Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Waarom een populaire cyclo rijden?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5890
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 13 jul 2011 19:28

Waarom is de Maratona toch zo populair? En waarom geldt hetzelfde voor de Marmotte?

Deze vraag speelt mij de laatste dagen parte. Ik kom net terug uit Italië waar ik de Maratona heb gereden. Ik ben geen slechte cyclo rijder maar ook absoluut geen goede. Top 100 zul je mij niet zien halen in een grote cyclo maar ik eindig doorgaans wel bij de eerste 500. Of er nu 500, 2000 of 5000 man aan de start staan. Dat maakt niet uit. Mijn ervaring is dat wanneer het deelnemersveld explosief groeit, er voornamelijk extra minder getrainde renners aan de start staan. En dat verbaast me. Niet zo zeer dat ze aan de start staan. Het is natuurlijk prachtig om een cyclo te rijden. Maar de meeste cyclos tellen vaak niet meer dan 2000 deelnemers. De Marmotte en de Maratona zijn veel populairder. Wat hebben deze 2 cyclos?

Wat is er mis met kleinere cyclos? Niet bekend? Niet geliefd? Gewoon te klein en daarom niet populair?

Ik ben vooral geïnteresseerd in de mensen die aan de grote cyclos deelnemen en ergens in het achterveld eindigen. Wat was je motivatie om juist die cyclo te rijden?
Live fast; die young. mijn blog

eelcoz

eelcoz 13 jul 2011 19:39

Ik heb nog nooit een cyclo gereden, maar ben van plan om volgend jaar voor het eerst de Marmotte te rijden. Ik behoor zeer waarschijnlijk tot de deelnemers die niet bij de eerste 500 zal eindigen.

Maar inderdaad, waarom de Marmotte? Dat heeft dan toch met de naam te maken, denk ik. Ik heb dit voorjaar een aantal keren met forumlid 'havana' gefietst en ben ook deels enhousiast geraakt door zijn enhousiasme en verhalen. Op zich zou ik ook best open staan voor een andere cyclo, denk ik. Ik heb ook aan de Dolomietenmarathon gedacht, alleen zit je daar wel met het lotingsysteem.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27525
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jul 2011 19:44

Bij La Marmotte zal het ook te maken hebben met het "legendarische cols" gehalte...

Ik kijk zelf nu verder trouwens. Maratona 1x gerden, Marmotte 2x, volgend jaar (of het jaar daarna) de Fausto Coppi of een andere leuke Italiaanse cyclo.,

mispoes
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 12 mei 2009 15:12

mispoes 13 jul 2011 19:49

Misschien ook het besef dat je dan weliswaar achterin het deelnemersveld zal eindigen, maar dat je waarschijnlijk ook niet de laatste zal zijn?
Die kans is bij een kleine cyclo een stuk groter...
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 jul 2011 20:33

rob74 schreef:De Marmotte en de Maratona zijn veel populairder. Wat hebben deze 2 cyclos?
De naamsbekendheid.

En het heeft natuurlijk wel iets speciaals om aan zo'n groot evenement mee te doen. Veel idioten, soms lang wachten, maar het is ook wel gaaf om in 1 lang lint de berg op te rijden.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 13 jul 2011 21:15

Ik heb al heel wat cyclo,'s gereden: marmotte, otztaler, maratona, dolomiti stars, marcialongo, fausto coppi, Marco pantanti, 3 ballons, Tirol west, amade, dreilander, ardchoise gruyère, trondheim-Oslo,Alex Moos, Thomas dekker, dolomiten rundfahrt en allemaal vond ik ze mooi. Je rijd meestal door een prachtige omgeving en in alle gevallen een prima organisatie waarbij maratona en otztaler het beste waren. Ik zal niet snel een cyclo rijden die door een niet mooi gebied gaat. De gf Thomas dekker was een uitzondering in dit geval. Volgend jaar gletscherkaiser, gf san gottardo, arlberggiro en time megeve mont blanc is de bedoeling. Heb er nu al zin in.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 13 jul 2011 21:24

Ik snap prima dat veel mensen beginnen met een bekende cyclo. Dat zijn nu eenmaal de tochten waar je het eerste over hoort als je interesse hebt in die richting.

Wat ik niet snap is dat er een behoorlijk grote groep fietsers is die iedere keer dezelfde cyclo blijft rijden. Het is toch veel leuker om wat nieuws uit te proberen?

eelcoz

eelcoz 13 jul 2011 21:51

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 07 dec 2011 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27525
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 jul 2011 09:09

Dat snap ik ook niet. Een cyclo moet je in mijn ogen maximaal 2x rijden; de eerste keer om te finishen en daarna nog een keer om een goede tijd neer te zetten. Daarna verder kijken.

Je hebt ook mensen die al 20 jaar in hetzelfde gebied gaan skiën, daar snap ik ook niks van, maar die mensen vinden dat fijn, ze weten wat ze krijgen, ze komen er al jaren, ze kennen er de uitbater, etc, etc.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37616
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 jul 2011 09:56

De grote namen trekken gewoon, zal wel voelen als een "must do" voor de meeste fietsers. En eerlijk is eerlijk; de grote ritten zijn ook gewoon geweldig om te doen. Dm is fantastisch geregeld, met een supersfeer op zaterdag en zondag.
Bij LM zit de charme IMHO ook in de week ervoor. Het dal loopt vol met fietsers en op de campings is het superleuk met vele gelijkgestemden. Dat heb je bij een DM bijv weer veel minder omdat het daar vooral appartementen zijn.
Alleen al voor die sfeer is het leuk om terug te komen. Hier zitten we ook een beetje te denken aan 2012 en dan staat LM toch hoog op het lijstje, ondanks meerdere deelnames voor mij.
Less is bore

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 14 jul 2011 12:46

Laat de meute maar lekker naar de bekende cyclo's gaan, dan kunnen de liefhebbers zich uitleven in de charmante, kleinere cyclo's. Daar kan je ook nog wat leuker voorin meespelen, ook zonder gedoe van startvakken e.d.

edo
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 nov 2008 11:14
Locatie: Den Haag

edo 14 jul 2011 13:38

Volgens mij is het hetzelfde als de marathon uitlopen in 5 uur. Dan kun je zeggen dat je het gedaan hebt. Als je tegen een niet-wielerliefhebber zegt dat je de dolomiti stars hebt gedaan, dan boeit hem dat niet. Maar als je een paar bekende Tour-cols opnoemt, dan vinden ze je opeens een held. Net als dat je kan zeggen dat je 6 keer de Alpe d´Huez op bent gefietst.

Persoonlijk hou ik verder van grote evenementen, van de massaliteit en ook van de extra motivatie die de aanwezigheid van al die mensen geeft om het af te maken. Misschien speelt dat ook mee met een deel van de mensen. Als je in je eentje op Zware Col #3 zit, dan kan je omkeren en naar huis gaan. Maar als je in zo´n grote groep zit, dan rijd je door.

Plaats reactie