Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

maat fp5

peterpina
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2009 21:24

peterpina 21 aug 2009 00:07

arzeg0,

Ik heb gekeken en inderdaad is het een 57cm. Ik ga voorlopig maar uit van een vergissing. Morgenochtend is VOS de eerste......
peter

devoorzitter
Forum-lid
Berichten: 231
Lid geworden op: 19 nov 2008 14:24

devoorzitter 21 aug 2009 02:02

zijn die maten van pinarello niet afwijkend, omdat het frame ietsje sloping is? Op mijn FP5-frame staat 48,5 als maat, maar als je het nameet kom je op 52,5cm.
Pinarello FP5: Record, Zonda. Pinarello Treviso: Veloce, Easton Vista SL

peterpina
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2009 21:24

peterpina 24 aug 2009 17:55

Ik heb inmiddels met VOS gebeld. De manier waarop ik te woord werd gestaan was niet prettig, maar inhoudelijk kwam het hierop neer. De CC maat is 57cm bij deze FP5. De CT maat is 61 en daarmee voor mij een goede fiets aldus Vos.

Ik daarna 7 Pinarello dealers gebeld met het volgende resultaat:
5 vertelden mij dat 57 cm ok was
1 vertelde mij dat de 59 cm Pinarello FP5 nog te klein was en dat deze Fiets dus voor mij niet geschikt zou zijn
1 vertelde mij dat de 59 de goede maat zou zijn.

Al deze informatie is gebaseerd op de dezelfde maten die ik van mijzelf heb doorgegeven

Ben daarna nog met de fiets naar een lokale (race)fietsenzaak geweest die geen Pinarello maar wel Wilier en dergelijke verkoopt. Hij heeft mij gemeten en vastgesteld dat de FP5 van 57cm wel goed zou zijn.....


Om nu echt te weten hoe het zit ga ik mezelf trakteren op een dynamische fietsmeting. Ik ga dat laten doen bij Lucas Bos in Renkum. Ik ben erg benieuwd en zal jullie op de hoogte houden!
peter

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37828
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 aug 2009 18:07

Ik ga nu iets heel lomps zeggen, maar jij bent heel dom geweest.
Als eerste: een fietsmeting doe je VOOR je een fiets gaat kopen, niet achteraf....
Ten tweede: als je zo weinig van fietsen afweet als jij hier laat blijken is het niet slim om naar een prijsvechter a la Vos te gaan.

En DeVoorzitter heeft gelijk: framematen bij Pina zijn heel licht slooping. Ik ben van een 56cm Pina Galileo naar een 54cm Paris gegaan en zit perfect.

En als 5 van de 7 dealers (+ 1 Wilier-verkoper) vertellen dat 57cm klopt zal er toch wel een kern van waarheid in zitten ;-)
Less is bore

peterpina
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2009 21:24

peterpina 24 aug 2009 18:24

Daniel 1975,

Mogelijk wel, maar het geeft ook wel aan dat zelfs pinarello dealers het niet met elkaar eens zijn! Die hebben ervoor gestudeerd zou ik zeggen en toch......
Ik ben niet op zoek naar een kern van waarheid, ik wil graag begrijpen waarom er niet eenduidig iets kan worden vastgesteld. De grap is dat je mij dom vindt om naar Vos te gaan, maar zo als het er nu uitziet heeft hij de goede fiets geleverd, en zouden twee andere officiele dealers mij of een 59 cm of geen fiets hebben verkocht...... Is het dan niet dom om naar deze andere dealers te gaan?????
peter

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 aug 2009 18:32

Die 57 gaat gewoon gegarandeerd een spacertoren of een omgekeerde stuurpen opleveren.
Door de telefoon kan je van een FM niet verwachten dat hij kan bepalen welke maat frame je nodig hebt. Als ik FM was geweest had ik je niet eens antwoord gegeven, langs komen en dan op een fiets zetten is de manier.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

devoorzitter
Forum-lid
Berichten: 231
Lid geworden op: 19 nov 2008 14:24

devoorzitter 24 aug 2009 18:45

Het is inderdaad raar dat een fietsenmaker ongezien een advies geeft over de maat. Maar doet Amclassic-fan eigenlijk niet hetzelfde door (ook) ongezien zo stellig te zijn en te beweren dat dit gegarandeerd een spacertoren gaat opleveren?
Omdat de frame-maten bij dit model klein uitvallen sluit ik niet uit dat dit frame gewoon past.
Pinarello FP5: Record, Zonda. Pinarello Treviso: Veloce, Easton Vista SL

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5585
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 24 aug 2009 19:37

devoorzitter schreef:Het is inderdaad raar dat een fietsenmaker ongezien een advies geeft over de maat. Maar doet Amclassic-fan eigenlijk niet hetzelfde door (ook) ongezien zo stellig te zijn en te beweren dat dit gegarandeerd een spacertoren gaat opleveren?
Omdat de frame-maten bij dit model klein uitvallen sluit ik niet uit dat dit frame gewoon past.


Amclassic-fan kijkt gewoon naar de geometrietabel van het frame, en aan de hand hiervan kan je zo zien dat iemand van 1.94 meter nooit op een 57 cm frame gaat passen.

Ik ben 1.84 meter en zit al op een 57 frame! (Prince maar geometrie is gelijk)
Gaat dus niet passen zonder lange stuurpen of spacers!

Met de opmerking dat de framematen bij dit model klein uitvallen sla je helemaal de plank mis, in dat geval zal het zelfs nog ongunstiger zijn en zal het frame zeker te klein zijn!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

devoorzitter
Forum-lid
Berichten: 231
Lid geworden op: 19 nov 2008 14:24

devoorzitter 24 aug 2009 19:56

Dat was misschien niet helemaal duidelijk, maar ik bedoelde het omgekeerde: het frame is groter dan de officiële maat doet vermoeden.
Bij dit model moet je volgens mij ook eerder kijken naar de lengte van de bovenbuis dan naar de frame-maat, die zegt niet zoveel.
Is de geometrie van de Prince en de FP5 (of F4:13) gelijk?
Pinarello FP5: Record, Zonda. Pinarello Treviso: Veloce, Easton Vista SL

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5585
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 24 aug 2009 20:13

devoorzitter schreef:Dat was misschien niet helemaal duidelijk, maar ik bedoelde het omgekeerde: het frame is groter dan de officiële maat doet vermoeden.
Bij dit model moet je volgens mij ook eerder kijken naar de lengte van de bovenbuis dan naar de frame-maat, die zegt niet zoveel.
Is de geometrie van de Prince en de FP5 (of F4:13) gelijk?


De lengte van de bovenbuis is bij ieder frame belangrijker dan de lengte van de zitbuis, net als de hoogte van de balhoofdbuis. Dat geldt niet alleen voor dit model.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

devoorzitter
Forum-lid
Berichten: 231
Lid geworden op: 19 nov 2008 14:24

devoorzitter 24 aug 2009 20:27

maar de vraag was: is de geometrie gelijk? Hier zie ik toch nog wel wat verschillen: http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... BRAND.ID=2
of (en dit is ècht een vraag) zijn die te verwaarlozen?
Pinarello FP5: Record, Zonda. Pinarello Treviso: Veloce, Easton Vista SL

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5585
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 24 aug 2009 20:44

Je heb gelijk FP5 bestaat niets eens, maar als hiermee een F4:13 mee bedoeld wordt is de geometrie inderdaad anders.

Met mijn lengte van 1.84 mtr, zal ik in dit geval voor een 57 frame kiezen, als ik de tabel zo bekijk is deze voor iemand van 1.94 mtr zeker te klein zijn.

Die verschillen zijn te verwaarlozen je praat over een van hooguit een paar mm, mijn Prince is dus 57,5.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie