Anders dan wielrenners denken heeft de voorste rijder er voordeel van als er iemand in zijn wiel kleeft. Zijn eigen luchtweerstand neemt dankzij die achtervolger af, tot wel 2,5 procent. Dit blijkt uit onderzoek van hoogleraar Bert Blocken (Technische Universiteit Eindhoven), dat morgenavond wordt belicht in het tv-programma Labyrint. Blocken heeft ook interessante bevindingen voor ploegentijdritten. De positie die het minste kracht kost in het rijtje renners, is niet de laatste, maar de een-na-laatste.
Meer: http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... oorop.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voordeel voorop
Dit wist ik al lang, is op het forum ook al vaak voorbij gekomen vaak via deze link. Maar misschien dat deze metingen nauwkeuriger zijn ofzo. In elk geval wel interessant om te kijken, maar let op: de uitzending is vanavond om 20:50u op NED2.
Ja, voor ik fietste kende ik de theorie al. Inmidels ken ik ze ook uit de praktijk.
Mag best een beetje pijn doen.
Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba
Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba
Ja, wist ik ook al maar het voordeel van de koprijder zou volgens ik gelezen heb wel tussen de 10 en de 15% bedragen ( te verrekenen met de 40% percent profijt die de tweede of derde fietser er aan overhoud. Een toeristenvereniging heeft dit in de praktijk ook uitgetest en deze jongens spraken ook over een verlichting van de inspanning te leveren door de koprijder met zo ongeveer 10%.
Dit voor wat het waard is.
Dit voor wat het waard is.
- distortion
- Forum-lid
Natuurlijk een beetje hindsight maar bij Nascar races is het al een tijdje bekend. Daar spreken ze over slipstream buddies als ik men niet vergis.
Simpelweg omdat het zo is!