactie