ronengels
30 jun 2006 03:12
Quoten: Origineel geplaatst door dutchflandrien op 29 Juni 2006
gemiddelde fietssnelheden zijn relatief. de een fietst 30km/h met een gemiddelde hartslag aan 70-80 van zijn max hartslag, de ander aan 60-65, rijd je in groep of alleen, rijd je wind mee of tegen, enz enz. het belangrijkste is dat je na afloop van je tochtje nog iets anders kunt doen. en niet zoals zovelen, in hun bed kruipen om te recupereren van hun inspanning. kortom relateer je gemiddelde snelheid aan je gemiddelde hartslag. zo zie je het best of je goed bezig bent en of je progressie maakt, al of niet.
Dat vind ik nu een zinvolle benadering. Ik train meestal op een matige hartslag. Langere ritten probeer ik uit te komen op 140-145 gemiddeld. Inmiddels kan ik dan 100km in mijn eentje fietsen met een gemiddelde van ongeveer 27km/hr.In het begin van het seizoen merkte ik vaak na 60-70km dat de hartslag bij gelijke snelheid begon op te lopen. De laatste kilometers vielen mij dan zwaar, en ik voelde mij zeer vermoeid als ik thuis kwam.Nu fiets ik 100km, en begin met een hartslag van ongeveer 140. Ook de laatse kilometers gaan relatief makkelijk, ookal loopt de hartslag ietsjes op, en ik heb duidelijk nog 'reserve'. Als ik thuis kom stap ik onder de douche, en ik voel mij direct weer 'fris'. Dat is mij meer waard dan een iets hogere gemiddelde snelheid, ookal is dat een aardig neven effect.
Even wat getallen:
Rondje van 100km,Begin maart: gemiddelde hartslag 143, gem. snelheid 26,0, beenritme 87Eind juni: gemiddelde hartslag 140, gem. snelheid 27,2, beenritme 97ter referentie, ik ben 47 jaar, en fiets nu 3 jaar.
Maar het belangrijkste is dat ik me gewoon lekkerder voel tijdens het fietsen.
Harde wind is meestal tegen.