Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Sportieve stadsfiets. Tips?

mehado
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 okt 2015 11:02

mehado 30 okt 2015 11:15

Vandaag naar een goeie fietsenwinkel geweest, heel veel uitleg gekregen, ben een dik uur binnen geweest.

We kwamen uit bij die Stevens die iemand hier al voorstelde
http://www.stevensbikes.de/2015/index.p ... lang=en_US

Wat vinden jullie daarvan? Mij ziet hij er wel ok uit, mooie prijs ook. Vaste voorvork, 24 versnellingen, 14,5kg.
Het zadel en het stuur zijn eigenlijk wel ok en ik kan er altijd een nog comfortabeler zadel of stuur laten opzetten zei hij.
Ik heb er nog niet kunnen op rijden, hij komt pas half november binnen.

Op deze heb ik wel gereden

https://www.bike2build.nl/630201-e50-66 ... sche-fiets

Ze geven 20% korting op het model 2015.
Ik moet zeggen dat ik daardoor wel serieus in twijfel ben om toch voor elektrisch te gaan maar het is wel veel geld en mijn vriend zegt dat ik eerst een gewone moet kopen om te zien of ik wel genoeg fiets. Maar dat vind ik eigenlijk geen vergelijking... maar goed :)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 okt 2015 13:33

Jazz is een mooier geluid, dan van een electro motor.... :D

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16261
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 okt 2015 15:53

Juist als je wat minder fietst heb je eerder een elektrische fiets "nodig" in de heuvels. Als je bijna iedere dag op de fiets zit kom je op eigen kracht prima boven.
Campagnolo Ultra Dork

mehado
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 okt 2015 11:02

mehado 30 okt 2015 18:45

Ja het zou dus wel de bedoeling zijn veel te fietsen, oa met de honden. Maar ja, of dat effectief zo zal zijn, dat is een voornemen...
Mijn conditie nu is een ramp, voorheen ging ik joggen hier maar sinds mijn zwangerschap (nu 4 maanden bevallen) ligt dat stil.
Zal dus wel van 0 moeten beginnen...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16261
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 okt 2015 00:34

Als het voor de beweging is en je bent niet hoogbejaard (dat laatste lijkt mij na je laatste post niet erg aannemelijk ;) ) is een elektrische fiets in mijn optiek een no go.

Als die honden een beetje groot zijn kun je een bike jöring uitrusting aanschaffen. Dat kost minder dan een elektromotor op de fiets en gaat minstens even hard :mrgreen: . Helaas is mijn hond er te licht gebouwd voor.
Campagnolo Ultra Dork

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 31 okt 2015 10:10

Ernie C. schreef:Als het voor de beweging is en je bent niet hoogbejaard (dat laatste lijkt mij na je laatste post niet erg aannemelijk ;) ) is een elektrische fiets in mijn optiek een no go.
+1. Maar dat is een heel andere keuze dan 'wat voor sportieve stadsfiets?' Ik denk zelf: e-bike, no way. Als ik het niet op eigen kracht kan, dan maar niet. Voor mij zit de lol van fietsen juist daarin. Maar dat is dus meer een instellingskwestie (hoe wil je fietsen?) dan 'welke fiets rijdt er lekker?'. Je kunt ook als vrouw, met een beetje training, elke heuvel opkomen, hoor, zonder motertje. Dat is vooral een kwestie van een goed (= klein) verzet op je fiets en accepteren dat je niet zo hard gaat.

En over het comfort van het stuur: ik vind het een nadeel aan die 'klassieke' sturen dat ze zijn ontworpen om maar op één manier vast te houden. Een racestuur en ook een recht mountainbikestuur met bar-ends kun je op meerdere manieren vasthouden, en dat is bij lange ritten beter, want dan heb je niet de hele tijd druk en spanning op dezelfde plekken. De hele tijd dezelfde houding is zwaarder voor je handen-armen-schouders-nek-rug. Plus dat je kunt variëren tussen heuvel-op (meer rechtop) en tegenwind (lager).

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8383
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 okt 2015 10:30

@mehado Wat is er "makkelijker" dan je conditie op te bouwen met dagelijkse fietsritjes. In je aanvangspost vroeg je naar een sportieve damesfiets. Die e-bike hierboven heeft voor mij weinig sportiefs meer.
Ik heb zelf 2 jaar geleden een Canondale Tesoro 3 gekocht. Ik denk dat het een overjarig model was. Ik heb hem net nog even gewogen en hij weegt ook werkelijk 14,5 kg. Ik vind het een prima fiets, en... op de bagagedrager staat dat hij tot 25 kg kan hebben. Er is met de versnelling prima in heuvels te fietsen. Het is maar hoe snel je wilt.

Het 2014 model, die nog op diverse plaatsen te koop is voor minder dan € 900, heeft een stuur waar jij naar zoekt. Maar een beetje fietsenmaker kan er ook makkelijk een ander stuur op zetten. Voor de koop onderhandelen, niet wachten totdat je hem al gekocht hebt.
Als de fietsenmaker bij jou in de buurt niet het 2014 model kan leveren, aandringen dat hij probeert om het via de importeur alsnog te proberen. (als je de fiets natuurlijk zou willen hebben)
Het voordeel van deze wat sportievere fietsen is voor een moeder met kind dat er toch wat meer ruimte voor de moeder lijkt te zijn dan op de minder sportieve fietsen. Dat maakt het op- en afstappen wat makkelijker met een zitje voor, En zolang het kan, ik vond het fietsen met een zitje voorop heel gezellig.
Ik heb een jaar of 4 met 2 kinderen op de fiets gereden en ik kan je alleen maar aanraden om een degelijke fiets te kopen. Een fiets heeft best wat te lijden van kinderen op de fiets.

@louise Als er een zitje voorop moet, heb je niet zoveel ruimte meer om je handen te verplaatsen ;)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16261
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 okt 2015 10:38

Misschien is een vlinderstuur een optie.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8383
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 okt 2015 10:48

Ernie C. schreef:Misschien is een vlinderstuur een optie.
TS vraagt niet naar de mogelijkheid om haar handen te kunnen verplaatsen. Ik neem aan dat ze ook niet uren op de fiets zal zitten.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 31 okt 2015 11:11

Als behalve om je te verplaatsen ook wilt fietsen om je conditie te verbeteren is een e-bike tamelijk zinloos ook al zal de fietsenverkoper het tegendeel beweren. Ja, je beweegt. Een beetje. Het meeste komt toch uit het motortje.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16261
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 okt 2015 13:14

Jans schreef:
Ernie C. schreef:Misschien is een vlinderstuur een optie.
TS vraagt niet naar de mogelijkheid om haar handen te kunnen verplaatsen. Ik neem aan dat ze ook niet uren op de fiets zal zitten.
Niet specifiek, maar ze twijfelt wel over het stuur. Het lijkt mij dan ook verstandig om verschillende sturen uit te proberen. Gewoon bij de fietsenmaker gaan proefrijden zonder naar de prijs en afmontage van de fiets te kijken om tot de meest passende zithouding en het beste stuur uit te komen. Daarna kun je altijd op zoek gaan naar de fiets die binnen het gestelde budget past met de juiste afmontage die hier het dichtste bij in de buurt komt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8383
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 okt 2015 15:06

@Ernie C. Het lijkt me handiger dat ze eerst een fiets vindt waar confortabel een zitje voorop kan. Zo heel veel fietsen zijn er niet die én sportief én in de prijsklasse zitten. En waar dan ook nog een kindersitje op past.

Plaats reactie