Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 10 mar 2019 23:25

Grappig hoe sommige mensen in hun drang QS te verdedigen een jonge, individuele sprinter die een korte, vlakke etappe wint in Parijs-Nice gelijk durven te stellen aan een hele ploeg die, al decennia begeleid door dubieuze managers en artsen, jaar in jaar uit met tientallen renners heersen in de zwaarste koersen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 10 mar 2019 23:31

mrcoffee schreef: 10 mar 2019 21:18 Volledig vastgelopen discussie. Zullen we het een "Von Schlieffendiscussie" noemen? Die liep ook vast in Vlaanderen ;)
De Vlaamse sectie ziet Patrick Lefèvre als De Verlosser van het Belgische wielrennen en kijken vooral niet naar binnen.

De Patrick criticasters hebben vermoedens en indirect bewijs maar geen smoking gun...

Patstelling, What's in a name? ;)
foute conclusie. het gaat er hier bij de "verdedigers" van DQS niet om of DQS schuldig is of niet maar wel dat DQS beschuldigd wordt zonder dat er ook maar één bewijs tegen hen is. Dat iedere overwinning van DQS als een dopingoverwinning wordt bestempeld . Zelfs als de dokters en Lefevere onbetrouwbaar zouden zijn dan kan een renner van die ploeg nog altijd besluiten om op zuivere basis te koersen.
En dan gaan beweren of veronderstellen dat renners van andere ploegen die een stuk beter nog zijn als zuivere koorknapen zouden rondrijden tja dan heb je wel heel grote oogkleppen op. Of ben je zuiver van slechte wil.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 10 mar 2019 23:50

fiedoo schreef: 10 mar 2019 23:31Zelfs als de dokters en Lefevere onbetrouwbaar zouden zijn dan kan een renner van die ploeg nog altijd besluiten om op zuivere basis te koersen.
Dat een renner die ruimte zou krijgen van Lefevre is ook maar een aanname
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 11 mar 2019 00:03

timo2.0 schreef: 10 mar 2019 23:50
fiedoo schreef: 10 mar 2019 23:31Zelfs als de dokters en Lefevere onbetrouwbaar zouden zijn dan kan een renner van die ploeg nog altijd besluiten om op zuivere basis te koersen.
Dat een renner die ruimte zou krijgen van Lefevre is ook maar een aanname
das geen aanname das een mogelijkheid. :roll:
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 11 mar 2019 00:07

Wat ik vooral niet snap is hoe je nog wielrennen kunt kijken als je een ploeg als QS zo gelijk stelt aan doping. Natuurlijk kun je elke overwinning dan verafschuwen, maar wat dan als ze niet winnen? Als iemand een getalenteerde renner die doping gebruikt (zou gebruiken) verslaat dan is zo'n renner toch ook verdacht? Waar blijven we dan?

En ja, misschien is het wel zo dat ze allemaal buiten de lijntjes kleuren, maar dan is de focus op 1 bepaald team ook niet echt rationeel...

(En terzijde: met een smoking gun wordt het sterkste bewijs bedoeld na het daadwerkelijk getuige zijn. Dat is wat anders dan de NL uitdrukking over rook en vuur)

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 11 mar 2019 00:11

timo2.0 schreef: 10 mar 2019 23:25 Grappig hoe sommige mensen in hun drang QS te verdedigen een jonge, individuele sprinter die een korte, vlakke etappe wint in Parijs-Nice gelijk durven te stellen aan een hele ploeg die, al decennia begeleid door dubieuze managers en artsen, jaar in jaar uit met tientallen renners heersen in de zwaarste koersen.
tja in navolging van enkelen hier ga ik er van uit dat iedere overwinning enkel behaald kan zijn door doping. En als dan iemand de betere is van renners die met zekerheid vol doping zitten tja dan... 1 + 1 is nog altijd gelijk aan 2 denk ik toch. Logisch toch?
En Timo: jij bent toch altijd zo goed geïnformeerd, de zwaarste en daarbij belangrijkste koersen zijn toch de grote rondes, LBL,MSR, Parijs-roubaix, de RVV en de RV Lombardije, de amstel gold racehet WK en neem er de Dauphiné, tirreno-adriatico, parijs-nice en de ronde van zwitserland nog bij. Hoeveel overwinningen hebben zij % daar al behaald de laatste 10 jaar? Totaal van 10 a 14-tal overwinningen op 140 wedstrijden. Inderdaad fantastisch resultaat! :lol:
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 11 mar 2019 06:37

timo2.0 schreef: 10 mar 2019 23:25 Grappig hoe sommige mensen in hun drang QS te verdedigen een jonge, individuele sprinter die een korte, vlakke etappe wint in Parijs-Nice gelijk durven te stellen aan een hele ploeg die, al decennia begeleid door dubieuze managers en artsen, jaar in jaar uit met tientallen renners heersen in de zwaarste koersen.
Dan heb je
1. Niet goed gelezen wat ik schreef. Punt is net of we iemand op geruchten gaan veroordelen (en dan heb ik het bij DQS over de renners, niet over de teammanager)
2. Het artikel niet goed gelezen. Ging.over Parijs Nice én de Strade Bianchi.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 mar 2019 07:53

De betrokkenheid van Lefevere bij doping praktijken is gewoon een kwestie van commons sense, maar ja zonder hard bewijs kan je er ook gewoon van uit gaan dat deze mensen de kachel lekker hoog hebben staan:
Afbeelding
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 mar 2019 07:58

:lol: :lol: :lol:
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7988
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 mar 2019 11:00

Iets met whataboutism

En inderdaad Nederlanders luisteren niet naar elkaar in discussies. Het punt is al vele malen gemaakt namelijk: DQS renners zijn innocent until proven guilty. En niemand komt met concrete bewijzen omdat niemand luistert/leest
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 11 mar 2019 11:51

Enzzo schreef: 11 mar 2019 11:00 Iets met whataboutism

En inderdaad Nederlanders luisteren niet naar elkaar in discussies. Het punt is al vele malen gemaakt namelijk: DQS renners zijn innocent until proven guilty. En niemand komt met concrete bewijzen omdat niemand luistert/leest
Tientallen, misschien wel honderden, renners (en andere sporters) hebben de afgelopen 30 jaar structureel doping gebruikt en zijn nooit gepakt. Dit weten we alleen maar omdat ze een bekentenis hebben afgelegd nadien. Dus het feit dat een renner van DQS door de dopingcontroles komt, zegt helemaal niets. Dat heeft de geschiedenis helaas tot in den treure bewezen.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 11 mar 2019 11:53

Enzzo, zou je ook kunnen uitleggen waarom dat een whataboutism is? Of had je het over het verhaal "Ja maar, Roglic dan...", want dan begrijp ik die opmerking. En voor alle duidelijkheid, doping binnen de JV-ploeg moet net zo hard aangepakt worden als binnen andere ploegen. En op het moment dat het om mechanische doping gaat, wat betekent dat het vanuit de ploeg georganiseerd wordt, dan moet het nog harder aangepakt worden. Maar de beschuldiging dat een official zijn TT-fiets afkeurt, waardoor hij op een reservefiets moet starten en dat dit wel moet bewijzen dat hij een motortje in zijn fiets had is wel heel erg zwak. Want wat nou als die official zijn fiets niet had afgekeurd? Dan had hij opeens zonder motortje gereden? Beschuldigingen moet je serieus nemen en onderzoeken, maar zelfs dan is er nog steeds een ondergrens aan wat je serieus kan nemen.

Dat wil nog steeds niet zeggen dat je dan de JV-ploeg op hun mooie blauwe ogen moet betrappen. Maar een ploeg die bij een overtreding van de eigen medicatieregels renners schorst en ontslaat geeft mij toch een ander gevoel dan een ploeg met notoire dopingverstrekkers in de leiding, die blijven ontkennen dat ze ooit iets met doping te maken hebben gehad, die alles onder het tapijt vegen, die de omerta in stand houden en die denken dat het in het belang van de wielersport is om alles wat dopinggerelateerd is zo schimmig mogelijk te houden.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie