Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Focus Cayo Expert/Specialized Tarmac Expert SL

speedrider
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 aug 2006 23:48

speedrider 06 nov 2009 02:34

Ik vind dat ik aan een nieuwe racer toe ben en 2 stuks zorgen voor een hele moeilijke keuze. Ik ga 1 tot 2 keer per jaar de Franse bergen in en in de zomermaanden fiets ik zo'n 400 kilometer per week door de Hollandse polders.

-Focus: (bijna) geheel Ultegra afgemonteerd en loeizware Aksium wielen voor net
geen €2000,-. Prachtig design overigens.

-Specialized: Geheel Ultegra afgemonteerd en Ksyrium Elite wielen waar ik te zwaar
voor ben. Dit alles voor net geen €3000,-. Ook een prachtige fiets.

De wielen gaan vervangen worden door Easton EA 90 wieltjes.
Is de Specialized die € 1000,- meer waard?? Beide hebben natuurlijk een carbon frame.

Wie heeft er wijze raad voor me. Thanx!!
Alles met meer dan twee wielen is overbodig!!!

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 06 nov 2009 07:30

De wielen en groepset zijn bij beiden fietsen (uiteindelijk) hetzelfde, dus het echte verschil zit hem voornamelijk in het frame. Nu vind ik persoonlijk de Specialized (ik neem aan dat het hier om de Tarmac gaat) zeker geen 1000 extra waard: veel stijver dan de Focus is ie niet, waarschijnlijk wel wat comfortabeler. Wat belangrijker is om naar te kijken is de geometrie: de Focus heeft een wat agressievere zit dankzij een kortere balhoofdbuis. Geen probleem natuurlijk als je jong en flexibel bent, maar als je liever niet diep zit kan ik me voorstellen dat de Focus niet de ideale fiets is.

Andere belangrijke vraag ;) wat zou je met die 1000 euro doen als je hem niet aan een (duurdere) fiets uitgeeft?

wildromance
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 okt 2009 10:48

wildromance 06 nov 2009 07:38

En bij Specialized heb je levenslang garantie op t frame....
Als je wint heb je vrienden

deslok
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 dec 2008 10:53

deslok 06 nov 2009 09:09

Focus heel mooi frame maar kan me van de bikemotion herinneren dat de kabels bij de achtvork niet mooi weggewerkt waren. EEn specialized voor 3000 euro zou ik helemaal nooit doen, bij wiggle heb je nog een paar mooie focussen staan rond de 2000 euro, compleet dura ace:) mischien moet je daar even kijken.

ritchy
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jul 2009 19:27

ritchy 06 nov 2009 09:30

DeSlok schreef:Focus heel mooi frame maar kan me van de bikemotion herinneren dat de kabels bij de achtvork niet mooi weggewerkt waren. EEn specialized voor 3000 euro zou ik helemaal nooit doen, bij wiggle heb je nog een paar mooie focussen staan rond de 2000 euro, compleet dura ace:) mischien moet je daar even kijken.


Wat is er mis met Specialized? Het is natuurlijk maar de vraag of je dat geld er voor over hebt maar dat geldt voor elke fiets in die prijsklasse.
Nicht loelen, radfahren!

lederfabriek
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 mar 2007 23:29

lederfabriek 06 nov 2009 10:45

ik nodig iedereen uit zich eens te orienteren in goede wielerbladen zoals Tour magazine en Roadbike dan kun je zien dat Specialized tot de absolute top behoort . ze winnen testen of ze zitten heel dicht vooraan in de klassementen. ik rijd zelf een tarmac pro 2010 en ik zeggen het rijdt fantastisch, stuurt messcherp en is zeer comfortabel. het expert 2010 frame is qua frame gelijkwaardig aan het pro frame en ik kan het van harte aanbevelen.

ritchy
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jul 2009 19:27

ritchy 06 nov 2009 11:05

lederfabriek schreef:ik nodig iedereen uit zich eens te orienteren in goede wielerbladen zoals Tour magazine en Roadbike dan kun je zien dat Specialized tot de absolute top behoort . ze winnen testen of ze zitten heel dicht vooraan in de klassementen. ik rijd zelf een tarmac pro 2010 en ik zeggen het rijdt fantastisch, stuurt messcherp en is zeer comfortabel. het expert 2010 frame is qua frame gelijkwaardig aan het pro frame en ik kan het van harte aanbevelen.


De tarmac pro 2010 staat ook in mijn lijstje van potentiele nieuwe fietsen. Goed om te lezen dat ie zo goed bevalt. Maar goed, ik ga het topic niet kapen...
Nicht loelen, radfahren!

speedrider
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 aug 2006 23:48

speedrider 06 nov 2009 11:38

Over beide fietsen lees je erg goede dingen. Al mijn fietsen (2 mtb en 1 race) zijn van specialized, maar ik vind het nogal een prijsverschil.
De Focus sprak me op Bikemotion meer aan als de Tarmac, maar dat was puur het uiterlijk van de bike. Met verstand moet je natuurlijk ook kiezen voor de rij-eigenschappen.
Straks maar even naar mijn fietsenboer, waar ze toevallig beide merken verkopen.

Alvast bedankt voor de reacties!!
Alles met meer dan twee wielen is overbodig!!!

martijnblaas
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 jul 2009 00:08

martijnblaas 06 nov 2009 16:29

ik zou voor de focus gaan en als je echt 3000 euro bereid bent te besteden kijken of een dura-ace groep op de focus mogelijk is.
Redbull Pro Team 4000, Dura-Ace, Reynolds, PRO, Selle Italia

jeroen_r
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 aug 2005 12:20

jeroen_r 07 nov 2009 00:03

en dat dilemma heb ik nu met een cannondale super six en een tarmac. Beide fietsen nagenoeg dezelfde prijs.
Tarmac mogelijk met campagnolo(streepje voor) en de super six niet.

speedrider
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 aug 2006 23:48

speedrider 07 nov 2009 09:44

Knoop is doorgehakt!! Ik kon me niet bedwingen en heb voor de Tarmac gekozen. Mooie prijs voor mijn Allez terug gekregen.
Mijn gevoel zegt toch dat ik meer plezier aan de Tarmac ga beleven. En voor het eerst een Comact crankstel i.p.v de triple.
In ieder geval bedankt voor de reacties.
Alles met meer dan twee wielen is overbodig!!!

Plaats reactie