Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37778
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 okt 2012 12:25

timo2.0 schreef: Wellicht heeft het te maken met Operacion Puerto en de sterk verbeterde opsporingsmethoden?
Of met de verjaringstermijn van 7 jaar?
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12679
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 okt 2012 12:27

Dat LA dpoing gebruikte, dat vermoeden hadden we denk ik allemaal al wel tijdens de tours die hij reed. Maar wel een beetje met het idee, dat iedereen met gelijke middelen streed.
Nu komt er wel zachtjes naar boven dat het een heel georganiseerde operatie was, niet alleen in het team maar ook daar buiten met doktoren etc.

Dat is voor mij wel iets anders dan een potje epo halen bij de een spaanse aphotheek.
Wel raar dat de verschillen dan nog zo klein waren ;)

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 11 okt 2012 12:40

Voor de mensen die het steeds alleen maar over het dopinggebruik van LA hebben: wat ik veel erger vind is dat hij anderen aanzette tot dopinggebruik. Een wrang voorbeeld hiervan is het verhaal van Zabriskie (komt van de blog Het is koers, hetiskoers.nl)

"Cycling became a refuge for me. Long, hard training rides were cathartic and provided an escape from the difficult home life associated with a parent with an addiction. My father had a long history of substance use and addiction. Seeing what happened to my father from his substance abuse, I vowed never to take drugs. I viewed cycling as a healthy and wholesome outlet that would keep me far away from following my father’s footsteps."

David Zabriskie boekte resultaat met zijn harde trainingsarbeid. Hij won veel amateurwedstrijden, werd geselecteerd voor de tijdrit tijdens het WK in San Sebastian (1997). Via Steve Johnson, later een grote man binnen USA Cycling, werd Zabriskie uitgenodigd om eens met Armstrong te fietsen. Hij kreeg een toekomst in de wielrennerij voorgespiegeld, school kon nog wel even wachten. Volgens Johnson was met het Festina-schandaal het ergste achter de rug, dus wat hield Zabriskie nog tegen?

In 2001 stierf de vader van Zabriskie aan de gevolgen van zijn drugsgebruik. Zabriskie miste de begrafenis vanwege een wielerwedstrijd in Europa. Hij won de witte trui, Armstrong pakte het algemeen klassement. Bruyneel gaf Zabriskie een contract bij US Postal.

Zijn droom was werkelijkheid geworden: professioneel fietsen in Europa. In de praktijk betekende dat eenzaam in een klein appartementje in een vreemd land twijfelen aan je bestaansrecht als renner. Uiteraard bleven prestaties uit. Zonder moraal en zonder hulp is het lastig renderen in de harde wereld van het profpeloton.

Met moeite wist Zabriskie een contract voor seizoen 2002 los te peuteren. Voor een habbekrats moest hij bewijzen dat hij wel degelijk uit het juiste hout gesneden was. En dat betekende niet persé hard fietsen. In 2002 begon hij op voorspraak van het team voorzichtig met injecties van mineralen en vitaminen om sneller te herstellen na een rit. Beetje bij beetje werd hij klaar gestoomd voor het grotere werk: Een zwaarder programma én intensievere medische begeleiding.

Zabriskie kreeg een tweejarig contract bij US Postal en moest begin 2003, samen met een teamgenoot, op audiëntie bij Bruyneel en dokter del Moral in een caféetje ergens in Girona.

"I was afraid of the health risks of using EPO and I had a lot of questions such as: was it safe? Would I be able to have children? Would it cause any physical changes? Would I grow larger ears? [...] I felt cornered. I had persued cycling to escape a home life torn apart by drugs, and now I was faced by this."

Met z’n vieren vertrokken ze uit het cafeetje naar het appartement van Zabriskie’s teamgenoot en kregen hun eerste epo-injectie.

"I went back to my Spanish apartment and had a breakdown. I called home, crying. I had persued cycling as an escape from drugs, and here I was, having succumbed to the pressure."
Laatst gewijzigd door ever op 11 okt 2012 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 11 okt 2012 12:42

wasbeer2006 schreef:Dat LA dpoing gebruikte, dat vermoeden hadden we denk ik allemaal al wel tijdens de tours die hij reed. Maar wel een beetje met het idee, dat iedereen met gelijke middelen streed.
Nu komt er wel zachtjes naar boven dat het een heel georganiseerde operatie was, niet alleen in het team maar ook daar buiten met doktoren etc.

Dat is voor mij wel iets anders dan een potje epo halen bij de een spaanse aphotheek.
Wel raar dat de verschillen dan nog zo klein waren ;)
Eerlijk gezegd is het grotendeels bevestiging van wat we al wisten.

De klapper zijn de geldstromen naar Ferrari. Sommigen hier negeren ze, maar dat is gewoon al genoeg om hem te schorsen.

En dat de verschillen klein waren is toch niet zo gek?

Beloki=Once. De connecties Once-USPS zijn dubbel dik (Bruyneel, Celaya).
Ulrich=T-Mobile => Freiburg, Ferrari (Michael Rogers). Later krijg je daar banden met Fuentes bij (=>Saiz=>Once).
Rabobank=Leinders+staf.
CSC=Riis=> Fuentes

etc.

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 11 okt 2012 12:45

daniel1975 schreef:
timo2.0 schreef: Wellicht heeft het te maken met Operacion Puerto en de sterk verbeterde opsporingsmethoden?
Of met de verjaringstermijn van 7 jaar?
Verjaringstermijn is 8 jaar, dus dat heeft er niks mee te maken. Daarnaast wordt er toegegeven dat er in 2006 nog gebruikt is, dus 6 jaar geleden.

Eens met Ever, het aanzetten tot dopong vind ik schandelijk en moreel onaanvaardbaar en daarop moeten ze die hele kliek pakken en uit de wielerwereld gooien.

Daarnaast is het ook niet zo dat je zonder EPO geen goeie uitslagen kon rijden. Zabriskie begon pas na de 4daagse van Duinkerken (2003) waarbij hij 5e werd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27578
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 okt 2012 12:57

Iedereen weet dat EPO en bloeddoping vooral bij meerdaagse wedstrijden een voordeel bieden. Ook bijv. David Millar heeft aangegeven "schoon" wedstrijden te hebben gewonnen.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5751
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 11 okt 2012 13:05

Ik ben een hele lange tijd een 'believer ' in LA geweest en heb nooit mee gedaan in de heksenjacht die hier gaande was de afgelopen maanden.
Na het lezen van de beschuldiging een aantal weken geleden is het 'geloof' echt wel verdwenen.
Waar ik nu moeite mee heb is dat er nu een paar getuigen zielig gaan doen.
In mijn ogen zijn zij net zo schuldig als de rest en moeten net zou zwaar gestraft worden.
Zoals ik al van de zomer zei; Volgens het WADA staat er gewoon twee jaar schorsing op hun gebruik.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 11 okt 2012 13:05

Ik geloof daar geen drol van Havanna.

Musseeuw en co. waren zware gebruikers.
De erelijst van LBL is een grote grap.
De erelijst van de AGR is een grote grap
De erelijst van FW is een grote grap.

Moet ik door gaan? ;)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27578
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 okt 2012 13:07

Ik zeg niet dat het GEEN zin heeft bij eendagswedstrijden. Wat ik probeer te zeggen is dat het mogelijk is gebleken eendagswedstrijden zonder doping te winnen, terwijl het niet mogelijk was meerdaagse wedstrijden (grote rondes) te winnen zonder doping.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16258
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 okt 2012 13:12

theov schreef:Ik ben een hele lange tijd een 'believer ' in LA geweest en heb nooit mee gedaan in de heksenjacht die hier gaande was de afgelopen maanden.
Na het lezen van de beschuldiging een aantal weken geleden is het 'geloof' echt wel verdwenen.
Waar ik nu moeite mee heb is dat er nu een paar getuigen zielig gaan doen.
In mijn ogen zijn zij net zo schuldig als de rest en moeten net zou zwaar gestraft worden.
Zoals ik al van de zomer zei; Volgens het WADA staat er gewoon twee jaar schorsing op hun gebruik.
Dat blijf je altijd houden met verklikkers, ze zijn altijd aangezet door anderen/ onder druk gezet door "verkeerde vrienden" e.d.
Campagnolo Ultra Dork

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 11 okt 2012 13:22

Ernie C. schreef: Dat blijf je altijd houden met verklikkers, ze zijn altijd aangezet door anderen/ onder druk gezet door "verkeerde vrienden" e.d.
Daarom kan je ze beter voor dat ze babbelen maar betonnen schoentjes geven ;)

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 11 okt 2012 14:05

Wat dat betreft zie ik altijd nog een verschil tussen aanzetten tot dopinggebruik en aangezet worden tot dopinggebruik.

BTW, http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11639/Do ... eken.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
De Nederlandse Dopingautoriteit gaat stukken opvragen bij het Amerikaanse anti-dopingagentschap USADA. Daarin worden mogelijk Nederlandse connecties beschreven, als onderdeel van het omvangrijke dopingrapport dat gisteren door Usada werd gepubliceerd. Dat zegt directeur Herman Ram.

In het gisteren gepubliceerde rapport wordt met name zevenvoudig Tourwinnaar Lance Armstrong afgeschilderd als de spil van een omvangrijk en geraffineerd dopingprogramma bij de voormalige ploeg van Armstrong, US Postal. Maar ook voormalig renner van de Rabobankploeg Levi Leipheimer bekent dopinggebruik in zijn onder ede afgelegde verklaring in het rapport, en Michael Boogerd zou er in genoemd worden.

Ram: 'Ik heb mijn Amerikaanse collega's ten eerste gefeliciteerd met hun voorbeeldige werk, ik heb bewondering voor de grondigheid waarmee dit is aangepakt. En ik heb gevraagd om de stukken met mogelijke Nederlandse connecties op te sturen. Maar er kunnen weken overheen gaan voordat die in ons bezit zijn.'

Of er Nederlandse aanknopingspunten zijn in het USADA-rapport, kan Ram nog niet zeggen. 'Daarvoor is het nog veel te vroeg.' Ram wijst er overigens op dat dopingzaken een verjaringstermijn hebben van acht jaar, en dat het Amerikaanse rapport over een periode gaat die langer dan acht jaar geleden is.

Aangifte
De SP wil dat de Dopingautoriteit aangifte doet als zou blijken dat er betrokkenheid is van Nederlandse wielerploegen, renners of artsen bij de dopingzaken die nu naar buiten komen. Dat stelt SP-Tweede Kamerlid Renske Leijten tegenover persbureau ANP.

De VVD vindt de bestrijding van de doping een verantwoordelijkheid van de sportbonden. De verhalen over een uitgebreid dopingnetwerk in het wielrennen acht VVD-Tweede Kamerlid Bart de Liefde slecht voor het aanzien van de sport. 'Het lijkt me dat dit soort gedragingen niet helpen publiek, fans en sponsoren te binden', aldus De Liefde.

Het CDA wil opheldering van minister Edith Schippers (Sport) over de aanpak van doping in Nederland. De partij wil dat justitie en douane gegevens kunnen delen met de Nederlandse Dopingautoriteit. Anders is een onderzoek zoals het Amerikaanse dopingbureau heeft gedaan, hier niet mogelijk. 'Dopingschandalen krijgen we in Nederland nu lastig boven water', aldus CDA-Tweede Kamerlid Hanke Bruins Slot.

Het CDA wil verder weten hoe het staat met de dopingwet die oud-minister Ab Klink 2 jaar geleden heeft aangekondigd. Met die wet kan ons land laten zien het probleem serieus te willen oplossen. 'Als we dat niet doen, raken we internationaal achterop in de strijd tegen doping', zegt Bruins Slot.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie