Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Landis positief getest

evers
Forum-lid
Berichten: 1188
Lid geworden op: 21 mar 2006 20:58
Locatie: Eindhoven

evers 27 jul 2006 19:40

MAASTRICHT - Sportarts en dopingdeskundige Harm Kuipers reageerde donderdag verbaasd op de positieve dopingtest van Tourwinnaar Floyd Landis. Bij de Amerikaan werd na de 17e etappe in de ronde van Frankrijk een te hoge concentratie testosteron aangetroffen. Bovendien was de verhouding testosteron/epitestosteron niet in orde. "Het is vreemd, want dit middel werkt niet van vandaag op morgen", aldus Kuipers.De arts legt uit: "Testosteron is een spierversterkend middel. Het hoort bij de groep van anabole steroïden. Het zorgt ervoor dat een man een man is. In de sport wordt het gebruikt om weefselopbouw te stimuleren. Epitestosteron is een afbraakmiddel van testosteron, dat door het lichaam zelf wordt geproduceerd."DisbalansVolgens Kuipers is een disbalans tussen testosteron en epitestosteron niet per definitie een bewijs voor het gebruik van dope. "Daar moet vervolgonderzoek duidelijkheid over geven. Ik weet niet of dat urineonderzoek al is gedaan. Normaal gesproken is dat mogelijk binnen een week. Daaruit blijkt dan dat een sporter daadwerkelijk testosteron van buitenaf toegediend heeft gekregen."De plotse opleving van Landis in de rit naar Morzine, nadat hij een dag eerder totaal was ingestort, is volgens Kuipers geen bewijs voor het gebruik van testosteron. "Het werkt niet zo snel. 's Avonds zo'n middel toedienen heeft geen enkele zin. De verhoogde concentratie testosteron is op zich geen verklaring voor die opleving."Kuipers: "Dit bericht verbaast me ook echt, want hij reed goed en dan weet een renner dat hij gecontroleerd gaat worden. Maar een positieve test hoeft niet per definitie te betekenen dat een renner weet dat hij dope gebruikt. Een sporter wil maar één ding en dat is zo hard mogelijk rijden. Ze geloven iedereen die zegt dat hij hem hard kan laten rijden. Landis kan gerust te goeder trouw zijn."
Train ze!

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 27 jul 2006 19:59

Als het waar is dat Landis testosteron is toegediend dan vrees ik dat veel sponsors zullen afhaken of er helemaal niet aan denken om wielrennen te sponseren. Welk bedrijf wil zijn goede naam nu verbinden met een peloton dopies? Bedriegers dus! Laten wij hopen dat alles op een foutieve test is gebaseerd maar indien het juist is dan zie ik weinig toekomst meer voor het prof. wielrennen. Niemand vraagt dat de TdF met een gemiddelde van > 40 km/u wordt verreden. Als iedereen nu eens naturel ging rijden, dan zou er een eerlijker strijd zijn met als enige consequentie dat het gemiddelde zakt naar 36/38 km/u. Er zullen best wel veel renners zijn die geen doping gebruiken en die moeten node toezien dat de "dopies " veel sneller rijden, beter klimmen en tijdritten met > 50Km/u afraffelen. De renners die "pakken " behoren nooit meer in het prof. peloton terrug te komen wat mij betreft.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

chevalier
Forum-lid
Berichten: 876
Lid geworden op: 25 jun 2005 02:45

chevalier 27 jul 2006 20:00

 
We wachten dus op de uitslag van de tegenexpertise. Mocht die dus ook positief zijn, wat natuurlijk niet zo hoeft te zijn. Dan is het wederom geen Reclame voor de wielrennerij.

henkie2
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mar 2006 23:22

henkie2 27 jul 2006 20:22

Er wordt hier altijd gedaan alsof sponsoren negatieve publiciteit een probleem zouden vinden. Er is wel eens berekent dat festina alleen maar voordelen heeft gehaald uit de tour van 1998 (dat was toch die tour?). Alleen voor een ploeg als Davitamon Lotto, zou het een probleem opleveren, omdat juist zo'n sponsor met dat soort dingen echt negatief in het nieuws komt.
Het is dus pure onzin om te zeggen dat sponsoren zich terug zouden trekken zo lang wielrenners hier door het nieuws halen.

matiz
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 jun 2005 23:35

matiz 27 jul 2006 21:09

Heb begrepen dat Phonak volgend jaar toch al niet meer de hoofdsponsor zal blijven, dat wordt I-shares als ik het goed begrepen heb. Maar de ploeg heeft een historie wat betreft dopinggevallen, dus de sponser kan deze er ook nog wel bij hebben.
Matiz

evers
Forum-lid
Berichten: 1188
Lid geworden op: 21 mar 2006 20:58
Locatie: Eindhoven

evers 27 jul 2006 21:13

Quoten: Origineel geplaatst door henkie2 op 27 Juli 2006


Er wordt hier altijd gedaan alsof sponsoren negatieve publiciteit een probleem zouden vinden. Er is wel eens berekent dat festina alleen maar voordelen heeft gehaald uit de tour van 1998 (dat was toch die tour?). Alleen voor een ploeg als Davitamon Lotto, zou het een probleem opleveren, omdat juist zo'n sponsor met dat soort dingen echt negatief in het nieuws komt.
Het is dus pure onzin om te zeggen dat sponsoren zich terug zouden trekken zo lang wielrenners hier door het nieuws halen.

Dat is ook maar gegis, aangezien je zoiets totaal niet kunt berekenen. Je kunt namelijk totaal niet berekenen hoe de publiciteit is geweest als het een schone tour voor festina zou zijn geweest.
Train ze!

warmbakkertje
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jun 2006 10:35

warmbakkertje 27 jul 2006 21:29

Ik begrijp niet dat ie op dit middel is gepakt.. Mits contra expertise ook klopt natuurlijk.. Een herstelbevorderend middel zou ik kunnen begrijpen en heb ik meteen aan gedacht toen hij zo naar Morzine reed.

Zou het misschien voor het moraal zijn geweest?

Of zou men hem een poets kunnen bakken? Een omgekochte laborant die een onweerlegbaar grote hoeveelheid zooi in zijn plasje heeft gedaan?

groeten,

Gerrit-Jan

dutchflandrien
Forum-lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26

dutchflandrien 27 jul 2006 21:55

als ik hoor dat renners testosteron systematisch in kleine dosis'en toedienen zodanig dat ze na een etappe of wedstrijd niet meer positief tekenen omdat ze dan net weer onder een bepaalde waarde komen is het een zeer begrijpelijke manier om de boel te flessen.
RIDLEY the speed weapon

concorde
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 01 nov 2004 09:55

concorde 27 jul 2006 21:57

Quoten: Origineel geplaatst door dutchflandrien op 27 Juli 2006

als ik hoor dat renners testosteron systematisch in kleine dosis'en toedienen zodanig dat ze na een etappe of wedstrijd niet meer positief tekenen omdat ze dan net weer onder een bepaalde waarde komen is het een zeer begrijpelijke manier om de boel te flessen.

Of het nu waar of niet waar is. Mij beruiopt een gevoel van triestheid na de mooiste Tour in tijden. Een zware slag voor alle mensen die de wielersport een warm hart toedragen.

papajo
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 mei 2006 23:08

papajo 27 jul 2006 21:58

Misschien heeft hij wel wat gebruikt dat hij dmv. testeron probeert te camoufleren.
Als uit de B-straal blijkt dat hij weer positief is, kunnen ze wat mij betreft alle doping vrij geven. De beste fietser wint niet meer tegenwoordig, maar degene die het beste zijn middeltjes neemt.
Work hard, ride harder

evers
Forum-lid
Berichten: 1188
Lid geworden op: 21 mar 2006 20:58
Locatie: Eindhoven

evers 27 jul 2006 22:14

ZDF overweegt te stoppen met Touruitzendingen
Uitgegeven: 27 juli 2006 19:14 Laatst gewijzigd: 27 juli 2006 19:16 MAINZ - De Duitse televisiezender ZDF denkt er serieus over na om te stoppen met het uitzenden van de Ronde van Frankrijk.
Dat vertelde hoofdredacteur Nikolaus Brender donderdag na de positieve dopingcontrole van Floyd Landis. "We hebben een televisiecontract afgesloten voor een sportevenement en niet voor een farmaceutische tentoonstelling. Na deze nieuwe dopingzaak moeten we er serieus over nadenken om te stoppen met het uitzenden van de Ronde van Frankrijk." 
Train ze!

baron062
Forum-lid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 27 jul 2006 22:15

Quoten: Origineel geplaatst door Papajo op 27 Juli 2006


Misschien heeft hij wel wat gebruikt dat hij dmv. testeron probeert te camoufleren.
Als uit de B-straal blijkt dat hij weer positief is, kunnen ze wat mij betreft alle doping vrij geven. De beste fietser wint niet meer tegenwoordig, maar degene die het beste zijn middeltjes neemt.


Zo is het. En daarbij: De grootste loser is NIET degene die dope gebruikt, maar de gene die zich daarmee laat pakken.
Wat mij betreft: vrijgeven, maar gecontroleerd. Ik vond de gezondheidstesten mbt EPO een zeer goede zaak.

Plaats reactie