Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tommeke tommeke...... (dommeke dommeke)

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 11 jun 2008 12:51

tssss.... Echt de meest nietszeggende persconferentie ooit...

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 11 jun 2008 12:51

freek schreef:
C a s r a n schreef:
freek schreef:quote]Waarom worden bekende figuren ingeschakeld in allerlei campagnes (voor goede doelen, voorlichting, verkeersveiligheid, of zelfs politiek)?? Wellicht omdat ze buiten hun strikte talent waarin ze excelleren (weze het nu sport of muziek of miss-verkiezingen) geen enkel gezag uitstralen en geen voorbeeld stellen waaraan sommigen zich graag spiegelen. Hoe naïef!


Dit is een rol die hen wordt opgelegd van buitenuit omdat er inderdaad genoeg naïevelingen zijn die zich aan idolen spiegelen, maar het is vooral naïef aan te nemen dat ze ook voor deze taak in de wieg gelegd zijn. En dat ze dat meestal niet zijn hoef je hen ook niet kwalijk te nemen, aangezien ze er niet voor hebben doorgeleerd, dit hun job niet is, en dat 'gezag' waarvan je spreekt hen doorgaans ten onrechte wordt toegedicht. Wie is er eigenlijk naïef? (sorry, maar dat pretentieuze toontje bevalt me niet, maar dit geheel terzijde)

Als Boonen zijn kop had geleend voor een anti-drugs-campagne (zoals hij wèl deed voor verkeersveiligheid) zou de zaak wel enigszins anders liggen...



Kijk, eerst zeg je dat zo'n persoon buiten zijn hard fietsen helemaal geen voorbeeldfunctie heeft, en nu kom je zeggen dat hij er wél een heeft maar dat niet gewild heeft (en het van buitenuit wordt opgelegd). Wat is het nu? Ik noem je idd naïef als je blindelings denkt dat iemand als Boonen geen voorbeeldfunctie heeft naast de fiets. Of dat nu gewild is, daar kunnen we over praten, maar dat zijn gedrag geïmmiteerd wordt, heel zeker (en geef je ook toe): zelfs de haarsnit van bepaalde wielrenners zie je terugkomen bij junior-wielrenners hier, en de voorbeeldfunctie van wielrenners bij de kapper is toch ook bedenkelijk. :)

Of dat ongewild is? Kijk, zovele jonge rennertjes willen profwielrenner worden, en ze kunnen dat maar op 1 manier: door zich door een sponsor dik te laten betalen om het imago van hun sponsor uit te stralen. En die sponsors zijn wel iets anders dan fietsenmerken.
En of sporters daarvoor in de wieg gelegd zijn? Nogal kortzichtig om de hedendaagse topsporter louter als iemand te beschouwen die zijn sport goed kan: daarnaast moet hij ook een goed mediacommunicator zijn en een bepaald imago uitstralen. Als je dat gaat weghalen, dan is de maatschappelijke rol van topsport wel heel bedroevend.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

freek
Forum-lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 apr 2005 15:11

freek 11 jun 2008 12:51

THja:
Da's inderdaad een verschil in karakter en persoonlijkheid: toch normaal dat er bij topsporters - zoals in alle bevolkingsgroepen - types van alle soorten rondlopen?
En in Spanje zijn wielrenners ook niet de afgoden die ze in Vlaanderen zijn natuurlijk - de status van Boonen is eerder te vergelijken met die van een voetballer van Barça of Real...

En 'publiek bezit' is iets anders dan 'publiek voorbeeld' dunkt mij! (Britney Spears is ook publiek bezit...)

Casran:
Wie maakt dat soort mensen belangrijker dan ze zijn?
En wie maakt de maatschappelijke functie van topsport belangrijker dan ze is?
Niet omdat er mensen onnozel genoeg zijn om het kapsel van coureurs na te willen apen (of beter nog: destijds de kapsels van Duitse voetballers uit de jaren 80!), dat coureurs zich daaraan iets gelegen moeten laten. De taak van coureurs is koersen, of ze een goed media-communicator (laat me niet lachen!) of stichtend voorbeeld zijn doet daar niks toe. Of is het de taak van de media om de rol van de sportman te definiëren? (nu ja, Karel Van Wijnendale deed dat natuurlijk ook al, da's waar...)
En jongens die wielrenner willen worden kunnen dat inderdaad maar op één manier: door zo goed mogelijk te fietsen! (en dààrvoor zullen ze door hun sponsor dan ook betaald worden)

kevin1978
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 feb 2006 22:13

kevin1978 11 jun 2008 12:57

freek schreef:THja:
Da's inderdaad een verschil in karakter en persoonlijkheid: toch normaal dat er bij topsporters - zoals in alle bevolkingsgroepen - types van alle soorten rondlopen?
En in Spanje zijn wielrenners ook niet de afgoden die ze in Vlaanderen zijn natuurlijk - de status van Boonen is eerder te vergelijken met die van een voetballer van Barça of Real...

En 'publiek bezit' is iets anders dan 'publiek voorbeeld' dunkt mij! (Britney Spears is ook publiek bezit...)

Casran:
Wie maakt dat soort mensen belangrijker dan ze zijn?
En wie maakt de maatschappelijke functie van topsport belangrijker dan ze is? Sport is vermaak, punt uit.


De media, en dan nog het liefst de roddelpers à la 'Het Laatste Nieuws' etc... en de meeste mensen lezen liever zo'n bullshit dan serieuze journalistiek (Ik veronderstel dat Het Laatste Nieuws wel meer zal verkocht worden dan De Standaard bijvoorbeeld...)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27575
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jun 2008 13:03

Nou het hoge woord is eruit: Boonen blijft aan, de sponsoren gaan 3 jaar langer door. Hij bekent geen schuld, maar biedt wel zijn excuses aan voor zijn gedrag.

delirium
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 23 aug 2005 18:05

delirium 11 jun 2008 13:03

Jonge rennertjes willen topwielrenner worden, oke. Maar jonge rennertjes hebben ook nog ouders he, niet alleen voorbeelden. 't Is toch godgeklaagd dat hier zo'n heisa over gemaakt wordt. Mijn zoon mag zoveel suporteren voor Boonen als hij wilt, maar wij hebben dan wel geen flutgazetten in huis en geen teevee waar rommelberichtgeving de koers kapot maakt.
Als je het over jonge renners wilt hebben die door hun voorbeeld op het slechte pad geraken, begin ik over ouders die de echt verantwoordelijk dragen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 jun 2008 13:05

delirium schreef:maar wij hebben dan wel geen flutgazetten in huis en geen teevee waar rommelberichtgeving de koers kapot maakt.

Gelukkig hebben jullie wel internet waar alle info te vinden is ;)
Less is bore

Gebruikersavatar
spin
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 jul 2007 16:19

Gebruikersavatar spin 11 jun 2008 13:08

Waarom zitten sommige mensen steeds zijn gedrag goed te praten met het excuus dat hij het nou eenmaal zo zwaar heeft? Hij heeft het vast zwaar, maar sinds wanneer rechtvaardigt dat totaal onverantwoordelijk rijgedrag? Voorbeeldfunctie of niet, sommige dingen doe je gewoon niet. Of je nou Jan met de pet heet of Tom Boonen.
De coke-kwestie lijkt me vooral zijn eigen probleem. Al keur ik het wel af aangezien ik vind dat beroemd zijn een verantwoordelijkheid met zich mee brengt die je niet af kunt schuiven met het argument dat je er toch zelf niet om gevraagd hebt een publiek figuur te worden.

delirium
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 23 aug 2005 18:05

delirium 11 jun 2008 13:08

Daniel1975 schreef:
delirium schreef:maar wij hebben dan wel geen flutgazetten in huis en geen teevee waar rommelberichtgeving de koers kapot maakt.

Gelukkig hebben jullie wel internet waar alle info te vinden is ;)


inderdaad.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 11 jun 2008 13:21

Denk dat een onbekende no-name per direct ontslagen / op non-actief was gezet idd...

Maar ik ben blij dat ie mag meedoen.. niet om het persoontje Boonen, maar omdat het gewoon een van de kopstukken van de tour is..

cube
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 19 nov 2004 00:33

cube 11 jun 2008 13:22

Tom is waarschijnlijk al langer aan de coke. Hier door vervagen zijn normen, verlaat zijn vriendin voor een veel te jong exemplaar. Rijd roekeloos hard met drank op.
Ik denk Tom dan richting een depressie gaat, door dat hij niet goed meer presteert. En ik vind inderdaad als dit zo is de ploeg hier ook verandwoordelijk voor is en hem psychologische hulp moet bieden. Anders loopt je het Pantani risico; zelfmoord.
Ik vind dat ze hem uit de koers moeten halen, hulp moeten bieden, en kijken wat hij met die hulp doet. Doet hij hier niks op uit, helaas ontslaan.

Plaats reactie