Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Wat is een normale snelheid voor een beginnende wielrenster

Marcel
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2015 12:14

Marcel 25 jan 2015 12:28

Ik ben een vrouw van 45 jaar en sinds vorig jaar juni op de racefiets. nou ben ik heel nieuwsgierig geworden wat een normale gemiddelde snelheid is? als ik samen met mijn man rij dan koen e thuis met een gemiddelde van 28,5 over een afstand van ongeveer 60 km. als ik alleen rij dan haal ik de 25 gemiddeld. is dit goed of moet ik me afvragen of dit wel beter kan na krap een half jaar op de fiets.

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 25 jan 2015 12:33

25 gemiddeld is prima , alleen gemiddeld ( als je er maar lol van hebt, het fietsen dus )

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 25 jan 2015 12:38

Niets is goed of slecht zonder referentie. Daarbij kun je het best kijken naar het niveau dat je had na 1 maand fietsen, toen was je net gewend aan de fiets, en het niveau wat je nu haalt.

Of je vooruit gaat hangt niet alleen af van snelheid die je haalt. Als je nu bijvoorbeeld minder vermoeid van de fiets stapt en tijdens het rijden een lagere hartslag hebt ben je ook vooruit gegaan.

Daarnaast moet je jezelf afvragen wat je wil bereiken. Is 2 uurtjes per week peddelen wat je wil, of wil je toertochten gaan rijden van 150km of meer. In het eerste geval is het doel bereikt en in het 2de geval kun je kijken naar wat verbeterpunten.
Ben je gaan fietsen voor een betere conditie en/of een lager gewicht dan kun je kijken of dat reeds bereikt is of dat dat nog niet echt lukken wil.

Kortom wat zijn/waren de doelen, heb je die bereikt en het allerbelangrijkst hoe denk je er zelf over?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 jan 2015 14:26

35, minstens. Als je dat niet makkelijk haalt, dan wordt het nooit meer wat
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 25 jan 2015 14:29

Lijkt mij prima gemiddeldes, zeker voor iemand die net begint. Maar het is moeilijk iets over te zeggen, had je wind mee? Of tegen? Was het erg koud? Etcetera, etcetera.
Gerboon schreef: Daarnaast moet je jezelf afvragen wat je wil bereiken. Is 2 uurtjes per week peddelen wat je wil, of wil je toertochten gaan rijden van 150km of meer. In het eerste geval is het doel bereikt en in het 2de geval kun je kijken naar wat verbeterpunten.
Want? Met 25-28 gemiddeld kan je geen toertochten van 150 km rijden?
Ik bedoel daarmee niet dat je niet zou mogen verbeteren als je dat graag wil, maar ik zie de link met het rijden van tochten niet zo.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 25 jan 2015 14:46

Doelde meer op snelheid en afstand. 25 gemiddeld over 60 km houdt niet over als je 150km zou willen doen. Dan moet je nog wel serieus trainen om hetzelfde gemiddelde te houden voor 2.5 keer de afstand die je normaal doet.

Persoonlijk zou ik nooit een toertocht van 150 km gaan rijden met minder dan 25 in het uur. Dan is 30-32 gemiddeld meer mijn minimum. Anders schiet het voor geen meter op. Maar nogmaals dat is meer een persoonlijke insteek dan een waarheid.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 25 jan 2015 14:58

Ja dat snap ik wel maar dat is ook maar wat je gewend bent. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat je met lagere gemiddeldes ook prima langere tochten kunt uitrijden, je bent alleen wat later thuis.:) En je rijdt vaker alleen...maar als het de keuze is tussen dat of achter de geraniums zitten kies ik toch liever de fiets.
Veni. Vidi. Fietsie.

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 26 jan 2015 09:12

Wat een heerlijke mannen-reacties ;)

Vind je het fietsen leuk? Dat is het belangrijkste. Gemiddelde is zo'n ruim begrip. De ene zet zijn tellertje op 0 na het inrijden, dan krijg je een lekker hoog gemiddelde. De ander pakt de rijsnelheid als gemiddelde. Ik zet het tellertje thuis aan en thuis uit. Veel of weinig stoplichten, veel of weinig wind, rij je in een groep of alleen. Zoveel factoren behalve conditie die wat zeggen over gemiddelde.

Lekker fietsen, bepaal je doelen en ga daar naartoe werken. Je kan nu proberen om je snelheid op de 60km te verbeteren, je kan ook juist de lengte van je tochten gaan verhogen. En ik denk dat je het komende jaar zal zien dat je ook zonder gericht te trainen, best veel vooruitgang kan zien. Trainingstechnisch is het beter om 2 a 3x per week te fietsen, dan zal je veel meer en sneller vooruitgang zien. Als dat je doel is. Gewoon in het weekend een tochtje rijden kan ook een doel zijn natuurlijk. Alles beter dan thuis op de bank hangen :)
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 26 jan 2015 09:42

ik ken kerels die zijn onder de 25 gem. begonnen.
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 26 jan 2015 09:57

ehhhh ik ben een kerel van 55 rij in het seizoen cyclo's en veel lange toertochten.
Ik rij nu puur als voorbereiding voor het nieuwe seizoen, om een basis te leggen en kom heel vaak niet eens aan de 25
ik heb ook geen snelheid op mijn scherm staan :D
Enige wat belangrijk is, is de HF in combinatie met TF in de verschillende blokken.
De snelheid komt vanzelf wel weer.
Maak je er niet druk over, bij veel en lekker fietsen komt het vanzelf. Mevr. Berends rijdt minder prestatiegericht en puur voor de lol en komt in het voorjaar ook best lekker op snelheid. Voldoende om samen prettig en leuke tochten te maken!
Allard

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 26 jan 2015 10:45

beren040 schreef:ehhhh ik ben een kerel van 55 rij in het seizoen cyclo's en veel lange toertochten.
Ik rij nu puur als voorbereiding voor het nieuwe seizoen, om een basis te leggen en kom heel vaak niet eens aan de 25
ik heb ook geen snelheid op mijn scherm staan :D
Enige wat belangrijk is, is de HF in combinatie met TF in de verschillende blokken.
De snelheid komt vanzelf wel weer.
+1 Zelfde hier. Ik rijdt momenteel ook veel duurtraining in een "lage" snelheid (D1). Het enige waar ik op let is mijn hartslag en de trapfrequentie. Af en toe varier ik wat met blokjes met een hogere trapfrequentie, een stukje D2 of een kort sprintje van 10-12 sec. Maar ik maak het niet te gek om maximaal te knallen. Mijn training bestaat uit bijv 2,5 uur D1 te rijden en niet 70km met 30km/u. Kan een prima doelstelling zijn maar niet in de voorbereidingsperiode in de "winter".

Zelf heb ik jaren met (snelle) groepjes meegereden en dat is leuk maar over het algemeen gaat het veel te hard om doelgericht te trainen.
Laatst gewijzigd door mrcoffee op 26 jan 2015 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 jan 2015 10:56

Marcel schreef:Ik ben een vrouw van 45 jaar en sinds vorig jaar juni op de racefiets. nou ben ik heel nieuwsgierig geworden wat een normale gemiddelde snelheid is? als ik samen met mijn man rij dan koen e thuis met een gemiddelde van 28,5 over een afstand van ongeveer 60 km. als ik alleen rij dan haal ik de 25 gemiddeld. is dit goed of moet ik me afvragen of dit wel beter kan na krap een half jaar op de fiets.
Daar is met geen mogelijkheid iets over te zeggen, zonder te weten wie jij bent. Weeg je 100kg of 10kg? Wat is je sportverleden?
Maar uiteindelijk maakt het niets uit: als jij er tevreden en blij mee bent, is het prima. Iedereen mag fietsen op zijn of haar eigen niveau.

Plaats reactie