Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Vrouwenwielrennen 2021, 2022, 2023 en 2024

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 04 mar 2021 00:09

Het prijzengeld gaat voor de dames (ik ken enkel de situatie in België) al jaren achteruit.
In de 2de helft van de jaren '90 werd een overwinning in een regionale wedstrijd beloond met 2.100 Belgische frank. (1 euro is ong. 40 BEF), bij de zomermeetings op de toen nog niet overdekte wielerbaan in Gent (Blaarmeersen) was dat 2.500 BEF.

25 jaar later telt de winnares in dergelijke (kermis)koers 50 euro in haar omslag.
Stop die bedragen maar eens in een indexcalculator.

https://cycling.vlaanderen/assets/uploa ... nen.01.pdf

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 04 mar 2021 03:53

afrit13 schreef: 03 mar 2021 18:10Maar je héél druk maken over het verschil in prijzengeld op zaterdag, terwijl je op zondag gewoon niet eens een wedstrijd hebt.... wat is erger?
Dat niet elke (semi)klassieker een vrouweneditie heeft is an sich niet zo erg. Daar staan bijvoorbeeld de Trofeo Alfredo Binda en de Emakumeen Bira tegenover.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 04 mar 2021 08:14

De Emakumeen Bira... Wanneer wordt die verreden in 2021?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 04 mar 2021 08:59

Ach, retorische vraag? Je weet het antwoord al en je weet wat ik bedoel: de Emakumeen Bira niet meer. maar er staan een aantal eendaagse en rittenkoersen voor vrouwen op de kalender die geen tegenhanger voor mannen hebben.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 04 mar 2021 16:04

Inderdaad een retorische vraag, maar niet om jou 'op de hak te nemen'.

Het niet meer doorgaan van de Emakumeen Bira geeft de kwetsbaarheid van het vrouwenwielrennen aan.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 04 mar 2021 16:50

Geeft het niet vooral de zorgwekkende toestand van de Spaanse economie en daarmee de kwetsbaarheid het Spaanse wielrennen in het algemeen aan? Ook bij de mannen is de afgelopen jaren flink gesnoeid in het aantal koersen en waar ze vroeger altijd twee, drie topploegen hadden is er naast Movistar (dat ook in kwaliteit inboet) nu enkel nog sprake van een paar (pro)continentale ploegjes en schort het al jaren aan een goede opleiding voor de jeugd en doorstroom van Spaans talent.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 04 mar 2021 17:54

Na jaren van ellende heeft Thalita de Jong haar grootste wapen terug: ‘Ik ben enorm blij met mijn benen’

Vier jaar lang werd oud-wereldkampioene Thalita de Jong (27) geteisterd door blessures en onzekerheid. Nu, na haar zoveelste rentree, durft ze hardop te zeggen dat alle ellende voorbij is. ,,Zonder val had ik dinsdag al top-10 gereden.”

Terug van de dagelijkse training vertelt Thalita de Jong met een lach over wat haar dinsdag is overkomen in de Waalse klassieker GP Samyn. ,,Gevallen op de kasseien, waardoor ik de slag gemist heb. Echt, ik ben niet van de straffe uitspraken, maar zonder die val was ik in de top-10 gefinisht.”

Voor de 27-jarige oud-wereldkampioene veldrijden is het een tegenslag die totaal niet te vergelijken is met de periode van vier jaar van ellende die ze achter de rug heeft sinds. Begin 2017 ging ze als regerend wereldkampioene veldrijden keihard onderuit in de wereldbekerfinale in Hoogerheide. Weg WK. Weg voorjaarskoersen als kersverse kopvrouw van haar nieuwe ploeg Lares. Ze rolde daarna van de ene in de andere blessure. Steeds weer draaide een rentree uit op een deceptie. De laatste in het najaar van 2019. ,,Toen heb ik er in de veldrit van Niel een hernia ingedraaid.” Het tot dit weekeinde ook de laatste wedstrijd waar ze aan de finish kwam. ,,Als zevende nog. Hoe ik dat nog voor elkaar heb gekregen? Op karakter zeker.”

Afbeelding

Na meer dan een jaar van voorzichtig revalideren en opbouwen stond De Jong afgelopen zaterdag met de rond haar gebouwde ploeg Bingoal-Chevalmeire aan de start in de Omloop Het Nieuwsblad. De uitslag was nog niet om over naar huis te schrijven, maar het gevoel was goed. ,,Ik heb daar gewoon de slag gemist omdat ik op het cruciale punt te ver van achteren zat.,,Tijdens de laatste ploegtraining merkte ik al hoe gemakkelijk ik weer rijd. Op de cruciale momenten moet ik alleen meer durf tonen.”

Dinsdag volgde de tweede test in de GP Samyn. Het was de tweede bevestiging dat De Jong weer ‘in orde’ is. ,,Na de val ben ik van groepje naar groepje terug naar voren gereden. Verder dan terugkomen tot in het peloton ging echter niet. Jammer, maar het belangrijkste is dat ik nu echt voel dat alle ellende achter de rug is. Gewoon niet meer achterom kijken.”

Of dat eng is om te zeggen na alle eerdere mislukte rentrées? Thalita de Jong haalt er haar schouders bij op. ,,Het gaat in ieder geval echt goed. Om te voorkomen dat blessures terugkomen, doe ik specifieke krachttrainingen. Met name voor mijn bil, die in verbinding staat met mijn rug. Als ik die niet goed onderhoud, komt alles terug.”

Jarenlang leek haar lichaam de grootste tegenstander die De Jong moest zien te overwinnen. Nu, na alle ellende, zegt de Ossendrechtse voor het eerst dat haar lichaam juist weer haar grote wapen is. Zoals in de jaren dat ze in de ploeg van Marianne Vos bezig leek te zijn aan glansrijke carrière.

,,Zaterdag was ik weer enorm blij met mijn benen. Ik heb ze door die val alleen niet kunnen laten zien. Gelukkig komt er nog veel meer aan: GP Oetingen, Nokere Koerse, Omloop van de Westhoek, Gent-Wevelgem, De Ronde van Vlaanderen, Dwars door Vlaanderen. Ik heb er lang naar uitgekeken, en we zijn er weer aan begonnen.”
Afbeelding

https://www.bndestem.nl/wielrennen/na-j ... ook.com%2F
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 04 mar 2021 18:27

De Trek-dames op verkenning over de Noord-Franse kasseien. Met Van Dijk en Brand straks een ploeg om rekening mee te houden...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 mar 2021 11:44

Ploegen te weinig onderscheidend:
https://nos.nl/artikel/2371284-vrouwenp ... -niet.html

Maar de ploegen zelf willen niet wijzigen...
Dan denk ik.., je hoeft niet per se je shirt drastisch anders te maken. Maar je wilt wel opvallen. Zowel voor je sponsor als voor je ploegleiding en ploeggenoten. Pak dan een andere kleur helm of broek.

Misschien niet 100% wat je wilt. Maar als dat werkt om beter herkenbaar te worden en daarmee in de koers makkelijker je ploeggenotes te vinden.,. why not?

Deed vd Poel toch ook met zijn kleur broek.., omdat hij, zeker van bovenaf, teveel op de luxemburgs kampioen leek. Ja, dan rijd je met een witte broek ipv zwart. Kan je wat van vinden. Maar herkenbaarheid was geen probleem meer voor de ploegleiding in de volgwagen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 05 mar 2021 12:56

Dat vond ik de afgelopen wedstrijden ook zeer hinderlijk, vooral omdat SD Worx en LIV ploegen zijn die goed vertegenwoordigd zijn aan de kop van het peloton. Merk dat de verslaggevers op televisie er ook last van hebben waardoor ze regelmatig verkeerde conclusies trekken (o.a. in le Samyn waar Van Gucht opmerkte dat d'Hoore haar ploeg op kop zette terwijl het er eentje van SD Worx was en twee van LIV.

Overigens moet het na haar jaren bij Lotto-Soudal voor Kopecky wel een verademing zijn dat ze nu zoveel ploeggenotes heeft die haar kunnen bijstaan in de finale.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 06 mar 2021 08:16

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 06 mar 2021 11:31

zou mooi zijn wanneer Riejanne Markus of Demi Vollering zo'n grote wedstrijd kunnen winnen. Wanneer dat niet lukt hoop ik maar dat Annemiek van de Vleuten weer wint 😎

Plaats reactie