Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Uitdaging: de steilste klim

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 15 nov 2005 23:28

Die steile klim trekt me heel erg. Alleen, ik denk dan terug aan de allerzwaarste stukken die ook ooit heb gereden, dat was eigenlijk HELEMAAL NIET LEUK. De pedalen zijn gewoon niet meer rond te krijgen. Tien, vijftien procent is wel nog net leuk. Daarboven zou het alleen maar met iets als 22 - 28 overwegen.

wegpiraat
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 nov 2005 14:28

wegpiraat 15 nov 2005 23:32

mm, als je m zonder stoppen af wil leggen, lijkt mij een mountainbike gebruiken met zn 22-30. 7,5 km in 1,5 uur is 5km/u. pleur je misschien nog net niet om. oefenen op omslag en vooral niet te veel wisselingen in intensiteit, want plekken om uit te rusten heb je toch niet. stukken van 25 a 5 km p/u is toch hetzelfde als 12,5 km p/u bij 10, of vergis ik me nou.

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 15 nov 2005 23:49

Ik ga gewoon eens een heel jaar door de wereld trekken met mijn fietsje op de rug deze monsters beklimmen.
Wat moet dat een gevoel zijn als je eenmaal boven bent.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

jero2
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 nov 2005 22:23

jero2 16 nov 2005 00:11

Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 15 November 2005

Ik ga gewoon eens een heel jaar door de wereld trekken met mijn fietsje op de rug deze monsters beklimmen.Wat moet dat een gevoel zijn als je eenmaal boven bent.


De wereldrond, gaaf! Mijn avontuur is wat kleiner. Van mij favoriete bergensite de  de hoogste berg gekozen(beetje opgeleukt...), de langste klim en zwaarste/steilste: nu net dus. Ook leuk, de top tien qua zwaarte fietsen. En ook wel wat andere leuke bergen gedaan.
Ponsteen, Wegpiraat en Coulthard: zie ik daar een groepje van drie? Jullie moeten het gewoon een keer meemaken. Zeker als je het volgende leest:
What is the maximum rideable ? Theoretically for every you can develop gears which enable you to ride that slope. The problem however is falling backwards. So I guess that about 30 is the maximum : above your bike will fall backwards
Leuk he? . Nee het is helemaal niet leuk: je krijgt spijt vanaf de eerste bocht en toch doorknallen! Je hebt geen rust meer tot je het geprobeerd hebt, het blijft in je kop plakken (deed het bij mij wel). Wat is nou twee uur op een mensenleven? Ik heb er nu al maanden plezier van...(hoihoi ik hoef niet meer). En, heerlijk op de top in het gras liggen.....mmmmm
Enne: inderdaad 22x24 heb ik ook bijna steeds gereden.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 16 nov 2005 01:28

Quote: Origineel geplaatst door jero2 op 15 November 2005
... Wat is nou twee uur op een mensenleven? Ik heb er nu al maanden plezier van...(hoihoi ik hoef niet meer). En, heerlijk op de top in het gras liggen.....mmmmm Enne: inderdaad 22x24 heb ik ook bijna steeds gereden.



Je hebt elke meter gefietst tegen de flanken van de Scanuppia, Jero. Slechts twee keer moest je effies 5 minuten een voetje aan de grond zetten. Maar hoe vaak en hoe lang mag dat nou eigenlijk volgens jouw redenering?

Vond het trouwens wel vreemd dat je op noppenbanden met 2,5 bar erin fietste. Naar mijn idee was het je op (semi-)slicks met 5 bar erin, en zonder die 2 volle bidons, ook nog non-stop gelukt.

jero2
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 nov 2005 22:23

jero2 16 nov 2005 11:44

Je hebt elke meter gefietst tegen de flanken van de Scanuppia, Jero. Slechts twee keer moest je effies 5 minuten een voetje aan de grond zetten. Maar hoe vaak en hoe lang mag dat nou eigenlijk volgens jouw redenering? Vond het trouwens wel vreemd dat je op noppenbanden met 2,5 bar erin fietste. Naar mijn idee was het je op (semi-)slicks met 5 bar erin, en zonder die 2 volle bidons, ook nog non-stop gelukt.


Op dit soort rare dingen moet je je eigen spelregels maken.  Mijn doel was iedere meter fietsen: echt, dit is al hoog gegrepen (voor mij in ieder geval). Heb ondertussen nog  mailtje van twee erkende klimmers die het ooit gedaan hebben: ook gevallen, gestopt en van fiets geweest. Zaten ook rond de 2- 2,5 uur voor hele traject. Veel langzamer kan ook niet (val je om) dus kan alleen door stoppen. Ik zou (serieus) 2 stops "plannen": kijk je bent in prima vorm (anders moet je het niet doen) dus in 5 min. ben je echt weer OK.  Kan je ook drinken en eten, dat is onder het rijden (eerste uur) ook lastig/gevaarlijk.  Maar, als je boven komt met 10 vallen en 10 stops is het nog een prestatie.  De verleiding is namelijk heeel erg groot om net ff de fiets een stukkie over dat F*** punt te duwen.  Dat ken ik van welke andere klim dan ook niet, dat is het grote verschil tussen deze no. 1 en alle anderen, denk ik.
Ja de keus voor noppenbanden met 2,5 bar was niet echt bewust. Voor mijn gevoel had ik zo meer grip met weinig bars en veel noppen. Weg is best goed, dus wellicht heb je gelijk. Ik schreef al, de eerste 7 kilm. kan je sowieso met racefiets doen en dan zou ik gaan voor misschien wel 9 bar! Laatste stuk (bospad) dan wel lastig. Maar (gevoel) ik denk dat je dan meer power moet hebben (hogere snelheid) omdat je wiel minder contactvlak heeft en eerder loskomt? Ik weet het niet. Ben tevreden met mijn gok, misschien kom ik er ooit nog achter of het ook anders kan.... Maar, dank voor je aardige opmerking, maar ik kan de Scanuppia niet zonder stops op.
De bidons leeglaten: oei, zonder drinken kan ik echt niet: 2 uur? Heb me ook het lazerus gezweet (was ook zomer). Maar onderweg wat aanpakken, klaarzetten zou ik niet doen (in mijn 'spelregels'').  Er zijn (2?) bronnen onderweg.
Wegpiraat: je vroeg>>   stukken van 25 a 5 km p/u is toch hetzelfde als 12,5 km p/u bij 10, of vergis ik me nou.>>
Ja je vergist je: echt enorm verschil. Gaat er vooral om dat als je tempo zo laag ligt (inderdaad zo rond de 4-5 k/m) dat eeeeeen moment van onoplettendheid en je ligt, een klein keitje op de weg, boem. Even je bidon pakken en je rijdt achteruit! Ben niet zo bedreven in mechanica, maar het vermogen dat je moet leveren stijgt ook veeel meer dan evenredig. Maar: niet te veel over nadenken, rammen.

wegpiraat
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 nov 2005 14:28

wegpiraat 16 nov 2005 12:59

nog een paar vraagje: als je omtieft, glij je dan niet die hele helling naar beneden. lijkt mij nogal freaky, dat wanneer je valt en begint te glijden, je meteen die berg afstuitert en maar moet hopen dat je ergens nog een hek tegenkomt. of is het niet zo erg gesteld. kan me nl nog weinig voorstelling maken van dit soort percentages (al helpt die foto die je gemaakt hebt al een end!)
wat betreft die banden, lijkt mij de rolweerstand er niet zo toe te doen. is toch voor bijna 100 zwaartekracht die je moet overwinnen?
een camelbag met eventueel energiedrank lijkt mij al een aardige oplossing. hoef je niet telkens te jongleren met 1 hand. heb Fiets niet gelezen, misschien moet ik m maar eens kopen.
makkelijk praten vanachter de computer ;), maar nog even over dat vermogen. heb het even nagekeken en theoretisch(!) loopt het evenredig. (schrikt tenminste niet iedereen af;)). dubbel percentage, 2 maal zoveel vermogen nodig;of snelheid delen door 2. maar ja, dat is de theorie. het gebrek aan ritme (of het feit dat je er telkens uit wordt gehaald door allerlei manoeuvres) en de ondergrond, dat niet bepaald een biljartlaken is, maken het denk ik een ander verhaal.
blijf het nog steeds bewonderenswaardig vinden, dat je het geflikt hebt. Hoe zouden die italianen trouwens die weg  hebben aangelegd? van bovenaf een stroom asfalt naar beneden laten druipen; geinspireerd op de vesuvius?

wegpiraat
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 nov 2005 14:28

wegpiraat 16 nov 2005 13:55

ai, klopt niet helemaal met dat evenredig. heb me vergist in tan en sin. hellingweerstand is Fz*sin a ipv Fz*tan a. als je het stijgingspercentage verdubbelt dan wordt tan a (overstaande gedeeld door aanliggende) 2x zo groot.
maar voorbeeldje.
15 levert met inv tan een hoek van 8.53 graden op. de sin van die hoek is dan 0.148.
stel verdubbeling van dat stijgingspercentage. 30. -> inv tan 0.3= 16.7 -> sin 16.7= 0.287.
is dus zelfs iets minder dan het dubbele. dus ongeveer evenredig.

jero2
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 nov 2005 22:23

jero2 16 nov 2005 15:59

OK wegpiraat, nog een paar tips en je bent er helemaal klaar voor   we hebben een kandidaat???  Maar, serieus het is wel handig om wat meer te weten. Een 2e (neeeee...) keer zou ik het een en ander ook anders doen met voorkennis.
Vallen: ja, absoluut niet omkijken concentreren. Ja, bij verschijnselen van val (wiel komt los) direct judorol naar zijkant. Anti-glis pak hoeft net net, maar vergelijk het beetje met ski-val je kan flink stuk doorglijden (net als MTB soms in bos).
Rolweerstand  niet zozeer probleem, meer de grip op de weg. Weg is ruw-beton, met harde banden stuiter je een beetje (dacht ik vooraf, is ook een beetje zo denk ik) en dat is link in de steile stukken. Vandaar die 2,5 voor grip. Scheelt vast ook iets in weerstand.
Camelback vind ik persoonlijk nix, maar misschien hier wel handig.
Je berekening: mij is voorgerekend dat het grootste probleem zit (zo voelt het ook) in het feit dat je zo langzaam gaat en dat je dus een dood moment hebt als je pedalen boven elkaar staan. Als je natuurlijk 120 rpm fietst, geen probleem: nu haal je er misschien 40 of 50. En dat probleem bestaat niet bij 20 of 25. Als je dan een pielverzetje hebt haal je nog steeds een hoog rpm en dus is dat probleem er niet. En dit kost nu die extra energie. Tweede probleem is dat 30 meer energie leveren van bijv. 300 watt naar 390 is te doen. Maar 30 meer van 390 naar 507 watt dan ga je door de grens van je kunnen (tenminste ik...).
Tja de aanleg: moet ook een mega-klus geweest zijn. Trouwens, ik zou ook niet graag in een 4x4 hier omhoog en naar beneden gaan... Ok, nog een leuke dan (Panda 4x4?):

 

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 16 nov 2005 17:20

je zou eigenlijk een kleiner voorwiel in je fiets moeten doen voor deze klim.Dan loop je iets minder de kans om achterover te vallen.

jero2
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 nov 2005 22:23

jero2 16 nov 2005 18:06

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 16 November 2005


je zou eigenlijk een kleiner voorwiel in je fiets moeten doen voor deze klim. Dan loop je iets minder de kans om achterover te vallen.



Slimpie SpEric: zei de fietsenmaker ook meteen. Ja, in feite wel, maar dan ben je "af'', het is geen normale fiets meer. Je krijgt overigens dispensatie als je ook zo afdaalt..........................................
Echt achterovervallen is me trouwens niet overkomen hoor, wel vallen en schrikken. Het is bijzonder maar het kan fietsend, ik ben nergens bang geweest dat hoeft ook niet. Vallen kwam bij mij vooral door te moe/concentratie weg, dus zorg dat je max. kracht en conditie hebt dan is dat is vallen een minder probleem.
 

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 16 nov 2005 18:13

Quoten: Origineel geplaatst door jero2 op 16 November 2005


Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 16 November 2005


je zou eigenlijk een kleiner voorwiel in je fiets moeten doen voor deze klim. Dan loop je iets minder de kans om achterover te vallen.



Slimpie SpEric: zei de fietsenmaker ook meteen. Ja, in feite wel, maar dan ben je "af'', het is geen normale fiets meer. Je krijgt overigens dispensatie als je ook zo afdaalt..........................................


Voor de gelijkheid in uitdaging is het niet eerlijk, maar wel praktisch.
Als er mensen serieuze plannen gaan krijgen, dan maar even een seintje  naar mij. Ik ga graag mee, of ik het aan durf/ kan is een tweede, maar mee maken lijkt me erg leuk.

Plaats reactie