Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielrennen in studententijd

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 22 aug 2005 17:37

Quoten: Origineel geplaatst door Jee-eS op 22 Augustus 2005

Evenals Cas* zat ik me hetzelfde af te vragen. En nu weet ik het dus.@Casran: Waar ligt bij jou de prioriteit? Bij het wielrennen of bij het studeren? Ik weet uit eigen ervaring dat Rechten (hier in Nederland athans) een studie is die je vrij zelfstandig kan doen. Er zijn weinig college uren en met zelfstudie kom je een heel eind. Is dit in Belgie ook zo?Ik kan me voorstellen dat als je serieuze aspiraties hebt om ooit prof te worden je wellicht na het behalen van je bul al te oud bent voor veel profploegen.


 
De prioriteit ligt toch wel bij het behalen van dat diploma hoor. Of ik ermee in een traditioneel juridisch beroep (advocatuur, magistratuur, deurwaarder,...) terecht komt, maakt me iets minder uit... je kan met een rechtendiploma veel kanten op. Ik ben té laat met wielrennen begonnen (deed nooit de jeugdreeksen) om profcontracten en dergelijke te kunnen ambiëren; ik weet ook niet of ik ooit die capaciteiten had, maar nu maak ik er zeker geen aanspraak op. Desalniettemin probeer ik het maximum uit m'n sport te halen.
Voordeel van de rechtenstudie -ook in België- is dat je idd weinig college-uren hebt (12 à 15u/week, die niet eens verplicht zijn), zodat je minder het slachtoffer bent van de opgelegde tijdsindeling. Het is een studie die nogal veel zelfstandig werk vergt, da's handig.
Vrij gelijkaardig aan de Nederlandse rechtenopleidingen, Jee-eS? Aan welke faculteit zit jij? Ik ben enkel in Leiden eens geweest, nav. de Nederlands-Vlaamse Pleitcompetitie.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 22 aug 2005 17:56

Ik Studeer aan de RuG (Rijksuniversiteit Groningen). Veel verder van de bewoonde wereld kan je in Nederland niet wonen Prima omgeving om te fietsen (veel goed fietspaden) als je van open land houdt. Een nadeel heeft het wel: het hoogste punt van Groningen zal hooguit 10 meter boven zeeniveau liggen, dus klimmen kan je hier niet .
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 26 aug 2005 01:18

"Jij fietst recreatief, niet? Denk je aan koersen?"
Euhm recreatief...tja...idd nog niet in koersen oid toch meestal wel zo hard mogelijk..... . Zoals je misschien al eerder hebt gelezen ben ik wel van plan om komend collegejaar lid te worden van een studentenwielervereniging. Nog nooit een "offciele" koers gereden, als het door gaat zal het NSK voor mij de eerste zijn...
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 31 aug 2005 01:05

Wie hier op dit forum gaat er mee doen met het NSK?
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 31 aug 2005 01:11

Me!

Wel bij de licentiehouders... Kan helaas niet mijn titel bij de niet-licentiehouders verdedigen dit jaar.

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 31 aug 2005 02:53

Hè, ik kan je dus niet kloppen tijdens mijn introductie bij het NSK  (grootspraak).  Welke van deze ben jij dan?:




Heren zonder licentie
Naam

1e plaats
Wouter Gronheid

2e plaats
Rick Hoenderop

3e plaats
Mark Rankenberg
De heren zonder licentie is over 60 km, net zoals vorig jaar lijkt mij? Kan je mij vertellen wat er toen  ong. gemiddeld gereden werd? Werd het toen verreden in Limburg, dan zeggen gemiddeldes al wat minder lijkt me...in de heuvels? Ik wil namelijk een beetje inschatten waar ik zou kunnen eindigen.
Zie je vast daar dan wel, moet me wel nog even inschrijven (en hard doortrainen)!
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 31 aug 2005 16:14

Er is maar 1 titel he...

Ik weet niet meer precies hoe hard er gereden werd, denk iets van 37 km/u. Ging best sloom vond ik iig. Gemiddelde is denk ik wel te vergelijken met het parcours van dit jaar, is ook op en af.

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 06 sep 2005 23:44

 
graag wat advies/info (bike_addict(als titelhouder)?)
Is die 37 gemiddeld? Voor gemiddeld vind ik dat niet super sloom ofzo! Ik rijd nu zo'n 36 km/h over een rondje van +/- 55 km, max. ooit is 36.6 (alleen). Dit is wel "hard" rijden voor mij. Moet ik toch wel een redelijke klassering mee kunnen rijden?
Wat is nu verstandig? Trainen voor een specifieke afstand, de 60 km dus, of juist duurtraining, krachttraining, mix van dingen? Ik probeer nu gewoon mijn trainingsrondje (55 km, twee "klimmentjes" (Utrechtse Heuvelrug)) zou hard mogelijk te rijden, max. gemiddelde voor dat rondje is 36.3. Wat is wijsheid?
Zijn er trouwens, voor zover je weet, mogelijkheden voor omkleden, douchen naderhand etc?
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 06 sep 2005 23:58

Ik doe ook mee (met de licentie lozen), ik heb er al zin in, het heuvelachtige parcours ligt me denk ik wel hoewel het nogal selectief is en al mijn schaatsspecifieke trainingen nu niet echt bevorderlijk zijn voor mijn fiets vorm (net als die lange vakantie overigens)
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 07 sep 2005 00:09

Quote: Origineel geplaatst door Cas* op 06 September 2005
graag wat advies/info (bike_addict(als titelhouder)?)Is die 37 gemiddeld? Voor gemiddeld vind ik dat niet super sloom ofzo! Ik rijd nu zo'n 36 km/h over een rondje van +/- 55 km, max. ooit is 36.6 (alleen). Dit is wel "hard" rijden voor mij. Moet ik toch wel een redelijke klassering mee kunnen rijden?Wat is nu verstandig? Trainen voor een specifieke afstand, de 60 km dus, of juist duurtraining, krachttraining, mix van dingen? Ik probeer nu gewoon mijn trainingsrondje (55 km, twee "klimmentjes" (Utrechtse Heuvelrug)) zou hard mogelijk te rijden, max. gemiddelde voor dat rondje is 36.3. Wat is wijsheid?Zijn er trouwens, voor zover je weet, mogelijkheden voor omkleden, douchen naderhand etc?





Als je in je eentje ca 36 gem rijdt, dan moet je in een peloton makkelijk 37 gem aankunnen, ook al gaat het over een heuvelachtig parcours.

Verder hoef je niet specifiek voor die 60km te trainen, doe gewoon je duurtrainingen (tot 100km bv) en je intervaltrainingen (tot 60km bv), en probeer eens een trainingswedstrijd mee te pikken om het "koersgevoel" te krijgen en om te wennen aan de hoge snelheden.

Over douche/omkleedruimten weet ik ook niets, kijk eens op de NSK site.

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 07 sep 2005 00:21

Hey bedankt!
Naja....ga me best doen....kijken wel hoe ver we komen! Hoor net dat ik wellicht al een slaapplek heb in Nijmegen....
Zo te zien heb jij laatst wat Utrech(s)ters de omgeving laten zien?
http://www.domrenner.nl/data/fotos2/ite ... A60008.JPG
Ik dacht op een foto ook jouw fiets te herkennen?!
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 07 sep 2005 00:31

Ja klopt, goed gezien! Wist nog niet af van het bestaan van deze foto's, dus zal ze ook eens gaan bekijken.

Dank je!

Plaats reactie