Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Afstellen Tijdritfiets en tijdritfiets techniek

Smokey
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jul 2012 16:43

Smokey 23 jul 2012 17:24

Hoi

Ik ben nieuw op dit forum, ik kwam hier via googelen op tijdritzadel en ik heb een vraag.
Ik ben recreatief triathleet. Het fietsonderdeel deed ik altijd op m'n gewone racefiets. Nu heb ik een 2e hands Stevens Crono TT kunnen overnemen. Het is een frame van 57cm (L) en dat kan ik met m'n lengte van 1,84 wel hebben. Ik heb zoveel als mogelijk de maten van m'n gewone race fiets proberen te benaderen: lengte pedaal-bovenkant zadel, zadelpunt-stuurpen. Helaas blijft het fietsen erg onwennig.In het begin had ik veel moeite om goed door bocht te sturen, waardoor ik veel tijd verlies.
Maar ik ook de zadel afstelling lijkt mij niet goed. Na een training zijn mijn gevoelige delen een tijd lang ongevoelig :? Gelukkig trekt de gevoelloosheid na een tijdje wel weg, maar het lijkt mij niet gezond. Ik denk dat de gevoeloosheid komt door te veel druk op de vulva. Ik heb niet echt zadelpijn maar het gevoel gaat gewoon weg. Ik heb het selle SMP zadel (tof zadel) van m'n racekarretje gemonteerd, maar het is niet veel beter geworden, eerder slechter. De zeem van een tri-suit wat minder comfortabel maar met m'n gewone racefiets had nergens last van. Ik train nu weer op m'n vertrouwde racefiets.

Hebben jullie ervaringen en tips.

Gebruikersavatar
nikkib
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 jan 2011 19:02

Gebruikersavatar nikkib 31 jul 2012 16:45

Je houding op een tijdritfiets is wel degelijk anders dan je houding op een gewone racefiets. Wat betreft de maat van een tijdritfiets is deze doorgaans 1 of 2 maten kleiner dan van de racefiets (uiteraard afhankelijk van het model etc.). Voorbeeld: ik ben zelf 1,82 m lang en heb een racefietsframe van 56 en een tijdritfietsframe van 54. Op een tijdritfiets zit je meestal veel dieper dan op je racefiets; uiteraard om je houding zo aerodynamisch mogelijk te maken, maar ook om je houding zodanig aan te passen dat de overgang naar het looponderdeel wordt vergemakkelijkt. Ook zit je op je tijdritfiets meer op het puntje van je zadel dan op je gewone racefiets. Een kleine verandering die mij al meteen enorm hielp wat betreft de zadelpijn bij de tijdritfiets was om het zadel van de tijdritfiets schuiner (iets naar voren kantelen) te zetten dan het zadel van je racefiets. Let op dat je je zadel niet zo schuin zet dat je naar voren gaat glijden, maar iets kantelen kan al een wereld van verschil maken. Wat betreft de (ver)houding van je lichaam/benen/armen is dit een kwestie van uittesten en/of door de fietsenmaker laten opmeten en afstellen.
"Parijs is nog ver. Er kan nog veel gebeuren."

Peter1379
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 aug 2012 09:46
Locatie: Ede

Peter1379 01 aug 2012 16:11

Ik ben weliswaar een man maar lig ook altijd op het stuur en sommige problemen komen bij mannen net zo goed voor. Ik heb laatst een goede video gezien over de zit op een tijdrit/triathlon fiets op de website van Rose en daarbij werd een vrouw als lijdend voorwerp gebruikt. Die video zou best eens verhelderend kunnen werken. Ik zou zeggen zoek hem eens op en bekijk hem eens en neem dan je eigen houding nog eens onder de loep. Mocht je het niet kunnen vinden dan moet je het maar even laten weten.

Plaats reactie