Beste wind voor waaiers

Over de wielersport en zijn beoefenaars.
Imbatido
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 mar 2015 21:23

Imbatido 06 mei 2017 22:20

Hallo,

Ik heb een vraag omtrent waaierrijden waar ik geen antwoord op weet en ook nergens kan vinden: Waarom is wind schuin van achter de beste wind om waaiers te krijgen?

Ik ben zelf geen wedstrijdrijder maar wel een enorme liefhebber/volger/kenner, maar voor dit fenomeen (het schijnt zo te zijn) heb ik nog geen verklaring kunnen vinden.

Bij wind schuin tegen snap ik dat je voordeel hebt in de waaier omdat je dan kan schuilen achter je voorgangers, terwijl degenen op de kant vol in de wind rijden. Maar waarom is wind schuin achter dan zogezegd nog gunstiger om waaiers te krijgen? Gevoelsmatig vind ik dat moeilijk te verklaren. Ik snap dat je met wind schuin van achter een hogere snelheid kan ontwikkelen dan bij wind schuin tegen, maar waarom heb je dan in de waaier zoveel voordeel? Als je niet in de waaier zit heb je ook wind schuin mee dus lijkt me dat nadeel niet zo groot. Wat is hiervoor de enige echte verklaring?

Ik heb onderstaande video's wel eens gezien met uitleg over waaiers in de Ronde van Turkije en op het WK, maar bij uitleg over waaiers gaat het altijd maar over de wind-tegen-variant. Volgens mij hadden ze op het WK vorig jaar ook wind schuin mee aan de snelheid te zien?

https://www.youtube.com/watch?v=guk5dlLyIq8

https://www.youtube.com/watch?v=9wxCXdT2bHM

P.s: Morgen in de Giro staat er veel wind en schuin van achter het eerste stuk.

Gebruikersavatar
chrissiewizzie
Forum-lid HC
Berichten: 5985
Lid geworden op: 17 jul 2008 16:51
Locatie: Randstad
Contact

Gebruikersavatar chrissiewizzie 07 mei 2017 09:54

Ik heb er nog nooit van gehoord en het lijkt me ook erg onlogisch. Als je wind mee hebt, is de snelheid hoog en wil je achter elkaar blijven. Een waaier rijd je om zo efficient mogelijk als groep tegen de schuine wind in te rijden.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 25152
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 mei 2017 10:07

Ik heb het wel eerder gehoord. Heeft het niet iets te maken met de zeer hoge snelheid die gehaald wordt?
Als het bij iemand breekt kun je niet meer oversteken omdat het al gruwelijk hard gaat. Maar om Havana te quoten: ik kan het mis hebben.
De koffie loopt, veel sportiever wordt het niet vandaag

alien
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 07 mei 2017 10:16

Wind wordt gemeten ten opzichte van de grond. Fietsers staan niet stil. Fietsers hebben dus te maken met "relatieve" wind. Pas vanaf windkracht zes of zeven is de windsnelheid (ten opzichte van de grond, dus) hoger dan die van een peloton wielrenners.

Anders bekeken: fietsers hebben eigenlijk bijna nooit wind mee.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1955
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 07 mei 2017 10:26

daniel1975 schreef:Ik heb het wel eerder gehoord. Heeft het niet iets te maken met de zeer hoge snelheid die gehaald wordt?
Als het bij iemand breekt kun je niet meer oversteken omdat het al gruwelijk hard gaat. Maar om Havana te quoten: ik kan het mis hebben.
Klopt. Wind mee gaat het veel harder en het verschil wat je aan vermogen moet leveren tussen in het wiel zitten of op kop rijden is veel kleiner. Wind tegen heb je veel meer voordeel van de renner voor je. Dus schuin wind mee moet iedereen vol aan de bak, waardoor er veel sneller gaten vallen. En als er een gat valt krijg je dat veel minder makkelijk dicht.

Gebruikersavatar
ProTon
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:02
Locatie: Hillegom

Gebruikersavatar ProTon 07 mei 2017 12:00

Bij schuine wind heb je een extra voordeel dat degene die zich laat afzakken altijd aan de windkant rijd, dus dan rij je extra uit de wind, dit werkt met een groep(je) erg goed.

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 4093
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 07 mei 2017 14:59

Gaat de vraag over 'toerwaaiers' of over 'wedstrijdwaaiers'.

Dat is nogal een verschil. Bij toerwaaiers wil je het elkaar makkelijk maken en houdt je elkaar uit de wind.
Bij wedstrijdwaaiers wil je het elkaar moeilijk maken en zet je elkaar in de wind.

Dus als de wind van rechtsvoor komt, dan rijdt een toerwaaier aan de rechterkant en dan steeds een verder naar links. Een wedstrijdwaaier gaat dan links op de kant en elke man die aansluit, komt aan de rechterkant te zitten.

De meeste ronderenners snappen geen r**t van waaierrijden. Die wapperen er dus ook zo af.
Il fuoco di un camino non è caldo come il sole del mattino

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 07 mei 2017 15:05

tommeke14 schreef:
daniel1975 schreef:Ik heb het wel eerder gehoord. Heeft het niet iets te maken met de zeer hoge snelheid die gehaald wordt?
Als het bij iemand breekt kun je niet meer oversteken omdat het al gruwelijk hard gaat. Maar om Havana te quoten: ik kan het mis hebben.
Klopt. Wind mee gaat het veel harder en het verschil wat je aan vermogen moet leveren tussen in het wiel zitten of op kop rijden is veel kleiner. Wind tegen heb je veel meer voordeel van de renner voor je. Dus schuin wind mee moet iedereen vol aan de bak, waardoor er veel sneller gaten vallen. En als er een gat valt krijg je dat veel minder makkelijk dicht.
Maar als het verschil bij (schuine) wind mee qua vermogen op kop of in de wielen relatief klein is, moet het dan niet makkelijker zijn om een gat te dichten?

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2748
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 07 mei 2017 15:05

Idd, het mooist is als ze op kop maar 1/3 van de weg gaan gebruiken en dan achterin vechten om niet op het einde te komen :)
Maak joe woar

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 1231
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 07 mei 2017 15:27

remmiedepemmie schreef: Maar als het verschil bij (schuine) wind mee qua vermogen op kop of in de wielen relatief klein is, moet het dan niet makkelijker zijn om een gat te dichten?
Je moet het anders zien: het zijn dan sowieso degenen die het meeste vermogen kunnen leveren, die de rest er kunnen afrijden. En eens een gaatje gemaakt kan de kopgroep natuurlijk gewoon ronddraaien en elkaar uit de wind zetten.
Afbeelding

LexoProductionS
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 mar 2015 17:55

LexoProductionS 08 mei 2017 02:16

Als de wind schuin van achter komt licht het tempo stukken hoger waardoor als je in de wind komt het een stuk moeilijker is om tempo te houden, omdat de renners in de waaier elkaar een soort van lanceren (door de slipstream) houden die relatief makkelijk een bepaald tempo vol terwijl als je op de kant zit je in je eentje dat tempo moet gaan volhouden wat een behoorlijk stuk moeilijker is.

het feit dat het met wind mee daarom moeilijker wordt komt dus door het verschil in tempo.

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 08 mei 2017 10:27

Ik begrijp dat bij een wind mee situatie het in de wielen hangen minder voordeel biedt dan bij een wind tegen situatie. Dus de mindere goden zullen er sneller tussenuit waaien wanneer ze het vermogen niet meer kunnen volhouden.

Echter, om een gat dicht te rijden moet je meer vermogen leveren dan degene die op kop rijdt, dat geldt voor zowel wind mee als wind tegen. Maar bij wind mee is het voor degene die de kop moet overnemen lastiger om te volgen, hij moet meer vermogen leveren dan bij wind tegen. Daar zit de 'winst' voor degene die het gat moet dichtrijden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Enzzo, Triple A en 18 gasten