Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Racefiets

monique84
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jan 2009 23:59

monique84 07 jan 2009 00:07

Hoi!

Al enkele weken ben ik aan het tubben over welke fiets ik als beginnend wielrenster aan zal schaffen. De volgende fietsen staan op mijn lijstje:

- Cannondale CAAD 9 (105 of Ultegra)

- Red Bull Pro 3000-2009 (Ultegra SL, triple=1200 euro) of 2000-2009 (105 black, triple=1050 euro)

- Cube Attempt 2009 met 105 (prijs Mantel zal 900/1000 euro zijn)

- Stevens Aspin 2009 (Ultegra SL, 1400 euro)

- Trek 1.9 (Ultegra) of 1.7 (105)

Ik weet dat het lastig is om via een forum iemand te adviseren, maar hebben jullie misschien handige tips of ervaringen met deze fietsen?

Alvast superbedankt!

Groetjes, Monique

dario_bas
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2007 12:46

dario_bas 07 jan 2009 00:17

Wat wil je precies..... Sportief fietsen (toertochten) of aan wedstrijden mee gaan doen?

grzz
Dario
Nothing looks... Nothing rides... Nothing lasts... Like TITANIUM....

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 07 jan 2009 00:18

Van de fietsen die je noemt, is de Red Bull echt duidelijk het beste. Het is niet de goedkoopste fiets uit je lijstje, maar voor dat bedrag heb je een fiets met een zeer goede afmontage (Ultegra sl is veel beter dan Tiagra), en een frame dat uit alle testen goed uit de bus komt. Mocht je deze fiets willen aanschaffen, weet dan dat Roseversand (de exclusieve verkoper van dit merk) slechts een echte winkel heeft, namelijk in Bocholt (Duitsland). Je kunt je fiets natuurlijk ook via de website bestellen, maar als beginnend fietster is het verstandiger om je door deskundig personeel te laten opmeten, om zodoende een passende fiets te kopen.
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat dat daar goed gebeurd. Ook is de service en garantie van dit bedrijf uitstekend.
Alle andere merken kun je op veel meer plaatsen kopen. Van die merken zou ik de voorkeur geven voor de Cube.
Succes met je keuze, maar vooral veel plezier met je nieuwe hobby. Want die is leuk op alle fietsen van je lijst.

monique84
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jan 2009 23:59

monique84 07 jan 2009 00:22

dario_bas schreef:Wat wil je precies..... Sportief fietsen (toertochten) of aan wedstrijden mee gaan doen?

grzz
Dario


Ik ben van plan vooral lekker te gaan toeren. Wedstrijden niet zo zeer, dus hoeft geen superlicht frame te zijn.

monique84
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jan 2009 23:59

monique84 07 jan 2009 00:25

Robbebopper schreef: Succes met je keuze, maar vooral veel plezier met je nieuwe hobby. Want die is leuk op alle fietsen van je lijst.


Bedankt voor je reactie! :)

Gaat vast en zeker lukken! Heb de smaak al te pakken gekregen op de leenfiets van de wielervereniging :d

Andere reacties zijn nog altijd van harte welkom! :D

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 07 jan 2009 00:33

Nu je een leenfiets hebt kun je goed bepalen welke maat en geometry het beste bij je past. Kijk goed naar je leenfiets en bekijk wat er eigenlijk anders aan zou moeten zijn. Zoals bijvoorbeeld de lengte, en het balhoofdhoogte, etc.

Daarmee heb je een goed uitgangspunt om verder rond te kijken.

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 07 jan 2009 00:43

Hoi,

Ik zou niet voor die Duitser gaan vermits je bij elke LBS in jouw buurt voor een WSD van Trek kan gaan, en dat is net ff dichterbij dan Bocholt.

Als vrouw heb je een fiets nodig die speciaal voor een vrouw ontworpen en gemaakt is dus lijkt mij de logische keus de 1,9 WSD (woman specific design) van Trek.
Zie even de web-site voor de uitv. kleuren en prijzen;
http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/women/road/19wsde/

Véél succes met je keuze !
Grtz,
Morel

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 07 jan 2009 01:33

Lees ook onderstaand topic van EllenFiets eens door van afgelopen weken over haar zoektocht naar een damesfiets in dezelfde prijsklasse, staan ongetwijfeld ook tips tussen die voor jou van toepassing zijn.

http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=27356
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

videopac
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 aug 2006 16:48

videopac 07 jan 2009 09:40

Kijk ook eens naar Sensa en Canyon; twee hoogwaardige, goed bekend staande en goed geteste merken.

Sensa:
Een Veneto (triplebutted alu 7005 frame) met volledig Ultegra SL is er vanaf 1069,- (izibike, maar bij een reguliere LBS is met korting ongeveer hetzelfde bedrag haalbaar). En je kunt zelf opties kiezen: aan te raden zijn Mavic Aksium wielen (+34 euro), evt. andere banden (GP4000s bv) of een triple (+32,50).
zie: http://www.izibike.nl/product/2647/Sens ... ra_SL_2009


Canyon:
Zie bijvoorbeeld de Roadlite 7.0W. Deze is speciaal voor vrouwen ontwikkeld met een aangepast framegeometrie, zadel en stuur. Afmontage is een mix van 105 en Ultegra.
http://www.canyon.com/_nl/racefietsen/specs.html?b=820

Succes met kiezen!

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 07 jan 2009 21:32

Ik vraag me af of een 'woman specific design' echt noodzakelijk is. Ik denk dat het verstandig is om jezelf eerst goed op te laten meten en daar de keuze voor een frame (of een bepaalde geometrie) op te baseren.

Hetzelfde geldt voor zadel en stuur. Niets is meer persoonlijk dan dat. Het feit dat iets volgens de fabrikant speciaal voor vrouwen ontworpen is, zegt in dat opzicht echt niet alles. Ik heb al van alles geprobeerd en ben uiteindelijk bij een Arione-zadel en een FSA stuur (compact met shallow drop) geëindigd.

Voor wat betreft de bovengenoemde fietsen kan ik je de Red Bull Pro 3000 van harte aanbevelen. Tenminste, als de fiets qua maat bij je past. Ik vind het elke keer als ik erop fiets weer een genot om erop te rijden. De fiets is behoorlijk licht en is erg goed afgemonteerd. Gewoon 'value for money'.

Ik heb mezelf er het afgelopen jaar op betrapt dat ik bijna net zoveel op mijn Red Bull fiets als op mijn andere fiets (stevens SLC Carbon). Maar laat je niet al te veel leiden door onze eventuele juichende kritieken en kies de fiets die het beste bij jou past. Ik denk dat je bij geen van de bovengenoemde fietsen uiteindelijk een kat in de zak zult kopen.

Veel succes met jouw keuze en alvast erg veel fietsplezier toegewenst.
Real men wear blûk!!! Marcel

monique84
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jan 2009 23:59

monique84 15 jan 2009 12:12

Hoi!
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe! :)
Advies waar ik wat mee kan :)
Al ben ik er nog steeds niet helemaal uit, maar het lijstje is al wel ingeslinkt ;)
Het bestaat nu uit:
* Red Bull Pro 3000-2009 (Ultegra SL, triple= 1200 euro)
* Cube Attempt 2009 (105) (ongeveer 1000 euro)
* Trek 1.9 WSD (Ultegra, 1300 euro)
* Canyon Roadlite 7.0W (Ultegra/105, 1100 euro)

Voordeel van de Red Bull is denk ik de prijs/kwaliteit verhouding en de service, maar het frame van de Canyon vind ik wat mooier. Verder hoorde ik dat de frames van Trek ook erg goed zijn en dat de Cube ook niet verkeerd is...
Heeft iemand misschien een doorslaggevend advies? ;-)

Groetjes, Monique

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 15 jan 2009 15:07

(1) laat jezelf deskundig opmeten zodat je zeker weet dat je de juiste frame neemt. Dit vind ik het alllerbelangrijkste bij de keuze van een fiets. Bij alle 4 fietsen krijg je een goede frame, het is een kwestie van uitzoeken welke van de 4 het beste bij JOU lichaam en rijstijl het beste past.

(2) Als jij zelf niet of niet veel kunt sleutelen aan de fiets en je hebt niemand in je directe omgeving die dat voor jou kan doen is het verstandiger dat je een fiets koopt via een goede fietsmaker dicht bij jou in de buurt. Daar kun je dan makkelijk terecht voor aanpassingen, herstel, vervanging van onderdelen, e.d.
Om deze reden komen de Cube en de Trek eerder in beeld dan de Red Bull en de Canyon omdat de eerste twee wel via een FM te verkrijgen zijn en de laatste twee niet.

De trek is beter afgemonteerd dan de Cube (Ultegra vs. 105). Maar als beginnende wielrenster heb je, denk ik, ook ruim genoeg aan de 105. Heb je er dan 300 euro over voor kleding, schoeisel, e.d.

(3) Als onderdeel twee niet relevant is zou ik kiezen voor:

1. de Red Bull (vanwege het feit dat je je fiets helemaal naar wens kunt opbouwen EN de uitstekende service en garantie die je van Roseversand krijgt).
TIP: je kunt ook kiezen voor een fiets afgemonteerd met Shimano 105 voor minder geld, OF zelfs vragen of zij een overjarig model hebben staan in jou maat en voor een paar honderd euros goedkoper. Het kan de moeite lonen om het te vragen omdat zij niet altijd hiervoor adverteren.

2. de Canyon (iets mindere service dan Roseversand en je kunt niet zelf de afmontage kiezen die je wenst)

3. de Cube

4. de Trek (duurder, maar naar mijn weten is de frame niet aantoonbaar beter dan de Red Bull, de Canyon of de Cube)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Plaats reactie