Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Afmontage Litespeed Archon

tinuz0
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 26 jan 2008 13:33
Locatie: Groningen

tinuz0 20 okt 2008 12:14

Omdat de afmontage van een Litespeed Archon nou niet een van mijn dagelijkse bezigheden is wil ik ook jullie mening erover hebben...

Het frame staat zo goed als vast; de Litespeed Archon vind ik gewoon een van de mooiste titanium frames op de markt. Vorig jaar heb ik hem tijdens de BikeMotion in 'levende lijve' mogen bewonderen en ik was direct verkocht. Maar nu komen de lastigere keuzes, hoe ga je een (in mijn ogen) ultiem frame afmonteren? Met name de groep en wielset heeft mij al genoeg stof tot nadenken gegeven.

Groep; mijn voorkeur gaat uit naar een compact crankstel. Volgens de website heeft de nieuwe Dura Ace groep dit niet in het assortiment zitten, daarentegen wordt dit weer tegengesproken door een aantal webshops. En zal de ‘two tone’ kleur van de groep wel staan bij een titanium fiets? Dus in eerste instantie valt Dura Ace af. Rest nog de (Super) Record en Red groep. Zoals de Litespeed Archon een aantal nummers geleden van Fiets werd gepresenteerd met Record als afmontage vond ik hem wel heel erg mooi. Ik neig dus in de richting van de (Super) Record groep.

Ik wil een zo allround mogelijk clincher wielset erin hebben, tube wielen zijn echt geen optie. Casran liet een tijdje geleden foto's van zijn R3 met Zipp 303 wielen zien en ik was direct verkocht. Andere mogelijkheden zijn Campagnolo Eurus of Shamal Ultra (wordt het dan niet teveel titanium kleurig?), Easton EA90 Aero, Fulcrum R1 (Two way fit) en ga zo maar een tijdje door... Allemaal prima wielen, maar wat geeft het mooiste eind resultaat?

Voor het stuur, zadel- en stuurpen zat ik in eerste instantie te denken aan Syntace onderdelen. Sober, betrouwbaar en redelijk licht. Het zadel wordt waarschijnlijk een Fi’zi:k Arione CX (Brained), omdat ik nu al op een Arione rij en deze me prima bevalt.

Oftewel moeilijk, moeilijk, moeilijk… Hopelijk komen jullie met goede en vooral verhelderende ideeën, zowel voor als tegen.
En ja, ik heb het hele forum al doorgelezen op allerlei onderwerpen. En nee, ik wil geen nieuwe discussie uitlokken tussen alle fans van Campagnolo, Shimano en SRAM. Het gaat mij erom wat jullie de mooiste combinatie vinden! (goed onderbouwd uiteraard… :))

Misschien dat Photoshopers onder ons een mooie afbeelding kunnen maken, dan de visuele kant van mij het hopelijk een beetje makkelijker…

Uiteraard mogen er allerlei andere ideeën, opties, e.d. worden aangedragen… Ik stel mij voor alles open. Ik heb nog een week de tijd voordat ik met mijn LBS ga praten over de realisatie ervan en wat zijn ideeën zijn…
..::Tinuz::.. a.k.a MdeB | Stevens SLC team: 6,45 kg

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 okt 2008 12:18

Droomfiets! :)

Zwarte Thomson parts vind ik ook mooi staan bij een Ti frame.

Chris King of Cane Creek 110 headset.

Zwarte Eurussen lijken mij idd mooier dan Ti Shamals.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

tomasso
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:39

tomasso 20 okt 2008 12:44

Helemaal mee eens - Thomson zadelpen (masterpiece) en evt ook stuurpen (of een mooie deda zero 100 (zilver)). En wat de wielen betreft zou ik voor Hed Ardennes gaan. Weliswaar geen hoge velg, maar als je alle reviews mag geloven zijn dit echt topwielen. Ook zouden deze wielen het bij titanium bijbehorende comfortabele gevoel geven.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 20 okt 2008 13:16

wielen: Reynolds DV 66
groep: RED
zadel arione, afmontage syntace
Maak het niet te moeilijk, uit eigen ervaring weet ik dat hoe moeilijker je het maakt, hoe minder zeker je bent van het eindresultaat en er dan toch nog aan blijft sleutelen. Een fiets is echter gemaakt om op te rijden, en een litespeed Archon hoor je niet teveel te 'sparen'.
Mijn mening ;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 20 okt 2008 18:25

Persoonlijk vindt ik Ti fietsen mooier als ze afgemonteerd zijn met volledig zwarte onderdelen. Record groep dus. Als je de rode archon gekozen hebt zou ik voor Eurus of gelijkwaardig van Fulcrum gaan (bij de blauwe zou is waarschijnlijk iets van Easton met blauwe stickers nemen.....

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 20 okt 2008 18:47

Sharkman 1 schreef:Persoonlijk vindt ik Ti fietsen mooier als ze afgemonteerd zijn met volledig zwarte onderdelen. Record groep dus. Als je de rode archon gekozen hebt zou ik voor Eurus of gelijkwaardig van Fulcrum gaan (bij de blauwe zou is waarschijnlijk iets van Easton met blauwe stickers nemen.....



+1

arnoud
Forum-lid
Berichten: 543
Lid geworden op: 14 nov 2006 12:40
Contact

arnoud 20 okt 2008 18:52

Dito hier.
Een vriend van me rijdt op een 12 jaar oude Merlin en hoe meer zwarte onderdelen hij er op monteert hoe mooier hij wordt (gaat helaas niet met het cranckstel, door ingebouwde lagers. Iemand nog zeggen dat BB30 innovatief is :))
http://www.cyclemania-c.com" onclick="window.open(this.href);return false;

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 20 okt 2008 23:20

Een titanium zadelpen met dito klem is een nuttige en mooie aanvulling op je frame.
Dat lijkt eentonig van 'kleur' maar doordat de klem de buislijn onderbreekt ontstaat er toch een mooi technisch kijkplaatje.

Om dezelfde reden overweeg ik ook nog een stuurpen van titaan te gaan kopen.
Zij is ook tegen

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 20 okt 2008 23:29

kijk ook eens naar de titanium onderdelen van Moots, al twijfel ik hoe die zullen staan, maar mooi zijn ze wel.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 20 okt 2008 23:35

Titanium-onderdelen zou ik niet aan beginnen aangezien er altijd 'kleur'-verschil zal zijn. Een Moots-zadelpen in een Moots vind ik wel fraai.

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 20 okt 2008 23:37

[img=http://www.cyclingnews.com/photos/2007/ ... 130414.jpg]

ik houd niet van de stuurpen, maar verder denk ik at het statement BLACK RULES wel opgaat, in ieder geval voor de rode variant.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 20 okt 2008 23:48

litespeed schreef:Titanium-onderdelen zou ik niet aan beginnen aangezien er altijd 'kleur'-verschil zal zijn. Een Moots-zadelpen in een Moots vind ik wel fraai.


Dat heb ik niet kunnen constateren tussen het gazelle frame en de van nicholas delen.

Zit het kleurverschil niet eerder in het anders afgewerkt zijn van het oppervlak?
Daardoor is de lichtweerkaatsing anders denk ik
Zij is ook tegen

Plaats reactie