Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Newbie met een Cube Peloton Race uit 2012

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 19 jun 2014 11:02

Die berekeningstooltjes op internet zou ik maar met een korreltje zout nemen, je ziet zelf nu al dat die blijkbaar varieren tussen 14 en 22 procent...

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 19 jun 2014 11:04

Een flinke korrel inderdaad.
Was eigenlijk meer nieuwsgierig over anderen zich hierin ook kunnen vinden voor wat betreft ziekteverschijnselen na flink sporten. Daarin ben je natuurlijk afhankelijk van bouw en lichamelijke gesteldheid.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 19 jun 2014 11:06

Vetpercentage zo afschatten is echt onzin imho. Huidplooi is ook enkel representatief als hij goed wordt uitgevoerd of in ieder geval consistent op dezelfde manier.

Weerstand is ook een kwestie van goede voeding met voldoende bouwstoffen. Als je daadwerkelijk 2 kilo verliest door een stukje hardlopen doe je iets niet goed hoor. Zeker als je de volgende dag nog niet op gewicht bent, heb je jezelf daarvoor echt zitten uitdrogen. Vergeet niet dat 2 kilo al ruim 3 procent lichaamsgewicht is. vind ik nogal veel om zomaar te verliezen.

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 19 jun 2014 11:10

Check!
Ik heb het er alleen bij zitten denken he, omdat ik het vooral gewoon echt bloedirritant vind steeds verkouden of wat dan ook na het sporten te zijn. Nu ik het weer heb na dat eerste kleine stukje ben ik er klaar mee. Het hele vetpercentage verhaal kan me gestolen worden, heb ik zelfs nog nooit interessant gevonden.
Dat van dat afvallen, tja, weet je, dat heb ik mijn hele leven al. Ik weet dan ook niet beter en kan niet zeggen dat ik te weinig drink of slecht eet. Na een dag is het weer volledig bijgetrokken en zit ik weer op mijn eigen gewicht. Toen ik twee jaar geleden nog actief driemaal per week voetbalde woog ik er zelfs maar 54 kilo. Ik denk dat als ik dit weer ga doen ik binnen een kleine twee tot drie weken weer op dit gewicht zit.

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 19 jun 2014 11:19

Maaike_26 schreef:Na een dag is het weer volledig bijgetrokken en zit ik weer op mijn eigen gewicht.
Heb je nu over het gewicht wat bij is getrokken of de verkoudheid/ grieperigheid dat is bijgetrokken doordat je op het eigen gewicht (van voor de inspanning zit)?

Indien het gaat om de verkoudheid/griep verschijnselen die verdwenen zijn bij het bereiken van je eigen gewicht moet je denk ik anders gaan eten/drinken.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 19 jun 2014 11:22

Sorry... ik sprak over het gewicht dat er dan een dag na dat sporten weer netjes bij is.
Die dag vorige week was echt vol met hardlopen, touwbruggen over water, klimmen, klauteren, springen en grenzen verleggen door te werken op hoogte. Niet vreemd dat dit veel energie kost lijkt me.
Na het sporten val ik altijd, net als iedereen denk ik, af. Wanneer de inspanning echt groot is en ik fysiek behoorlijk diep moet gaan, gaat het bij mij nogal snel. Altijd al geweest. Kleinere stukken hardlopen of fietsen zijn natuurlijk niet zo extreem.

Ik ga eea gewoon eens in de gaten houden. Desnoods extra eten voor het sporten, niet te zwaar natuurlijk.
In ieder geval straks weer een klein tochtje maken.
Laatst gewijzigd door Maaike_26 op 19 jun 2014 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 19 jun 2014 11:22

Maaike_26 schreef:Check!
Ik heb het er alleen bij zitten denken he, omdat ik het vooral gewoon echt bloedirritant vind steeds verkouden of wat dan ook na het sporten te zijn. Nu ik het weer heb na dat eerste kleine stukje ben ik er klaar mee. Het hele vetpercentage verhaal kan me gestolen worden, heb ik zelfs nog nooit interessant gevonden.
Dat van dat afvallen, tja, weet je, dat heb ik mijn hele leven al. Ik weet dan ook niet beter en kan niet zeggen dat ik te weinig drink of slecht eet. Na een dag is het weer volledig bijgetrokken en zit ik weer op mijn eigen gewicht. Toen ik twee jaar geleden nog actief driemaal per week voetbalde woog ik er zelfs maar 54 kilo. Ik denk dat als ik dit weer ga doen ik binnen een kleine twee tot drie weken weer op dit gewicht zit.
Dan eet je toch echt te weinig, want met 54 kg heb je echt te weinig buffer als je blijkbaar al snel kwetsbaar bent. Als je zo weinig eet dan komt het lichaam ook stoffen te kort om je te beschermen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 jun 2014 11:24

Fiets of hardloop je ook wel eens rustig? Gewoon op het gemakje zonder je zelf tot de max te pushen? Als je 2 kg gewichtsverlies heb bij een vrij korte inspanning heb je gewoon veel te weinig gedronken. Daar ga je je niet bepaald fitter van voelen. Een maand geleden heb ik tijdens een wedstrijd 't voor elkaar gekregen om te vergeten goed te drinken, resultaat was niet alleen kramp, maar ook dat de dag er na mijn lichaam volledig van slag was.

Van hooikoorts kan je bijvoorbeeld een vreselijke loopneus krijgen, maar het wordt geen groene derrie die krijgt als je goed verkouden bent.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 19 jun 2014 11:30

Gerboon schreef:
Maaike_26 schreef:Check!
Ik heb het er alleen bij zitten denken he, omdat ik het vooral gewoon echt bloedirritant vind steeds verkouden of wat dan ook na het sporten te zijn. Nu ik het weer heb na dat eerste kleine stukje ben ik er klaar mee. Het hele vetpercentage verhaal kan me gestolen worden, heb ik zelfs nog nooit interessant gevonden.
Dat van dat afvallen, tja, weet je, dat heb ik mijn hele leven al. Ik weet dan ook niet beter en kan niet zeggen dat ik te weinig drink of slecht eet. Na een dag is het weer volledig bijgetrokken en zit ik weer op mijn eigen gewicht. Toen ik twee jaar geleden nog actief driemaal per week voetbalde woog ik er zelfs maar 54 kilo. Ik denk dat als ik dit weer ga doen ik binnen een kleine twee tot drie weken weer op dit gewicht zit.
Dan eet je toch echt te weinig, want met 54 kg heb je echt te weinig buffer als je blijkbaar al snel kwetsbaar bent. Als je zo weinig eet dan komt het lichaam ook stoffen te kort om je te beschermen.
Dit is dus weer zo'n nadeel van dingen alleen op 'papier' zien... no offence overigens ;)
Mensen die mij privé kennen, weten dat ik echt best wel veel eet.
Ter indicatie een normale doordeweekse werkdag:
- Ontbijt: 2-3 meergranen/ volkoren boterhammen met vlees of kaas, kop koffie
- Tussendoor: 1 meerganen/ volkoren boterhammen met vlees of zoet beleg met een kop thee of wat glazen water
- Lunch: 4 meergranen/ volkoren boterhammen met vlees of kaas met wat glazen water en/ of drinkbouillon
- Tussendoor: 1 - 2 stuks fruit
- Avondeten: ik schep echt meer dan gemiddeld op, heb best een bourgondische inslag eigenlijk... aardappelen, rijst, pasta, vlees, vis en veel groenten. Eet behoorlijk gevarieerd.
- Ik drink anderhalf tot twee liter water tussendoor per dag en alleen in de ochtend drink ik koffie.

Oh ja, vaak is het zo dat ik de boterhammen weglaat en meergranen puntjes eet die zelfs nog 'slechter' zouden zijn. Daarnaast zou ik het liefst iedere avond een zak chips opentrekken, maar met het oog op cholesterol lijkt me dit niet zo'n strak plan. Bovenstaande is even een samengevatte weergave van een simpele doordeweekse dag en de standaard eetmomenten. Ik kijk nooit naar hoeveel KCal en KJ, want ik eet eigenlijk gewoon waar ik zin in heb.
Laatst gewijzigd door Maaike_26 op 19 jun 2014 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 19 jun 2014 11:32

amclassic-fan schreef:Fiets of hardloop je ook wel eens rustig? Gewoon op het gemakje zonder je zelf tot de max te pushen?
Kort antwoord, nee... ik probeer er altijd wel het uiterste uit te halen. Met fietsen lukt me dat nog niet, omdat ik simpelweg niet weet wat ik kan.
Wellicht hebben jullie een punt en drink ik tijdens inspanning toch te weinig. Goed aandachtspunt en neem ik zeker mee!

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 19 jun 2014 11:38

Maaike_26 schreef:
Gerboon schreef:
Maaike_26 schreef:Check!
Ik heb het er alleen bij zitten denken he, omdat ik het vooral gewoon echt bloedirritant vind steeds verkouden of wat dan ook na het sporten te zijn. Nu ik het weer heb na dat eerste kleine stukje ben ik er klaar mee. Het hele vetpercentage verhaal kan me gestolen worden, heb ik zelfs nog nooit interessant gevonden.
Dat van dat afvallen, tja, weet je, dat heb ik mijn hele leven al. Ik weet dan ook niet beter en kan niet zeggen dat ik te weinig drink of slecht eet. Na een dag is het weer volledig bijgetrokken en zit ik weer op mijn eigen gewicht. Toen ik twee jaar geleden nog actief driemaal per week voetbalde woog ik er zelfs maar 54 kilo. Ik denk dat als ik dit weer ga doen ik binnen een kleine twee tot drie weken weer op dit gewicht zit.
Dan eet je toch echt te weinig, want met 54 kg heb je echt te weinig buffer als je blijkbaar al snel kwetsbaar bent. Als je zo weinig eet dan komt het lichaam ook stoffen te kort om je te beschermen.
Dit is dus weer zo'n nadeel van dingen alleen op 'papier' zien...
Mensen die mij privé kennen, weten dat ik echt best wel veel eet.
Ter indicatie een normale doordeweekse werkdag:
- Ontbijt: 2-3 meergranen/ volkoren boterhammen met vlees of kaas, kop koffie
- Tussendoor: 1 meerganen/ volkoren boterhammen met vlees of zoet beleg met een kop thee of wat glazen water
- Lunch: 4 meergranen/ volkoren boterhammen met vlees of kaas met wat glazen water en/ of drinkbouillon
- Tussendoor: 1 - 2 stuks fruit
- Avondeten: ik schep echt meer dan gemiddeld op, heb best een bourgondische inslag eigenlijk... aardappelen, rijst, pasta, vlees, vis en veel groenten. Eet behoorlijk gevarieerd.
- Ik drink anderhalf tot twee liter water tussendoor per dag en alleen in de ochtend drink ik koffie.

Oh ja, vaak is het zo dat ik de boterhammen weglaat en meergranen puntjes eet die zelfs nog 'slechter' zouden zijn. Daarnaast zou ik het liefst iedere avond een zak chips opentrekken, maar met het oog op cholesterol lijkt me dit niet zo'n strak plan. Bovenstaande is even een samengevatte weergave van een simpele doordeweekse dag en de standaard eetmomenten. Ik kijk nooit naar hoeveel KCal en KJ, want ik eet eigenlijk gewoon waar ik zin in heb.
Het gaat er niet om hoeveel je eet, maar wat je nodig hebt. Ik kan ook wel zeggen dat ik 4 boterhammen eet 's ochtends, wat veel lijkt. Maar ik ben 2m en 82kg en kom anders echt niet vooruit. Als je zo gezond eet dan kan snacken prima. Dat hele chelesterol verhaal is extreem gehypt. Als je gevoelig bent voor dichtslibbende aderen of niet, dan scheelt dat zeker meer dan af en toe een zak chips.

Mooi lijstje zoals je ze ook in de boeken vind om af te vallen. precies genoeg eten wanneer je vrijwel roerloos bent op een dag. Jij hebt dus blijkbaar gewoon meer nodig.

Begrijp me niet verkeerd aub. Ik zeg niet dat je het fout doet of dom bezig bent. Enkel een poging om jou in te laten zien waar de oorzaak hoogstwaarschijnlijk ligt. Wat je daarmee doet laat ik geheel aan jou over.

Heb je trek na een tochtje zoals jij die maakt van een uurtje?

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 19 jun 2014 11:39

Maaike_26 schreef:
amclassic-fan schreef:Fiets of hardloop je ook wel eens rustig? Gewoon op het gemakje zonder je zelf tot de max te pushen?
Kort antwoord, nee... ik probeer er altijd wel het uiterste uit te halen. Met fietsen lukt me dat nog niet, omdat ik simpelweg niet weet wat ik kan.
Wellicht hebben jullie een punt en drink ik tijdens inspanning toch te weinig. Goed aandachtspunt en neem ik zeker mee!
Met fietsen is een belangrijk aspect het rustig fietsen en daarmee de omvang uitbouwen, extensieve duurtraining dus. Daarmee kun je het aantal kilometers dat je kunt fietsen steeds langer maken. Daarnaast, om de snelheid te verhogen, kun je kortere, intensievere trainingen doen. Alle trainingen maar voluit knallen daar schiet je uiteindelijk niet zo heel veel mee op. In dit artikeltje staat het heel eenvoudig uitgelegd: http://stoerevrouwensporten.nl/training ... in-ik-nou/

Plaats reactie