Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

dames racefiets

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 05 mei 2009 10:44

@klimmer, Naar mijn mening kun je beter toe-overlap hebben dan een traag sturende fiets, een steilere dus trager sturende fiets beinvloed meer het rijgedrag, dan de mogelijkheid dat je teen het wiel kan raken..

Wat overigens alleen kan gebeuren bij het wegrijden, of hele korte bochtjes draaien. Verder wil ik erop wijzen dat de bovenbuis echt niet alles zegt over hoe de fiets "zit". Ik heb verschillende fietsen met dezelfde bovenbuis maat gereden en ze fietsten geen van allen hetzelfde.

En het is natuurlijk ook raar om er nu al vanuit te gaan dat de fiets die gekocht gaat worden toch nooit ideaal kan zijn. Dat is natuurlijk wel een streven. Mee eens dat de eisen aan een fiets kunnen veranderen naarmate je meer en langer fietst.

@justinesas, Ik rijdt inderdaad niet op een damesmodel racefiets en ook niet op een damesmodel mtb.
Mijn eerste racer was een giant ocr, maten weet ik niet meer, maar heb er met plezier 3 jaar op gefietst, er zat een sora groep op en naarmate ik meer ging fietsen was dat niet meer voldoende, 2e fiets was een trek wsd 2000 met 105, overjarig modelletje wat ik ergens halverwege nederland gevonden heb, ik wilde namelijk niet zomaar een fiets bestellen bij de fm zonder erop gefietst te hebben, Ik was zeer tevreden met deze fiets, veel kortere bovenbuis als de giant, zowat de kortste bovenbuis die gemaakt is denk ik (49cm).
3e fiets, een empella cyclocross, op mijn maat gemaakt, had de specificaties van mijn trek doorgegeven aan empella met de duidelijke boodschap dat de bovenbuis 49 moest zijn, kreeg de fiets met een bbuis van 50 cm, en heel lui sturend, beetje vervelend in de bossen. Maar toch zat deze fiets niet helemaal lekker, uiteindelijk voor een specialized, mtb gegaan in de kleinste maat 13,5 inch. deze fiets super.
En mijn huidige racer is een cervelo team maat 48, bovnbuis is 51,5!!, en heb nog nooit zo'n fijne fiets gehad.

En ik zou toch gewoon die scott en trek proberen, dat is de enige manier om erachter te komen wat past.
Als je wil mag je een keer langs komen om mijn fietsen te passen, heb op dit moment de mtb, empella en de cervelo, stuur maar een pm als je interesse hebt.


paulien
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 dec 2008 12:28

paulien 05 mei 2009 11:46

Hoi,

Ik snap dat het steeds moeilijker wordt om ee keuze te maken met al die adviezen. Ik heb zelf 2 specialized fietsen een MTB en een omgebouwde racefiets die i omgebouwd tot fitnessbike. De MTB is 13,5 inch en de fitnessbike is 47 cm. Ik heb ook nog een trek MTB staan, het model waarop ik ben begonnen en ook die is 13 inch. Als je wil kan je zo langs komen om te proberen, ik woon in Purmerend dus niet zo ver van Amsterdam.
Groetjes Paulien
Paulien

justinesas
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 apr 2009 14:12

justinesas 05 mei 2009 15:12

@Allen: wederom dank voor de reacties!
@Paulien: dank voor je aanbod! Ik woon zelf ook in Purmerend, dus dat is lekker dichtbij :), als ik er met de handelaren niet uit kom: lees ze hebben niets op voorraad, dan maak ik graag gebruik van je uitnodiging. Misschien heb ik erover heen gelezen, maar hoe lang ben jij?
@Luna: ook jij bedankt voor je aanbod! (Het zou wel heel toevallig zijn als je ook uit deze buurt komt :)).
Niemand van jullie ervaring met een Bianchi? (Of is dat gewoon een dure fiets die je niet veel biedt?).

BTW is er een 'brochurenaam' voor de bovenbuis? Als ik bij de specs van diverse fietsen kijk, vind ik het moeilijk te herlijden wat wat is...

Groet!

********

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 05 mei 2009 15:48

[quote="justinesas"]

BTW is er een 'brochurenaam' voor de bovenbuis? Als ik bij de specs van diverse fietsen kijk, vind ik het moeilijk te herlijden wat wat is...
[/quote]

bovenbuis is nederlands jargon = top tube engels en US jargon, de andere buizen zijn de onder (schuine) buis en de zitbuis en balhoofdbuis, downtube en seattube en headtube. Virtual top tube is horizontaal gemeten.

niet elke fabrikant vermeldt deze maat horizontaal gemeten, als het er niet bij staat is het gewoon de lengte van de buis, hart tot hart gemeten en dat is een flink verschil, afhankelijk van de "slope" tot wel 2 cm kleiner dan horizontaal gemeten.

paulien
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 dec 2008 12:28

paulien 05 mei 2009 16:33

Hoi,

Weer even een reactie terug. Ik ben 1.52 lang (of kort) met een binnenbeenlengte van ongeveer 69 cm. Dus als je langs wilt komen ben je van harte welkom.
Groetjes Paulien
Paulien

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 06 mei 2009 19:18

[quote="justinesas"]
Niemand van jullie ervaring met een Bianchi? (Of is dat gewoon een dure fiets die je niet veel biedt?).[/quote]
Zelf niet, maar een vriendin van mij wilde er graag één, vanwege de kleur. Geometrie bleek niet geschikt: te lange bovenbuis. Dat is en blijft toch een probleem voor veel dames. Toen heeft ze een huismerkfiets gekocht (naam/merk/winkel is me even ontschoten) die ook in die kleur leverbaar was.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

justinesas
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 apr 2009 14:12

justinesas 08 mei 2009 19:51

Ha allemaal,

Even een update. Gisteren bij Kaptein geweest en daar heel goed geholpen. Mensen namen echt de tijd voor me en niets was te gek. Op een Trek 1.5. gezeten (maat 47, bovenbuis ong. 49 cm). Was fijn eindelijk op een passende fiets plaats te nemen. Helaas zijn de betere uitvoeringen van de WSD serie niet meer leverbaar. Trek is voor mij dus een gesloten hoofdstuk. Ook op een Scott Contessa Speedster gezeten en gefietst! (In het vondelpark). Mooie ervaring, helaas stond de fiets enkel in een maat xs (is een 49, bovenbuis 51 cm) op voorraad en zou voor mij een slag kleiner, de xxs, geschikter zijn.
Paulien ik maak heel graag gebruik van je aanbod! Misschien een beetje brutaal, maar zou bijvoorbeeld morgen overdag of zondag je schikken? Misschien kan jij me een PM sturen, want ik heb nog niet helemaal uitgevogeld hoe dat moet :).
Groet!
********

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 mei 2009 21:14

Jammer dat Kaptein justinesas niet aangeboden heeft op de Scott Speedster XS een 60 mm stuurpen (BBB bijvoorbeeld) in plaats van de standaard 80mm te monteren, want dan had ze precies dezelfde geometrie dan de Speedster XXS gehad, de bovenlengte, horizontale bovenbuis + stuurpen, was dan gelijk geweest: 56,5 cm, de zithoek is al gelijk: 75 graden en de stuurhoek zou zelfs beter zijn: 71graden in plaats van 70,5 graden.
Wel klantgericht maar nog niet creatief genoeg. En ze hadden een fiets verkocht!

paulien
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 dec 2008 12:28

paulien 08 mei 2009 22:19

Hoi Justinesas,

Ik heb je net een PM gestuurd, als het niet lukt laat het dan even vis het forum weten.
Groetjes Paulien
Paulien

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 10 mei 2009 14:51

[quote="justinesas"]Ha allemaal,

Op een Trek 1.5. gezeten (maat 47, bovenbuis ong. 49 cm). Was fijn eindelijk op een passende fiets plaats te nemen. Helaas zijn de betere uitvoeringen van de WSD serie niet meer leverbaar. [/quote]

Welke betere uitvoeringen bedoel je? Volgens mij is daar alleen de 1.9 als betere uitvoering. Het zou natuurlijk best kunnen dat zo'n fiets gewoon bij een FM ergens staat. Je bent toch niet van die ene FM afhankelijk?

justinesas
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 apr 2009 14:12

justinesas 12 mei 2009 19:10

@Divo: Trek heeft nog twee fietsen in de WSD serie die kwalitatief gezien beter zijn dan de 1.5, nl. de 1.7 en de 1.9. Allen zijn niet meer leverbaard in de maat 47. Ik heb al wat dealers afgebeld, maar niemand heeft de 1.9. meer staan.
Paulien mag ik je nogmaals heel hartelijk danken voor afgelopen zaterdag, het heeft me echt geholpen! (Jammer genoeg vind ik het model van specialized van dit jaar in mijn prijsklasse niet mooi..., anders had ik zeker voor een dergelijk type gegaan!).
********

justinesas
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 apr 2009 14:12

justinesas 15 mei 2009 21:26

Goed nieuws! Volgende week vrijdag ben ik de trotse bezitter van een Bianchi (type Dama Bianca AlUHYDRO Ultegra mix, maat 44). Om een lang verhaal kort te maken: ik was erg te spreken over Kaptein, maar had toch het gevoel dat er meer in het vat moest zitten. Bovendien oefent Bianchi een enorme aantrekkingkracht op me uit :). Enkele Bianchi dealers afgebeld en al snel belandde ik in Utrecht bij Jean-Paul Dupree. Dames (en ook heren) als ik jullie een echt goede FM mag aanraden: HIJ. De man verstaat zijn vak en zet zich voor de volle 100% in. Ik ben een tevreden mens....
********

Plaats reactie