Vraag hier naar het door jou gezochte onderdeel of fiets

Campagnolo shifter links (voorderailleur) triple

HJ1965
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2016 18:09

HJ1965 23 aug 2020 12:51

Ik ben op zoek naar een linker shifter voor een Campagnolo triple voorderailleur. Type maakt me niet zoveel uit. Het is voor een "gebruikte" fiets (Cannondale System 6) van meer dan 10 jaar oud die voor een beginnende fietser weer rijklaar gemaakt moet worden.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 aug 2020 22:23

Campagnolo Ergopowers voor links zijn bijna allemaal geschikt voor het schakelen van drie crankbladen. Er zijn echter een aantal uitzonderingen. Echte Campagnolo experts weten welke dat zijn. Dat ben ik niet. Bij Campagnolo vind je daar niets over. Aan het aantal clicks (met de kabel erin) kun je ze herkennen.

HJ1965
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2016 18:09

HJ1965 23 aug 2020 22:41

Dank voor je reactie! Dit helpt in ieder geval een klein beetje. Zijn er echte Campagnolo experts die mij nog een stapje verder kunnen helpen

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 aug 2020 22:50

Op Marktplaats kun je ze ook vinden......

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 24 aug 2020 15:41

Ik wil mezelf geen Campagnolo expert noemen maar heb wel twee fietsen met Campa triple. Voor zover ik weet zijn de linker shifters van alle 9-speed groepen die in tripel versie gemaakt zijn uitwisselbaar en geschikt voor zowel dubbel als tripel voorderailleurs. Dus zoek naar bijv. Mirage, Veloce, Centaur, Athene 9 speed shifters. En dit zijn ze vast niet allemaal. Vwb de 10 speed groepen geldt dit niet altijd.

Verder kun je op de Campagnolo fabriekssite ook nog de 'spare parts' catalogi vinden tot vele jaren terug. De zoekfunctie levert weinig op, maar op deze pagina kun je heel veel documentatie terug vinden:
https://www.campagnolo.com/NL/en/Suppor ... umentation

Als je bijvoorbeeld op 'Spare Parts Catalogue' klikt kun je door te browsen de onderdelencatalogi van 2010 en ouder terugvinden. 2006 is interessant omdat toen triple leverbaar was op zowat alle groepen. Als je in die catalogus kijkt dan zie je dat er geen aparte linker shifter is voor triple. M.a.w. - elke linkershifter uit die catalogus is geschikt.

Met een beetje puzzelen in de onderdelencatalogi kun je (a) een beeld vormen welke shifters je zou kunnen zoeken of (b) terugvinden of een shifter die op MP wordt aangeboden (waarschijnlijk) geschikt voor je is.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5241
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 aug 2020 17:42

pb (al weet ik niet waarom mensen dat in een vraagstaart zetten -wilde dat altijd eens doe ;-)).

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 aug 2020 19:27

br@m schreef: 24 aug 2020 15:41 CUT
Als je bijvoorbeeld op 'Spare Parts Catalogue' klikt kun je door te browsen de onderdelencatalogi van 2010 en ouder terugvinden. 2006 is interessant omdat toen triple leverbaar was op zowat alle groepen. Als je in die catalogus kijkt dan zie je dat er geen aparte linker shifter is voor triple. M.a.w. - elke linkershifter uit die catalogus is geschikt.
Inderdaad waren aller linkershifters van voor 2007 geschikt voor triple, of het nu 8 , 9 of 10 speed is...
Oppassen is het met de Escape (Mirage/Veloce/Centaur) shifters van 2007-2010, meestal gemarkeerd als quickshift, deze zijn officieel niet ontworpen voor triple en uberhaupt beter te mijden wegens slechte duurzaamheid.
Chorus en Record 10 speed waren tot de invoering van 11 speed geschikt voor triple.
Meestal gemarkeerd als Ultrashift.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 25 aug 2020 21:15

Keezx schreef: 24 aug 2020 19:27 Chorus en Record 10 speed waren tot de invoering van 11 speed geschikt voor triple.
De eerste jaren waren de 11 speed shifters (althans, in ieder geval Super Record, dus ik vermoed Record en Chorus ook) ook te gebruiken voor een triple. Misschien niet officieel, maar in de praktijk werkte het bij mij gewoon goed nadat ik i.v.m. gezondheid tijdelijk een triple gebruikte in de bergen.

Overigens rijdt mijn vrouw nu met datzelfde crankstel (triple dus) in combinatie met 10 speed Centaur (jaar weet ik zo even niet, één van de laatste 10 speed jaren voor Centaur). En ook dat werkt probleemloos.

In het te koop deel staat nog een hele 10-speed groep van Campagnolo (viewtopic.php?f=15&t=93454). Misschien wil de verkoper de shifters wel los weg doen?

Plaats reactie