duralumin schreef: ↑02 sep 2018 10:36
Met een 8-speed cassette heb je toch al heel wat schakelmogelijkheden. Bovendien zien de fietsen er heel licht uit. Ze lijken me echt vooruit te gaan.
Alle fietsen gaan goed vooruit. Dat ligt aan jou. Stalen fietsen (vintage of hoe je dat wilt noemen) zijn op zijn minst 2-2,5kg zwaarder dan een moderne alu race (=koers-)fiets, maar die Echo modellen zijn wel 4 kg zwaarder. Zijn ook geen racefietsen. Fietsen uit de jaren '80, dan zit je met schroefpignons. Echt niet aan te raden. Je kunt wel mooie fietsen vinden via Google, maar dat betekent nog niet dat ze te koop zijn. Het gewicht van dergelijke fietsen voel je vooral, wanneer je zelf een lichtgewicht bent. Voor dat geld voor die Echo vind je ook een alu fiets met 2 x 8v. Kijk bij Liv, de Avail 2. Die valt niet uit elkaar. Liv is een merk van Giant.
Ik zou toch eens de reviews lezen......; doffe ellende.
Een 8v cassette, dus net 8 versnellingen, biedt voldoende verzet voor het vlakke deel van Nederland. Wel grote stappen tussen de versnellingen. Houd er ook rekening mee dat de ketting geen geleider heeft, zoals de kooi van een voorderailleur. En het is ook geen narrow-wide blad waar de ketting niet af kan lopen. Dat zal zeker een keer gebeuren. Een body die plaats heeft voor een 8v cassette (geen schroefpignon dus) biedt ook plaats aan 9v en 10v cassettes. Dit is met de buiscommandeur(s), mits op frictie omgezet, te schakelen.
Er zijn ook schroefpignons in 8v. Die moet je echt mijden: de achterassen breken. Ik betwijfel wel of je die nog ergens vindt.
Ook moet je van stalen velgen weg blijven (ze remmen bijna niet en bij nat weer: helemaal niet. Als het even kan : dubbelwandig aluminium.
Ook aanbiedingen op marktplaats, zoals laatst: 45 jaar oude damesfiets met derailleur en dan doodleuk €450,- vragen, negeren. Zeker een fiets met diamanten........