Tijdens de olympische spelen is er weer genoeg aandacht en zendtijd voor het baanwielrennen. Dit zeer tot mijn genoegen. Superprestaties en geweldig materiaal zie ik daar. Wat ik me nu afvraag is waarom deze fietsen doortrappen, en waarom zijn de fietsen niet uitgerust met derailleur?
Buiten de regelementen zal hier waarschijnlijk wel een goede reden voor zijn, maar ik kan me er geen indenken.
Waarom doortrappers op de piste?
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1313
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Denk eens andersom. Waarom wel?
met mijn beperkte baan kennis:
Doortrappers zorgen ervoor dat je altijd druk op je pedalen houdt en zo ook druk op je wielen houdt. Je slipt hierdoor minder snel weg.
Remmen zijn niet nodig. Er zitten geen 'bochten' in de baan. Ook geen stopichten en iedereen rijdt dezelfde kant op. Remmen zou het alleen maar gevaarlijker maken.
Doortrappers zorgen ervoor dat je altijd druk op je pedalen houdt en zo ook druk op je wielen houdt. Je slipt hierdoor minder snel weg.
Remmen zijn niet nodig. Er zitten geen 'bochten' in de baan. Ook geen stopichten en iedereen rijdt dezelfde kant op. Remmen zou het alleen maar gevaarlijker maken.
Live fast; die young. mijn blog
Volgens mij zijn er meerdere manieren waarop het uitgelegd wordt.
Hoe het ons bij een clinic werd uitgelegd was dat je met een vrijwiel een rem nodig hebt, en je met een rem veel sneller kunt remmen, en je dan dus anderen achterop je kunt laten klappen.
Met een doortrapper kun je (beperkt) remmen met je benen, dus niet zo abrupt, waardoor anderen tijd hebben om om je heen te sturen.
Dat er geen derailleurs en versnellingen zijn lijkt me gewoon onderdeel van de sport, je moet dus tactisch je verzet kiezen om de race mee te rijden. Je kunt dus min of meer kiezen tussen snelle versnelling of hoge topsnelheid.
Overigens bedenk ik me nu dat je met een derailleur op een doortrapper misschien ook helemaal niet op je benen kunt remmen, omdat je dan je derailleur zou mollen.
Dat van die druk op de wielen klopt volgens mij niet helemaal, want hoewel je trappers wel door blijven draaien zolang je wiel draait hoef je nog geen kracht op de pedalen te zetten. Wat je in de bocht houdt is de snelheid en de middelpuntvliedende kracht die
daar uit voortkomt.
Hoe het ons bij een clinic werd uitgelegd was dat je met een vrijwiel een rem nodig hebt, en je met een rem veel sneller kunt remmen, en je dan dus anderen achterop je kunt laten klappen.
Met een doortrapper kun je (beperkt) remmen met je benen, dus niet zo abrupt, waardoor anderen tijd hebben om om je heen te sturen.
Dat er geen derailleurs en versnellingen zijn lijkt me gewoon onderdeel van de sport, je moet dus tactisch je verzet kiezen om de race mee te rijden. Je kunt dus min of meer kiezen tussen snelle versnelling of hoge topsnelheid.
Overigens bedenk ik me nu dat je met een derailleur op een doortrapper misschien ook helemaal niet op je benen kunt remmen, omdat je dan je derailleur zou mollen.
Dat van die druk op de wielen klopt volgens mij niet helemaal, want hoewel je trappers wel door blijven draaien zolang je wiel draait hoef je nog geen kracht op de pedalen te zetten. Wat je in de bocht houdt is de snelheid en de middelpuntvliedende kracht die
daar uit voortkomt.
Klopt, maar je moet die snelheid wel onderhouden en dus druk houden. Zelfs met een doortrapper zul je merken dat je wiel al snel naar beneden gaat schuiven als je de druk van de pedalen af haalt in de bocht, ook op hogere snelheid.vermeulen schreef: Dat van die druk op de wielen klopt volgens mij niet helemaal, want hoewel je trappers wel door blijven draaien zolang je wiel draait hoef je nog geen kracht op de pedalen te zetten. Wat je in de bocht houdt is de snelheid en de middelpuntvliedende kracht die
daar uit voortkomt.
Dat is zeker waar, maar de reden dat er op de baan met doortrappers wordt gereden is natuurlijk gewoon omdat het in de regels staat. Met een fiets met versnellingen en remmen zou je vast ook een wedstrijd kunnen houden. Sterker nog, er is 1 klassieker waar de finish traditioneel op de wielerbaan is Wordt wel link als er plots hard wordt geremd voorin en jij nog bovenin de bocht zit denk ik. Wel een vrijloop en geen remmen is niet zo'n goed plan, dan heb je bij vertragen totaal geen controle over de snelheid namelijkPeter1379 schreef:En een sur place boven in de baan is (denk ik) met een doortrapper minder moeilijk dan met een freewheel
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?