Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2020

cva
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 mei 2010 08:55

cva 06 aug 2020 08:44

lugosi schreef: 06 aug 2020 08:31 Wat ik me afvraag: dacht Jakobsen nu echt dat Dylan een paadje zou laten tussen hem en de hekken. Sprinters doen altijd de deur dicht.
nou hij start de sprint in het midden van de baan om dan te eindigen in de nadars...

giant39
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 jan 2020 14:00

giant39 06 aug 2020 08:53

Race accident zouden ze in F1 zeggen.
Fabio zit op plek waar geen ruimte is.
Dylan wijkt af.
Zonder opzet.
Dsq voor deze race is terechte straf, alles meer is op je emotie onzin uitkramen.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 06 aug 2020 09:01

giant39 schreef: 06 aug 2020 08:53 Race accident zouden ze in F1 zeggen.
Fabio zit op plek waar geen ruimte is.
Dylan wijkt af.
Zonder opzet.
Dsq voor deze race is terechte straf, alles meer is op je emotie onzin uitkramen.

Deze opmerking is de meest wansmakelijke die ik al gelezen heb. Een paar van mijn standpunten op een rij:

(1) Eerst dacht ik ook dat Jakobsen zelf door de smalle pijp kroop waarvan je als sprinter weet dat je dat beter niet doet. Dat klopt echter totaal NIET als je de beelden van bovenaf bekijkt. Op het moment dat Jakobsen besluit aan te zetten, was er langs rechts nog minimaal 2 meter plek. Vanaf dan drijft Groenewegen het gat volledig toe. Nét een halve seconde voor hij valt, draait Groenewegen ook nog eens zijn elleboog open en dat is absoluut niet voor zijn eigen evenwicht, wel omdat hij bang was dat Jakobsen alsnog door het smalle steegje voorbij kon.

(2) Ik ben ook van mening dat je een strafmaat niet moet bepalen op basis van het gevolg, maar het wordt stilaan tijd om paal en perk aan dit soort gedrag te stellen. Als er eentje tot voorbeeld moet dienen, dan mag het deze recidivist wel zijn. Hij wist verdomd goed dat hij het hele gat toedreef en dat Jakobsen er nooit meer voorbij zou kunnen. Wat mij betreft: Een volledig seizoen schorsen en de ploeg mag het jaarloon in een fonds voor slachtofferhulp storten.

(3) Ik heb me behoorlijk geïrriteerd aan de reactie van Lefevre. Als iemand over 'rechtzaken' zijn mond moet houden, is hij het toch wel. Ik ken letterlijk niemand die zo selectief verontwaardigd kan zijn als Lefèvre. Bij identieke acties van Cav heeft hij altijd de mantel der liefde toegepast en over naar de orde van de dag: koersen.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 06 aug 2020 09:13

Jacobsen vannacht geopereerd, wellicht vanmiddag uit kunstmatige coma;

https://nos.nl/artikel/2343037-jakobsen ... -coma.html

Nadat de eerste vooruitzichten erg heftig waren, lijkt het ( in relatieve zin) nu mee te vallen.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6112
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 aug 2020 09:19

Hier gaat vast wel iets van een schorsing op volgen.
Maar je kunt niet zeggen dat het extra zwaar moet zijn omdat hij dit vaker gedaan heeft. Behalve als hij daar vaker voor gedeclasseerd is geweest. Dat voorbeeld met Naesens, goed voorbeeld hoe het niet moet. Maar als Groenewegen daar gewoon de zege heeft gekregen. Kan je hem nu niet extra zwaar aanrekenen omdat hij toen ook zo'n malle beweging maakte. Want kennelijk kon dat toen door de beugel.

Ben het wel eens dat ze strakker mogen zijn in de sprints en declasseren uit daguitslagen. Het is niet dat er een valpartij voor nodig moet zijn om iets te bewerkstelligen. Valpartijen zijn nooit uit te sluiten, en een rechte lijn is zelfde zuiver recht.., maar ook een weg is niet altijd recht, zowel nu als voorbeeld met Naessens knikt de weg (en de belijning) nog. Maar van op kop zitten zou tenminste de ruimte van 1 renner tot het hek gelaten moeten worden, als je niet langs het hek de sprint bent aan gegaan. Die verantwoordelijkheid kan je een sprinter wel meegeven lijkt me.

En qua parcours is het natuurlijk van de zotte om zo'n aankomst neer te leggen. massasprint in dalende lijn. En qua hekwerk zijn er ook wel betere standaarden voorhanden. Dat zijn 2 punten van verantwoordelijkheid die de UCI zich aan moet trekken (maar waarschijnlijk van zich af zal laten glijden).

En Groenewegen? die gooit een gat dicht. Niet omdat hij een andere renner de hekken in wil hebben, maar om hem de kans op inhalen te ontnemen. Dat doet hij vaker, dat doen vele sprinters. Hij wijkt te veel van zijn lijn af, klopt. Dat elleboogje is dom, maar volgens mij gaat zijn elleboog al de hele tijd naar buiten, met elke trapbeweging. Als je met hartslag 200 en het zuur uit je oren aan 80 km/u sprint... tja. Hij lijkt hem op het moment van passeren wel breder te maken. Asociaal, onsportief en gevaarlijk. Maar de val is toch vooral een direct gevolg van het dichtzetten van de ruimte, niet zozeer van die elleboog.
Ben inderdaad blij dat iemand anders een strafmaat moet gaan verzinnen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16278
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 aug 2020 09:25

havana schreef: 06 aug 2020 07:48 Dat iemand het nooit gewild heeft is deels niet relevant. Als ik met drank op een persoon dood rijd heb ik dat ook niet gewild, maar het is wel gebeurd.
Maar als dat gebeurt op een afgesloten circuit met 20 andere bezopen bestuurders, is het toch wat anders.
De organisatie, de andere deelnemers en de klant die al maar meer spektakel wil zien zijn dan ook een deel van de aanleiding.
Met wielrennen is het wel een beetje raar. Veel van de klandizie zit helemaal niet te wachten op die sprintetappes. Het is voornamelijk een middel om een beetje wielerspektakel naar de doorgaans vlakke wegen in de stad te brengen. Je zult er je leven maar voor op het spel moeten zetten...

Die dalende lijn van de sprint was echt gekkenwerk. Tel daarbij op dat Dylan al heel hard fietste en Fabio daar nog met een aardig snelheidsverschil voorbij aan het stomen was. Die moet echt een enorme snelheid hebben geproduceerd.
Als hij hem had gewonnen, dan was het één van de meest indrukwekkende sprints ooit geweest. Nu is het waarschijnlijk einde carrière gezien de vermelde verwondingen :( .

Ik vraag mij af in hoeverre die hoge snelheid het voor Dylan ook lastiger maakt om in te schatten hoeveel hij naar rechts trekt.
Campagnolo Ultra Dork

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 06 aug 2020 09:26

MarkVeenstra schreef: 06 aug 2020 09:19 Hier gaat vast wel iets van een schorsing op volgen.
Maar je kunt niet zeggen dat het extra zwaar moet zijn omdat hij dit vaker gedaan heeft. Behalve als hij daar vaker voor gedeclasseerd is geweest. Dat voorbeeld met Naesens, goed voorbeeld hoe het niet moet. Maar als Groenewegen daar gewoon de zege heeft gekregen. Kan je hem nu niet extra zwaar aanrekenen omdat hij toen ook zo'n malle beweging maakte. Want kennelijk kon dat toen door de beugel.

Ben het wel eens dat ze strakker mogen zijn in de sprints en declasseren uit daguitslagen. Het is niet dat er een valpartij voor nodig moet zijn om iets te bewerkstelligen. Valpartijen zijn nooit uit te sluiten, en een rechte lijn is zelfde zuiver recht.., maar ook een weg is niet altijd recht, zowel nu als voorbeeld met Naessens knikt de weg (en de belijning) nog. Maar van op kop zitten zou tenminste de ruimte van 1 renner tot het hek gelaten moeten worden, als je niet langs het hek de sprint bent aan gegaan. Die verantwoordelijkheid kan je een sprinter wel meegeven lijkt me.

En qua parcours is het natuurlijk van de zotte om zo'n aankomst neer te leggen. massasprint in dalende lijn. En qua hekwerk zijn er ook wel betere standaarden voorhanden. Dat zijn 2 punten van verantwoordelijkheid die de UCI zich aan moet trekken (maar waarschijnlijk van zich af zal laten glijden).

En Groenewegen? die gooit een gat dicht. Niet omdat hij een andere renner de hekken in wil hebben, maar om hem de kans op inhalen te ontnemen. Dat doet hij vaker, dat doen vele sprinters. Hij wijkt te veel van zijn lijn af, klopt. Dat elleboogje is dom, maar volgens mij gaat zijn elleboog al de hele tijd naar buiten, met elke trapbeweging. Als je met hartslag 200 en het zuur uit je oren aan 80 km/u sprint... tja. Hij lijkt hem op het moment van passeren wel breder te maken. Asociaal, onsportief en gevaarlijk. Maar de val is toch vooral een direct gevolg van het dichtzetten van de ruimte, niet zozeer van die elleboog.
Ben inderdaad blij dat iemand anders een strafmaat moet gaan verzinnen.
In deze tekst wordt nog iets te veel geminimaliseerd. Nee, het elleboogje heeft niet tot de val geleid, dat zeg ik ook niet, maar hij zet hem bewust in om de deur echt helemaal te sluiten.

En historisch gedrag, ook al bleef het toen onbestraft, mag wat mij betreft netjes mee in de weegschaal.

En wat u zegt over 1 renner plek laten, dat zegt het reglement niet. Het reglement zegt dat je na het inzetten van de sprint in rechte lijn moet doorgaan. Hij schuift hier minimaal 1/3de van de wegbreedte op. Dat dit reglement niet altijd toegepast wordt, weet ik, maar het wordt dan is hoogtijd om dat wel te doen. Dit is nog altijd 'maar' sport mensen. Er zijn nu ouders en familieleden die nu bang moeten afwachten of hun familielid dit gaat overleven.

i-mac

i-mac 06 aug 2020 09:48

Wat de veiligheid betreft aan de aankomst, kan dit (opblaasbare kussen aan de nadar) al veel extra leed voorkomen. Mocht de UCI dit verplichten, zou het al een stap in de goede richting zijn.

Afbeelding

Afbeelding

el_loco
Forum-lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 06 aug 2020 09:49

Vreselijk ongeval, laten we hopen dat alle betrokkenen weer herstellen!

Ik denk dat je hier met een reeks aan omstandigheden en menselijke fouten zit die dit allemaal mogelijk maken, zeker niet terecht om alles op Groenewegen af te schuiven. De finish was levensgevaarlijk, dit was bekend. Sprinters die voor het eerst sinds maanden weer aan de bak mogen. Dan krijg je in het heetst van de strijd een sprinter die (zoals alle sprinters doen) het randje opzoekt van wat mag en kan. En dan gaat het fout.
Hoe vreselijk de gevolgen ook zijn, laten we niet doen alsof dit soort incidenten niet elk jaar in sprints voorkomen, het hoort bij de sport. Zeker geen reden om Groenewegen nu opeens als halve crimineel af te schilderen, dat is belachelijk.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37841
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 aug 2020 09:51

(3) Ik heb me behoorlijk geïrriteerd aan de reactie van Lefevre. Als iemand over 'rechtzaken' zijn mond moet houden, is hij het toch wel. Ik ken letterlijk niemand die zo selectief verontwaardigd kan zijn als Lefèvre. Bij identieke acties van Cav heeft hij altijd de mantel der liefde toegepast en over naar de orde van de dag: koersen.
Lefevere is áltijd selectief verontwaardigd. Sowiso topcategorie ongeloofwaardige personen in de wielersport.
Groenewegen is zeker geen halve crimineel, maar gezien zijn historie wel iemand die op/over het randje sprint.

On topic: lijkt erop dat Jacobsen er minder (relatief.....) ernstig aan toe is dan gisteravond gevreesd. Laten we dat hopen.
Less is bore

Robber77
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 apr 2019 13:47

Robber77 06 aug 2020 09:59

Die ronde van Polen begint echt een ongelukskoers te worden pffff.

Zelfreflectie van UCI zou op z'n plaats mogen zijn dus geen aflopende finish meer als je weet dat er een massasprint van komt bijna 90 km/uur!!!
Zo veel mogelijk vermijden en vervangen die nadars!!!

Hopelijk komt Fabio er goed uit.
Groenewegen heeft een grote fout gemaakt waar ie de rest van z'n leven mee rond moet lopen, maar geloof niet dat een renner denkt van een mede renner in het ziekenhuis te rijden.

Het beste lijkt me Groenewegen dit seizoen uit te sluiten.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6112
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 aug 2020 09:59

gede schreef: 06 aug 2020 09:26
En historisch gedrag, ook al bleef het toen onbestraft, mag wat mij betreft netjes mee in de weegschaal.

En wat u zegt over 1 renner plek laten, dat zegt het reglement niet. Het reglement zegt dat je na het inzetten van de sprint in rechte lijn moet doorgaan. Hij schuift hier minimaal 1/3de van de wegbreedte op. Dat dit reglement niet altijd toegepast wordt, weet ik, maar het wordt dan is hoogtijd om dat wel te doen. Dit is nog altijd 'maar' sport mensen. Er zijn nu ouders en familieleden die nu bang moeten afwachten of hun familielid dit gaat overleven.
Dat eerste ben ik het dus niet mee eens. Dat zou hetzelfde zijn als je te hard rijdt met de auto en dat je je rijbewijs moet inleveren omdat je vaker te hard gereden hebt, maar dát terwijl je daar nooit voor beboet bent geweest. Alleen is het nu nog sterker, want je kan te hard rijden zonder dat iemand het ziet. Foutief sprinten gebeurd altijd onder toezicht van een jury. Dus "gemeten en wel" niet foutief bevonden. Dan kan je in een eerlijke rechtspraak nooit later dat voorbeeld weer op tafel gooien onder met mom van dat je iets vaker fout gedaan hebt.

Dat laatste, over de reglementen, ben ik met je eens. ik beweer ook niet dat die renner breedte in het reglement staat. En ik weet dat het reglement stelt dat je een rechte lijn moet houden.
Maar het is kennelijk erg lastig om zuiver rechtdoor te sprinten. En erg lastig voor juries om sprinters - in general - te straffen voor afwijken van de lijn. Het gebeurd gewoon nauwelijks, hooguit bij grote valpartijen. Dus het reglement wordt niet nageleefd door renners en door juries.
Vandaar mijn suggestie om een andere maatstaf te pakken. Of aanvullend hierop.

Tuurlijk, als er niet 1, maar 3 renners achter zitten, is de afwijking van de lijn direct gevaarlijk voor de achterste renner. Dus dan is die 2m van de hekken afblijven ook niet meer voldoende. Je kan dus niet met die ene regel af. Maar zolang het zuiver rechtdoor sprinten niet gehandhaafd kan worden.., sluit het een aanvullende regel niet uit toch?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie