Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

tourpretendent
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 20 jul 2008 11:48

tourpretendent 18 sep 2012 10:00

amclassic-fan schreef:
tourpretendent schreef:
litespeed schreef::roll: En als hij beter herstelt, fietst hij de volgende dag harder...
Dat is toch niet het probleem, wel het ongecontroleerde en ongewenste gebruik van stoffen die intrinsiek schadelijk zijn.
Uiteindelijk zul je steeds langzamer gaan fietsen ondanks sneller herstel, juist omdat training, inhoud en aanleg dan een rol gaan spelen.
Dus jij zegt dat ze langzamer gaan fietsen als je doping deels vrij geeft?

Bepaalde rotzooi (doping) vrij geven heeft gewoon geen enkele zin. Het enige effect is dat het hele peleton harder gaat rijden. En dan zijn er nog de ethische en praktische bezwaren. Wil je prof worden dan moet je aan de doping gaan, dan gaan we weer terug naar de situatie in de jaren 90... Het praktische probleem is waar trek je de grens. In .1 wedstrijden rijden zowel CT, PCT als WT ploegen, dan de doping ook maar deels vrij geven voor CT ploegen? Maar dan krijg je weer 't probleem dat in .2 en nationale koersen clubrenners tegen CT renners rijden, dan maar gewoon vrijgeven vanaf de dag dat je 18 wordt? :roll:
In mij voorbeeld geven we doping niet vrij, maar staan we het intraveneus toedienen van noodzakelijke stoffen (suikers, mineralen e.d.) wel toe.
Dat bevorderd het herstel t.o.v. nu maar zorg er niet voor dat je absoluut sneller gaat.

Mijn eerdere vraag had betrekking op het vreemde toegestane testosteron niveau verschil tussen schaatsen en fietsen.
Mijn opmerking was dat je eventueel deze grens gelijk zou kunnen trekken.
Mijn idee is i.t.t. de journalist dat doping vrijgeven een geen goede oplossing is en daarvoor geef jij aanvullende argumenten.

Maar dat de huidige situatie een schemerduister is is ook duidelijk en niet wenselijk.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37828
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 sep 2012 07:51

Usada stelt overdracht van het LA dossier een paar weken uit......
Paar dagen terug werd er nog geroepen dat het binnen 1-2 weken bij de uci zou liggen. Raar verhaal....
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 sep 2012 09:19

tourpretendent schreef:
In mij voorbeeld geven we doping niet vrij, maar staan we het intraveneus toedienen van noodzakelijke stoffen (suikers, mineralen e.d.) wel toe.
Dat bevorderd het herstel t.o.v. nu maar zorg er niet voor dat je absoluut sneller gaat.

Mijn eerdere vraag had betrekking op het vreemde toegestane testosteron niveau verschil tussen schaatsen en fietsen.
Mijn opmerking was dat je eventueel deze grens gelijk zou kunnen trekken.
Mijn idee is i.t.t. de journalist dat doping vrijgeven een geen goede oplossing is en daarvoor geef jij aanvullende argumenten.

Maar dat de huidige situatie een schemerduister is is ook duidelijk en niet wenselijk.
Hoe dan ook zou het goed zijn als de discussie, ook op bestuurlijk niveau, eens open en zonder emotie gevoerd zou worden. Volgens mij zijn velen het er over eens dat de huidige ingeslagen weg (het criminaliseren van dopers) lang niet altijd bevredigende oplossingen biedt.

Wat betreft infusen: voedingsstoffen worden niet sneller opgenomen op deze manier (bron: Asker Jeukendrup, weet niet uit mijn hoofd welk artikel), vocht kan echter wel veel sneller worden aangevuld, niet onbelangrijk tijdens een meerdaagse wedstrijd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

sparko
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 apr 2005 11:51

sparko 19 sep 2012 10:50

het probleem blijft met het vrijgeven van bepaalde stoffen (tot een bepaald niveau) dat er altijd renners zullen blijven die over de grens gaan om zo meer trainingsarbeid aan te kunnen waardoor ze in wedstrijden voordeel hebben. Waarom zouden ze zich in ene nu wel aan de regels gaan houden? als stof A toegediend mag worden maar half zo goed werkt als stof B die niet mag maar amper op te sporen is, dan pakken er heel wat renners stof B.

Zo lang er grote sommen geld en status verdient kan worden door middel van sport zullen er renners zijn die door middel van vals spelen (doping) proberen te winnen. De hele problematiek speelt echter niet alleen in het wielrennen, het is echter wel de sport waar elke doping overtreding breed uitgemeten wordt en waar iedereen een mening over elke test heeft.

Dan nog even over het nooit positief testen van LA. Gaf Kohl toen niet toe dat ie al vele jaren aan de EPO en andere doping producten zat en vele testen gewoon door was gekomen zonder positief te testen? Zo betrouwbaar zijn die testen dus ook weer niet.

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 20 sep 2012 15:47

Het Spaanse gerecht heeft een aantal toprenners, onder wie Alberto Contador, Ivan Basso en Michele Scarponi, opgeroepen in de strafzaak tegen Eufemiano Fuentes.De juridische afhandeling van het bloeddopingschandaal staat gepland tussen 28 januari en 22 maart 2013, zo bericht El Pais.
De zaak sleept zich voort sinds mei 2006, toen de Guardia Civil honderd zakjes met ingevroren bloed aantrof in de kliniek van gynaecoloog Fuentes. Een aantal coureurs dat tot de clientèle van de dopingdokter behoorde zat vervolgens een schorsing uit.

Naast Fuentes zijn z’n zus Yolanda Fuentes, dokter José Luis Merino Batres, coach Ignacio Labarta en de oud-ploegleiders Manolo Saiz en Vicente Belda aangeklaagd. Justitie eist waarschijnlijk gevangenisstraffen van tussen de twee en vier jaar.

Geen van de coureurs hoeft te vrezen voor een sanctie, omdat dopinggebruik in 2006 niet strafbaar was in Spanje.

Valverde

Tot de renners die moeten getuigen behoren ook Joseba Beloki, Marcos Serrano en Jörg Jaksche, allen halverwege het vorige decennium actief voor het Liberty Seguros van Saiz. Ook dertien agenten die betrokken waren bij de inval bij Fuentes worden gehoord.

Alejandro Valverde is nog niet opgeroepen, hoewel hij wel werd geschorst voor zijn betrokkenheid in de affaire die te boek staat als Operacion Puerto.

Jesus Manzano moet zich wel melden bij het gerecht. De oud-renner van Kelme beweerde al in 2004 dat hij twee keer heel erg ziek werd van een bloedtransfusie.

Contador werd nooit bestraft, hoewel er een bloedzakje met de initialen ‘AC’ werd aangetroffen. Deze zou echter ook kunnen verwijzen naar Antonio Colom.

Door: NUsport .

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37828
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 sep 2012 15:51

Enne, de overige takken van sport.......?
Less is bore

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 21 sep 2012 08:59

Even de discussie over Armstrong weer een kick geven. (excuses daarvoor)

http://downthebackstretch.blogspot.nl/2 ... blood.html

Een analyse van de bloedgegevens van Armstrong door Robin Parisotto die als wetenschapper actief is in Australië. De bloedgegevens zijn door Armstrong zelf op zijn eigen website gepubliceerd in 2009. Dit lijkt me toch redelijk hard bewijs...

tennisser
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 05 sep 2010 19:00

tennisser 24 sep 2012 16:58

Is er eigenlijk nog nieuws (dat ik gemist heb) rond Fränk Schleck? Ik neem aan dat er nog geen schorsing uitgesproken is. Iemand? :?:

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 24 sep 2012 17:32

UCI snel in bezit van dossier Armstrong
PARISJ - De internationale wielerunie UCI weet nog voor het einde van deze maand waarom oud-wielrenner Lance Armstrong door het antidopingbureau Usada levenslang is geschorst en zijn zeven zeges in de Ronde van Frankrijk moet inleveren. Travis Tygart, directeur van Usada, belooft in de Franse sportkrant L'Equipe dat de UCI het omvangrijke dossier over Armstrong komende week ontvangt. Tygart reageert op uitspraken van Pat McQuaid afgelopen zaterdag bij de wereldkampioenschappen wielrennen in Valkenburg. De voorzitter van de internationale wielrenunie UCI vertelde dat hij in afwachting van het dossier over Armstrong is. "We kunnen alleen maar aannemen dat het Usada deugdelijk bewijs heeft om zo'n straf uit te spreken”, zei hij. "Pas wanneer de UCI het dossier in handen heeft kan het zelf eventueel sancties opleggen. "Voorlopig hebben we niets binnen.”
http://www.telegraaf.nl/telesport/wiele ... nel__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 24 sep 2012 23:17

http://www.cyclingnews.com/news/brailsf ... estigation" onclick="window.open(this.href);return false;
“I think we’re addressing the issue”

Over two months on from claiming that Team Sky would conduct an internal investigation into Dr. Geert Leinders’ time as team doctor at Rabobank, team principal Dave Brailsford has yet to announce the results of his inquiry.

Questioned by Cyclingnews on the matter in Maastricht on Sunday, Brailsford divulged no details on the nature of the investigations or his findings, simply saying that a conclusion would be reached “soon.”

Leinders was the team doctor with the Rabobank team in 2007 when Michael Rasmussen was expelled from the Tour de France while in yellow for evading doping controls in the build-up to the race. Leinders left Rabobank in 2009.

In May of this year, former Rabobank manager Theo De Roy told Volksrant that doping had been tolerated on the team up until at least 2007, saying that it was “a deliberate decision of the medical staff.”

Leinders joined Sky in the winter of 2010 in a part-time capacity, working 80 days a year for the team. His appointment came less than a year after Team Sky had pledged that it would only employ doctors who had never before worked on professional cycling teams, supposedly in order to ensure that the sins of cycling’s past could have no place in this new team.

Brailsford was at the world championships over the weekend in his capacity as British Cycling’s performance director, and before the start of the men’s road race start in Maastricht on Sunday morning, Cyclingnews asked Brailsford for details on the nature of the supposed investigation – namely, has that internal investigation begun, what does it consist of and when will it conclude?

Brailsford paused before replying: “Well, I think we’re addressing the issue. We’re satisfied with what we’re doing and we’ll come to a conclusion soon.”

A follow-up question was interrupted. “I don’t want to comment on it anymore,” Brailsford said, already edging towards his team bus, before adding: “We’re here to talk about the Worlds, aren’t we?”

Speaking to The Times and Cycle Sport magazine during this year’s Tour de France, Brailsford linked the decision to hire Leinders to concerns for his riders' health at the 2010 Vuelta a Espana, when a number of riders were struck by an unrelated illness in the days following the death of soigneur Txema Gonzalez from a bacterial infection.

“This is not about doping. We’re pushing the guys to their limits, so we need to look after them. It’s about genuine medical practice,” Brailsford insisted in July, adding that the team would make inquiries about Leinders’ role at Rabobank.

Leinders, who worked at Rabobank from 1996 to 2009, was not present at the Tour de France in July, where Team Sky’s Bradley Wiggins and Chris Froome filled the first two spots on the podium.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 25 sep 2012 08:51

Ach joh, Leinders wordt echt nooit meer ingehuurd door Sky. DB weet dat de fans en pers Sky (voorlopig) toch niet afvalt met volksheld Wiggins.

Het nieuwe wielrennen:

1. Inhuren van een dokter die volgens een rechter sport fraude heeft gepleegd (MR versus rabo).
2. Een DS die vreemd genoeg een goede vriend is met de ex-tuinman van Lance (Aka moto-man).
3. Michael Rogers als knecht die naar eigen zegen nog nooit zulke wattages heeft gehaald, dit ondanks zijn Ferrari-Freiburg connecties ;)
4. Je verstoppen op Tenerife en daar een bizar trainingschema volgen. 1000x de Pico op rijden is bepaald ouderwets jezelf dood trainen ipv modern gericht trainen ^^ => Aannemende dat dit dus niet waar is, dan ben je toch benieuwd waarom je wel zo vaak naar Tenerife gaat.

Ik geloof niet meer in sprookjes ;)

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5697
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 25 sep 2012 21:13

Nog wat "nieuws?" ( en niet zo een postief) over Armstrong van zijn ex-vriend:

http://www.hln.be/hln/nl/1297/Doping-In ... rbij.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie