Over de wielersport en zijn beoefenaars.

WK 2012

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 25 sep 2012 00:21

bottecchia schreef:Hoe kun je nu van je renners verwachten dat ze in de toekomst voor je door het vuur gaan als je ze zo publiekelijk onderuit de zak geeft? Hij staat commentaar te geven als de eerste de beste supporter maar is ondertussen wel de bondscoach.

Leo is BondsCoach... 1x per 4 jaar OS en elk Jaar het WK, ik neem niet aan dat er renners zijn die daar voor de coach door het vuur moeten gaan. Die wat willen winnen gaan toch zeker voor zichzelf, of niet?
Afbeelding

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 25 sep 2012 00:56

bottecchia schreef:Even los van de discussie over het niveau van presteren wat mij ook regelmatig tegenvalt. Dat interview met Leo van Vliet is wat mij betreft gewoon ongepast. Op zo'n manier kritiek uiten doe je niet voor de camera. Dan krijg ik echt sterk het gevoel dat het vooral bedoeld is om er zelf gunstig uit te komen. Even wat renners affakkelen en ondertussen zichzelf nog een compliment geven dat hij Boom zo goed weet te motiveren.

Hoe kun je nu van je renners verwachten dat ze in de toekomst voor je door het vuur gaan als je ze zo publiekelijk onderuit de zak geeft? Hij staat commentaar te geven als de eerste de beste supporter maar is ondertussen wel de bondscoach.
Helemaal mee eens, van Vliet is bondscoach en hij zou zich moeten realiseren dat je in zo'n functie in het openbaar je dit soort dingen niet kan beweren. Het ergste is ook nog dat diezelfde renners in de koers zijn rotzooi aan het opruimen zijn. Als je een team met vier kopmannen, vier knechten en een wegkapitein een koers instuurt, moet je niet raar opkijken dat de koers door je handen glipt. In zo'n team zit gewoon geen balans.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

mtbfool
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 23 mei 2007 20:14
Locatie: Helmond

mtbfool 25 sep 2012 06:53

Tja een 5 de plek van BOOM op het WK is gewoon goed.
Gesink de laatste ronde nog voor in de groep is gewoon goed
Kijk eens naar de goede dingen in plaats van het slechte wat er hier wel veel doen.
Heb genoten van het WK en ook van de Hollanders , waarom niet eigenlijk.
In deze tijd van een veel bredere top in het wielrennen is het niet makkelijk om net dat laatste beetje nog te hebben of te geven.

Grtz; mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 25 sep 2012 07:48

ericpeters schreef:
bottecchia schreef:Hoe kun je nu van je renners verwachten dat ze in de toekomst voor je door het vuur gaan als je ze zo publiekelijk onderuit de zak geeft? Hij staat commentaar te geven als de eerste de beste supporter maar is ondertussen wel de bondscoach.

Leo is BondsCoach... 1x per 4 jaar OS en elk Jaar het WK, ik neem niet aan dat er renners zijn die daar voor de coach door het vuur moeten gaan. Die wat willen winnen gaan toch zeker voor zichzelf, of niet?
Natuurlijk wil je zelf altijd graag winnen. Maar je hebt ook te maken met een situatie binnen een team. Misschien moet Van Vliet volgend jaar wel aan Mollema gaan vragen om te werken voor Wout Poels. Dan praat het gewoon een stuk makkelijker als je een goede verstandhouding hebt. Een coach is er om je motiveren, niet om je publiekelijk af te branden.

sparko
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 apr 2005 11:51

sparko 25 sep 2012 08:41

Het resultaat van het WK was voor deze selectie goed te noemen, 1 van de kopmannen wordt 5de. de rest maakt niet uit, die zijn we volgende week alweer vergeten.
De tactiek had denk ik weinig uitgemaakt dit WK, er waren te veel ploegen die an blok naar de laatste keer Cauberg wouden. Dan kan je wel blijven aanvallen, maar op dit parcours was het gewoon erg lastig weg blijven; tactisch was er dus niet heel veel aan te doen aan dit koers verloop.

over de bondscoach;
Ik vind het commentaar van van Vliet wel een beetje haaks staan op zijn visie vooraf; ze hadden een fantastisch team, gingen er een top WK van maken, waren allemaal bereid te werken en hadden een goede instelling. Na afloop was zijn commentaar; wat een stelletje zwakkelingen. Boom zou volgens zijn commentaar op zijn gemakje boven op de cauberg gekomen zijn en Leo zou hem verrot hebben moeten schelden om hem nog verder te laten rijden.

Dan vraag ik me af; als je als renner top-10 boven komt rijd je altijd volle bak door op een WK, of er daar nou iemand staat of niet. Daarnaast lijkt het mij sterk dat Boom Leo meer dan 1 sec. heeft kunnen horen in die heksenketel boven op de Cauberg. Probeer zelf maar wat te verstaan van iemand die stil staat langs de weg terwijl jij er met 35km/h langs rijdt, op een stille polderweg versta je al amper wat die roept... De visie van Van Vliet lijkt mij dan ook zwaar overtrokken dat hij Boom heeft moeten uitschelden om door te rijden.

daarnaast hoorde ik Van Vliet ook commentaar geven op een (rabo?) renner die commentaar had over een broek, dat was voordat hij ermee had gereden.
Hij vond dat grote onzin, bij voorbaat al commentaar geven op een koersbroek. Ik was in eerste instantie geneigd te denken; wat een verwende prut-renner.
Maar daarna realiseerde ik me iets, als de renner in kwestie Mollema was; die heeft een rubber allergie en kan dus slecht tegen de rubber-randjes onderin de broekspijpen. Hij rijdt dan ook zonder rubbers op zijn shifters, logisch dat je dan vraagt of er wat aan de broek veranderd kan worden.

Ik weet niet wat ik moet denken van de Bondscoach, deze koers redelijke tactiek, selectie was niet gek, vooraf goede sfeer gecreëerd, maar na afloop ongefundeerd zagen over de renners, als de instelling zo slecht is, selecteer dan andere renners!!!

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 25 sep 2012 09:04

Ik weet niet wat ik moet denken van de Bondscoach
Hoef je niets over te denken, van Vliet komt uit een tijd dat ploegen op een andere manier werden aangestuurd. Als je puur naar de resultaten kijkt denk ik dat hij wel een punt heeft, een democratie met teveel inspraak van de renner (en een horde wollige begeleiders erom heen) werkt gewoon niet (tenminste als veel overwinningen behalen je doel is).
Of die leider nou een renner is (bijv. Merckx of Raas) of een ploegleider (Post of Raas) maakt eigenlijk niet uit. Een persoon die tot een bepaalde grens geen tegenspraak duld en waar nodig een schop uitdeelt werkt gewoon veel beter in een sport waar maar één plaats telt (wat een heel andere insteek is als vertrekken met het idee dat een plek bij de eerste tien wel ok is).
Dat het tegenwoordig niet helemaal meer zo werkt is wel duidelijk en belonen is ook belangrijk maar een ploegleider van het type Breukink mag dan wel bij de Rabobank passen maar minder bij een succesvolle wielerploeg en is het andere uiterste
Van Vliet mag van mij zeggen wat hij wil, hij moet werken met het materiaal wat opgeleid is door de ploegen en dat jongens als Terpstra meer de wil om te winnen uitstralen dan de renners van Rabobank is wel duidelijk.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 25 sep 2012 09:25

Wat een borrelpraat om te verkondigen dat de Rabobank een harde hand nodig heeft. Ik zeg niet dat het niet zo is, maar verkondigen alsof dat DE algemene wijsheid is, zoals velen nu al hebben gepresteerd (o.a. bij Tour de Jour), is erg kortzichtig. Lees een goed managementboek en je komt er achter dat zo'n beetje iedere persoon weer een eigen benadering nodig heeft. De 1 klapt dicht en presteert niets meer als je 'm uitscheldt en een trap onder z'n kont geeft. De ander wordt er WK mee. Bij wijze van spreken. Dus het kan per definitie niet zo zijn dat alle Rabo-renners behoefte hebben aan een harde hand.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 25 sep 2012 10:06

Als je wielrennen ziet als een sport voor individuen heb je volledig gelijk, will je echter een topploeg dan zal je moeten zoeken naar renners die bij het concept passen (en als er al iets fout zit bij Rabobank is het het ontbreken van een concept wat consequent wordt doorgevoerd).
Alle ploegen die in het verleden bovengemiddeld veel succes hebben gehad hebben gekozen voor het bouwen van een ploeg rondom een bepaald concept (Raleigh, Panasonic maar nu ook sky). Daarin plaats je renners die bij dat concept passen en voor alle andere renners is het jammer maar helaas. Een ploeg vol talenten die elk een individuele aanpak nodig hebben (soms tot in het extreme) is gedoemd te mislukken (alle aandacht gaat uit naar het individu i.p.v. naar het team als geheel).
Een nukkige kopman is nog tot daaraantoe (daar zijn er weinig van) maar alles daaromheen moet tot een bepaalde grens volgen (en daar wordt flexibiliteit en aanpassingsvermogen van gevraagd). M.a.w. inderdaad is beperkt maatwerk zeker aan te bevelen maar een goede knecht of halve kopman die bij wijze van spreken al opgeeft als het even tegenzit (of gebrekkig communiceert) is niet bruikbaar en zal moeten worden vervangen.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 25 sep 2012 10:13

+1 Sharkman.
+1/2 Litespeed. Ik deel je mening deels maar er kan toch zeker wel geconcludeerd worden dat er bij Rabo, gezien de in potentie meest getalenteerde renners en het budget, iets niet goed gaat. Het heeft wellicht met de cultuur, de instelling van een aantal renners en de begeleiding daarom heen te maken. Sommige renners presteren prima binnen Rabo, maar een aantal zeer talentvolle Nederlandse coureurs ontwikkelt zich niet naar verwachting en Van Vliet probeert dat aan te geven. Of de manier waarop hij dat doet de juiste is, is een discussie op zich.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 25 sep 2012 10:18

sharkman113 schreef:M.a.w. inderdaad is beperkt maatwerk zeker aan te bevelen maar een goede knecht of halve kopman die bij wijze van spreken al opgeeft als het even tegenzit (of gebrekkig communiceert) is niet bruikbaar en zal moeten worden vervangen.
Eens. Ik schrijf toch ook nergens dat dat soort types aan boord moet blijven? Doorzettingsvermogen is een basiscompetentie mag ik hopen in een PT-team...

Ik doel er specifiek op om iemand met basisvaardigheden boven zichzelf uit te laten stijgen. Dat vraagt mijn inziens een specifieke benadering. Bovendien zal het bijna altijd zo zijn dat een team met renners die elkaar aanvullen qua competenties altijd sterker zal zijn dan een team met renners met exact dezelfde competenties.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 25 sep 2012 10:29

Eens, maar het wordt zorgwekkend als bepaalde basisvaardigheden die je mag verwachten bij duur betaalde profs, niet of nauwelijks aanwezig zijn.Ik denk dat Van vliet daar op doelt. Mentale hardheid, opdrachten uitvoeren (als knecht), communiceren, verantwoordelijkheid nemen als je kopman bent, wil om te winnen, koersinzicht, getructheid, doorzettingsvermogen.
Wellicht moet Rabo opnieuw een echte kopman aantrekken en Gesink, ten Dam en Mollema als knecht oplijnen met een daarij horend salaris. Vervolgens gewoon doen wat er wordt gevraagd in dienst van de kopman. Wellicht dat Gesink en Mollema in de luwte dan wel op een gegeven moment de status van kopman kunnen gaan overnemen. Vervolgens andere waterdragers en hardrijders daar omheen en één topsprinter. Duidelijkheid creeren en verantwoordelijkheid leggen bij de jongens die deze verantwoordelijkheid kunnen dragen.
Jammer dat Rabo Nibali niet heeft gecontracteerd als kopman. Samen met Ten Dam, Mollema en Gesink een sterk blok vor de grote rondes.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 25 sep 2012 10:32

Alsof Gesink niet geknecht heeft voor Menchov en en passant nog even vijfde werd in de Tour de France...

Plaats reactie