Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gebruik jij een helm?

rikh.
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 19 mar 2011 20:45
Locatie: Durkum

rikh. 11 apr 2011 23:57

Sinds vorig jaar rijd ik met een helm rond, zou niet meer zonder willen.
Voor die tijd altijd zonder helm gereden, ik was immers nooit gevallen en dat zou mij toch niet overkomen.
Gelukkig is het mij nog steeds niet overkomen, maar tijdens mijn vorige fietspoging van vijf jaar geleden voor het eerst in een groepje gereden met een aantal inmiddels ex-collega's.
Daar heb ik gemerkt dat als je zo dicht op elkaar rijdt een ongeluk in een klein hoekje zit, ook al gaat het 999 van de 1000 keer goed. (Misschien word je ook wat voorzichtiger als je ouder wordt en thuis van dat kleine grut hebt rondlopen, ik merk de toegenomen voorzichtigheid ook als ik in de auto zit.)
Nu de fietsmanie stand blijft houden, blijft die helm ook mooi op dat grote hoofd.

zuidwest2
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2011 23:49

zuidwest2 12 apr 2011 00:03

Ik vind het letterlijk een no brainer! In en uit de koers, altijd een helm. Het zou wat mij betreft verplicht mogen worden.
Aanhaken en keihard overnemen

johanandijk
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 10 mar 2009 20:04
Locatie: Andijk

johanandijk 12 apr 2011 00:06

vooral geen helm dragen hoor !! ik moet ook eten.
trainen als een beest vreten als een dykwerker. http://www.twitter.com/jjberga" onclick="window.open(this.href);return false;

reinier10
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 feb 2009 00:13

reinier10 12 apr 2011 00:23

Een helm vind ik in veel gevallen zeker een must. Alleen mag je best nadenken of het werkelijk altijd nodig is. Op een vroege zondagochtend in je eentje door de polder een rustige herstel of d1 training is mi. minder gevaarlijk dan hetzelfde rondje op een later tijdstip in de drukte of in een groep. Ik rijd daarom zo af en toe lekker zonder helm, omdat het fijner is dan met. Dit is mijn keuze, ik accepteer het risico, en ik vind dat ik het recht heb op die keuze.
Naar mijn mening slaan we af en toe door in het beperken van risico's. Straks moeten we nog een helm op in de auto of in huis, want je weet maar nooit. Risico valt niet volledig uit te bannen en daar zullen we mee moeten leren leven. Je bepaalt zelf of je een risico accepteert of niet of maatregelen treft om het risico te beperken.
Ik fiets meestal met helm, maar alle belerende opmerkingen van collega fietsers ten spijt, zal ik af en toe lekker zonder fietsen. Zijn mensen soms te bang om te leven of zo?

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 12 apr 2011 01:06

reinier10 schreef:Een helm vind ik in veel gevallen zeker een must. Alleen mag je best nadenken of het werkelijk altijd nodig is. Op een vroege zondagochtend in je eentje door de polder een rustige herstel of d1 training is mi. minder gevaarlijk dan hetzelfde rondje op een later tijdstip in de drukte of in een groep. Ik rijd daarom zo af en toe lekker zonder helm, omdat het fijner is dan met. Dit is mijn keuze, ik accepteer het risico, en ik vind dat ik het recht heb op die keuze.
Naar mijn mening slaan we af en toe door in het beperken van risico's. Straks moeten we nog een helm op in de auto of in huis, want je weet maar nooit. Risico valt niet volledig uit te bannen en daar zullen we mee moeten leren leven. Je bepaalt zelf of je een risico accepteert of niet of maatregelen treft om het risico te beperken.
Ik fiets meestal met helm, maar alle belerende opmerkingen van collega fietsers ten spijt, zal ik af en toe lekker zonder fietsen. Zijn mensen soms te bang om te leven of zo?


Hierna klinkt ieder ander forumlid weer akelig normaal
Do kin der mar druk mei weze

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 12 apr 2011 01:11

Ik ben het wel met reinier10 eens, als je _alle_ risico wilt uitbannen dan moet je ook recreatief fietsen verbieden. Waar leg je de grens?

Voor mij is een helm een uitkomst, een petje staat mij niet, en je moet wat om je uitdunnende haardos te verbergen... :)

reinier10
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 feb 2009 00:13

reinier10 12 apr 2011 01:32

dank remmiedepemmie, ik had het wellicht wat korter kunnen verwoorden.

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 12 apr 2011 01:51

reinier10 schreef:dank remmiedepemmie, ik had het wellicht wat korter kunnen verwoorden.


Nee hoor reinier, je hebt het prima verwoord. En ik ben het roerend met je eens. Ik draag bijna altijd een helm, bij het skien en bij het fietsen, maar heel soms niet. Soms rijd ik rustig 26 in mijn eentje, en dan doe ik soms mijn helm niet op. Omdat de wind langs mijn kop een heel fijn gevoel is. In een groep, met hogere snelheid wel altjid een helm.
Zolang ik deze keuze bewust en weloverwogen maak, zie ik niet in waarom iemand anders mij dat zou moeten verbieden.

marcodej
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 02 jul 2008 15:26

marcodej 12 apr 2011 02:02

Ik voel me zelfs naakt zonder helm.

Wat een ander doet maakt me weinig uit, maar ik draag een helm.
http://www.twitter.com/marcodej" onclick="window.open(this.href);return false;

wielrenner2
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 31 mar 2010 12:35
Locatie: Den haag

wielrenner2 12 apr 2011 09:53

Ik draag altijd een helm en dat is me al vanaf het begin dat ik wielren,
heb het onderweg bijna niet in de gaten dat ik een helm op heb.
Merida Race lite 904

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 apr 2011 11:32

Je trekt toch ook schoenen en een koersbroek aan als je gaat fietsen? Net zo goed zet je gewoon een helm op je kop.

In de auto doe je ook een gordel om. Daar waren ook hele volkstammen tegen toen dat verplicht werd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 12 apr 2011 11:41

Maar doen jullie ook allemaal een helm op als je op je stadsfiets stapt om brood te halen bij de bakker? En waarom niet? Je zit dan toch ook op een fiets? je kan dan toch ook lelijk op je hoofd vallen? Zelfs bij lage snelheid...

Ik heb niks tegen degenen die altijd een helm op doen. Ik bewonder het juist. Alleen houd ik niet zo van het prediken van absolutismes: Je "moet" "altijd" een helm op.

Plaats reactie