Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Ricardo Ricco

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 18 mar 2010 09:41

Overigens vind ik het wel goed dat GastheerG deze discussie aanzwengeld, want het laat ons wel nadenken over het enorme selectieve acceptatie en behandel patroon dat we erop nahouden.

delirium
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 23 aug 2005 18:05

delirium 18 mar 2010 09:59

In eerste instantie had hij wel ontkend hoor. Zonet efkes de krantekoppen van toen bekeken, en die schrijven allemaal hetzelfde. inderdaad dat hij daarna toegaf, en er nog erg cool over deed ook. De houding " de rest pakt, dus ik doe het ook", zal wel ergens te begrijpen zijn.
Ach, 'k weet nog altijd niet wat ik van die jongen moet denken. Hij is ongetwijfeld een geweldige klasbak, mooiste moment voor mij was toen hij samen met Gilbert op de Poggio wegraakte. Ongelooflijk moeten aanklampen bij elkaar om te volgen, en dan toch nog vol overgave overnemen. Dat is de manier om weg te raken daar, hopelijk zien we nog eens zoiets zaterdag.
Wat de vroegere betrapten betreft, tja, daar kunnen we blijven over doordrammen. Renners van nu vergelijk je niet met renners van toen zeker? En nu is de controle en de pakkans en de straf groot, dus nu dopeer je je best niet. Als je dat toch doet, kom dan niet blijten dat Merckx en Maertens het ook al deden. Mijn grootvaders kapten de oude motorolie ook op het vuur , dat doe ik ook niet meer hoor.....

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5697
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 18 mar 2010 10:32

Men heeft het hier regelmatig over merckx die gepakt heeft indertijd: wel nuanceren dat het in zeer discutabele omstandigheden gebeurde tijdens de ronde van italie ( in die tijden was het chauvinisme in landen als frankrijk en italie zeer groot en werden renners nog niet zo afgeschermd).
De tweede keer was aan het eind van zijn carriere met stimul dacht ik , een produkt waarop toen zowat alle toppers behalve de vlaeminck en van impe betrapt werden.
Van Thevenet is achteraf bekend geworden dat hij tijdens zijn winnende RVF betrapt werd op doping maar dit doodgezwegen werd door de organisatie (=> chauvinisme).
Merckx dus zomaar als een grote dopingzondaar beschuldigen en zijn overwinningen enkel daaraan wijten lijkt mij er wel wat over, zeker gezien hij ook minstens 2-maal bestolen werd tijdens de RVF door Thevenet.
't is ook niet zo dat merckx kon geprepareerd worden voor bepaalde wedstrijden zoals nu gebeurt ( of gebeurde) want hij won een heel jaar door ( incl zesdaagsen en zelfs veldritten).
Ook zou er eens wat aan de hand geweest zijn met een produkt die in neusdruppels voorkwam.
Heeft hij genomen? misschien wel maar daarom niet meer of minder dan een ander in die tijd en 't ging zekerst niet over superprodukten zoals de huidige.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

dario
Forum-lid
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 22 mar 2010 17:35

Dat laatste doet weinig ter zake: ofwel heeft hij verboden middelen gebruikt (ja dus), ofwel niet. Dat het niet de superproducten van nu waren is eenvoudigweg omdat die nog niet bestonden. En dat in de jaren 90 zowat iedereen aan de EPO zat maakte het daarom ook niet minder verboden...
Ik hoop in elk geval dat Ricco kan (= ertoe in staat is, èn de kans krijgt) tonen dat hij ook zonder doping een groot renner is. Want of je hem nu sympathiek vindt of niet (uiteindelijk zit/zat aan veel sporters die net dat ietsje méér hebben - Pantani, Maradona, VdB,... - wel een vijs los), hij zorgde wel voor spektakel! En geef toe, Riccardo Ricco klinkt toch echt als een artiestennaam: alleen al daarom zou het zonde zijn als we die niet meer tegenkwamen... :)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37815
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 mar 2010 17:38

Die rotkop van Ricco kan ik missen als kiespijn eigenlijk.
Vervelende uitstraling, nu weer die schijnheilige uitspraken over zijn vriendin en zich juist laten pakken op het moment dat de wielersport al zo enorm onder de negatieve mediadruk stond. Dom, dom, dom.
Less is bore

dario
Forum-lid
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 22 mar 2010 18:19

Daniel1975 schreef:Die rotkop van Ricco kan ik missen als kiespijn eigenlijk.


Tja, zo weet ik er ook nog wel een paar, maar als we ons daarop gaan baseren...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37815
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 mar 2010 19:31

Dario, het ging niet zozeer om het hoofd maar om de persoon die er onder zit.


@gastheerG: je vergeet VDB in je betoog.... ;)
Less is bore

dario
Forum-lid
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 23 mar 2010 10:58

Die wordt toch ook - zij het niet bij naam - vermeld, dunkt mij! :)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

soriyu
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:41

soriyu 23 mar 2010 11:59

dik eens met gastheer!
mooi betoog dat hout snijd.

neemt niet weg dat ik ricco een huftertje vind.
maar als ie rijd, rijd ie wel met panache.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5697
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 23 mar 2010 12:53

GastheerG schreef:
Daniel1975 schreef:@gastheerG: je vergeet VDB in je betoog.... ;)


O nee?
GastheerG schreef:Als een Belgische vedette (van meerdere bekend) z'n vrouw door het huis slaat blijven we hem vereren. Ricco zet z'n vriendin aan de kant en ineens vind iedereen dat we het over het liefdesleven van een ander moeten hebben.


Goed gezien:
Dario schreef:Die wordt toch ook - zij het niet bij naam - vermeld, dunkt mij! :)


En natuurlijk mag iedereen Ricco een hufter vinden maar als we preken dat ieder dezelfde behandeling voor doping gebruik moet krijgen moeten we er niet ineens andere dingen bijhalen.


toch even nuanceren: een huiselijke ruzie ( dat slaan is dat bewezen?) tussen 2 mensen vergelijken met koelweg iemand buitenzetten omdat ze ( door subjectieve beleidsmensen) je carriere in gevaar zou kunnen brengen, terwijl je voor hetzelfde vergrijp betrapt bent? Toch wel enig verschil denk ik.
Eigenlijk moeten we ons niet te veel moeien met hun priveleven maar op hun fietsprestaties.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie