Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 08 feb 2017 18:33

Sieper schreef:We kunnen iig bevestigen dat het mechanische doping precies zo was als met biologische doping "niks aan de hand mensen" "aluhoedjes" "gebeurt echt niet hoor" "dat was niet mijn fiets maar die van een verzorger die er per ongeluk tussen stond, daar zou ik NOOOOOOOOOOIIIITTTT op rijden". Die overeenkomst is er alvast.
Je kan veel zeggen over biologische doping, maar niet dat het niet bekend was. Sinds doping regels zijn ingevoerd is er in het wielrennen al een discussie en zijn er regelmatig renners gepakt. Je kan hoogstens zeggen dat mensen niet geloofden dat het in het epo tijdperk zo extreem was of dat Armstrong niet gebruikte. Maar in beide gevallen moest je toch behoorlijk naief zijn en waren er wel iets serieuzere aanwijzing dan er nu bij de mechanische doping zijn.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 feb 2017 18:48

Ehm.....zijn we Femke al weer vergeten?
Less is bore

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 08 feb 2017 19:03

Maar is Femke de uitzondering of de regel? Bruyneel zei volgens mij wel iets zinnigs. De omerta rondom doping bestond vooral omdat iedereen in het wielrennen iets te verbergen had en dus niemand iets kon zeggen zonder zelf ook in de problemen te komen. Bij mechanische doping speelt dat niet, tenzijn we er vanuit gaan dat het gros mechanische doping gebruikt. Vandaar dat Femke ook door andere rensters verklikt is en denk je serieus dat al die tegenstanders van Van Aert netjes achter hem blijven finishen, terwijl ze weten dat hij de boel bedriegt? Of dat Froome elk jaar een gele trui mag ophalen met zijn 800 gram te zware fiets, terwijl de rest weet dat er een motor in zit? Ik geloof er niks van. Als er bijvoorbeeld door renners over de tour van 2015 was geklaagd, dan hadden we dat al lang via allerlei kanalen moeten horen, want dan waren er ook echt wel journalisten over dat verhaal benaderd door renners.

Zolang het in het peloton rustig blijft, ga ik er vanuit dat Femke de uitzondering en niet de regel is.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 feb 2017 19:12

Karl66 schreef: Of dat Froome elk jaar een gele trui mag ophalen met zijn 800 gram te zware fiets, terwijl de rest weet dat er een motor in zit?
Als gewicht een criterium is ligt er in de Venge van Sagan en Boonen zeker een V8? :mrgreen:

Maar ik geloof dat er echt wel eens iets gebruikt is. Geen idee bij wie en waar, maar voorlopers hebben het echt wel gebruikt denk ik.
Less is bore

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 08 feb 2017 20:37

Natuurlijk, er zullen altijd renners zijn die denken ermee weg te komen. Maar dat wil niet zeggen dat een renner als van Aert redelijk ongefundeerd beschuldigd mag worden. En wat mij dan vooral stoort is dat Fiets dit op de homepage brengt, terwijl het niet veel meer dan clickbait is.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 08 feb 2017 20:42

Wat ook opvallend is, is dat iedereen mechanische hulpmiddelen een stap te ver vindt. Mensen als Boogerd die op gebied van doping alles hebben geprobeerd. Wat dat betreft eens met Karl dat een omerta niet aannemelijk is.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 feb 2017 20:43

Omstreeks de tijd dat de Vivax assist en voorlopers (die anders heetten, zo rond 2008-2010) werd bedacht zijn er vast en zeker een paar geweest die ermee proefgereden hebben, het is het enige systeem waarvan vaststaat dat het ook werkt, zij het dat het duidelijk hoorbaar is en nogal beperkt in duur.
In de aangedreven achternaaf of -wiel geloof ik niet zo., dat zijn alleen maar geruchten en verhaaltjes om af en toe in de media te scoren.
Ook geloof ik er niet in dat na de recente publiciteit het momenteel iemand aandurft het risico te nemen.
Betrapt=einde carriere
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 feb 2017 21:05

Volgens mij is heel dat gedoe rondom van Aert vooral te wijten aan de krakkemikkige livestreams waarop de liefhebbers uit de hele wereld buiten België de cross moeten bekijken.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 08 feb 2017 21:08

daniel1975 schreef:
Karl66 schreef: Of dat Froome elk jaar een gele trui mag ophalen met zijn 800 gram te zware fiets, terwijl de rest weet dat er een motor in zit?
Als gewicht een criterium is ligt er in de Venge van Sagan en Boonen zeker een V8? :mrgreen:

Maar ik geloof dat er echt wel eens iets gebruikt is. Geen idee bij wie en waar, maar voorlopers hebben het echt wel gebruikt denk ik.
Als je het een bepaalde Vlaamse klassieke renner en winnaar privé vraagt, is hij er van overtuigd dat Cancellara in de RVV van 2010 met een motortje rondreed.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 feb 2017 21:09

Daarom heeft ie nu een V8 in laten bouwen ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 08 feb 2017 22:38

Farmaceutische doping is iets tussen renner en dokter/verzorger, gaat dus om 2 personen. Bij mechanische oplichterijen heb je al de medeplichtigheid nodig van alle mensen die ooit de renfiets aanraken plus waarschijnlijk alle teammaten. Dit zijn er veel teveel om zoiets geheim te houden. Alleen daarom heb ik zo mijn twijfels, te meer daar teammaten van team wisselen en concurenten worden.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 feb 2017 09:23

EmPeHa schreef:Wat ook opvallend is, is dat iedereen mechanische hulpmiddelen een stap te ver vindt. Mensen als Boogerd die op gebied van doping alles hebben geprobeerd. Wat dat betreft eens met Karl dat een omerta niet aannemelijk is.
Mechanische doping is energie toevoegen van buitenaf. Het is niet eens de fiets verbeteren om een betere fietsprestatie te leveren, maar echt een tankje extra energie toevoegen. In mijn ogen mag je hier dus de term doping ook niet gebruiken, dat is misplaatst. Het is namelijk vals spel met een fiets dat niet aan de regels voldoet. Fiets afkeuren en DQ. De hetse rond Femke is daarom ook opvallend en waarschijnlijk zeer politiek gedreven.

Biologische doping is in feite niets meer dan het optimaal prepareren van het lichaam, datgene wat de prestatie daadwerkelijk zou moeten leveren. Dat is net zo iets als gezond eten, je koolhydraten, eiwitten, vetten en vitamines afstemmen om je lichaam zo goed mogelijk te krijgen. In feite is het - sporttechnisch - dan ook niet zo'n probleem. Doping is echter een probleem bij de komst van regels omtrent het gebruik van middelen. Die regels zijn er gekomen en nodig voor gezondheid van atleten (? - veel dopingregels lijken zo ver doorgeslagen dat het de gezondheid tegen zou werken, waar een jan pet iets kan krijgen om beter te worden en over 2 dagen weer kan werken, mag een sporter bijna niets). En voor een stuk gelijkheid in de sport, gezien de zeer hoge kosten van doping. We klagen nu al dat een Sky teveel geld heeft en daarmee te veel goede renners een contract aanbied....

anyhoe, daar er regels zijn, moet men zich eraan houden. En waar regels zijn zul je altijd mensen hebben (individu of massaal), die de regels overschrijden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie