Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Chocomelk ipv energiedrank

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 aug 2009 17:26

pubmed
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 21 aug 2009 17:29

na WOII zag een Neerlands politicus al die groene weiden en dacht: laten we er koeien op houden. Hij dacht nog wat dieper na. Laten we ze melken en de melk verkopen! Na nog dieper na te denken bedacht hij dat mensen die melk ook nog eens moesten drinken. Dus werden gigantische campagnes gestart om de Nederlander melk te leren drinken. In de marketing zouden ze zeggen: het creeëren van behoefte.
Nu is het zo dat Europa de melkveehouderij lang en zwaar heeft gesubsidieerd. Het afbouwen van de melkbehoefte zou dus economisch gezien zeer ongunstig zijn voor Nederland als melkland. Dus wordt er sterk lobby gevoerd vóór melk, en daarom ook tégen melk, en de discussie verzand zo een beetje daar waar ook Shimano-Campagnolo en triple-compact zijn blijven steken.


En zo drinkt iedere Nederlander bij de lunch een kopje melk. Ten zuiden van de grote rivieren doen ze het niet. In het oosten, waar ze Duits praten, ook niet. De Nederlander doet het wel en zal het blijven doen. Is dat goed of slecht? Leven Nederlanders langer/korter/gezonder/ongezonder? Geen idee. Maar het is wel zo en in mijn ogen is het vreemd. Je kan het niet verdedigen of afbreken.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 21 aug 2009 17:34

de zwarten schreef:Het afbouwen van de melkbehoefte zou dus economisch gezien zeer ongunstig zijn voor Nederland als melkland.


Zou dat? Aan landbouwproducten valt haast niks meer te verdienen toch?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 21 aug 2009 17:39

de zwartend schreef: Dus wordt er sterk lobby gevoerd vóór melk, en daarom ook tégen melk, en de discussie verzand zo een beetje daar waar ook Shimano-Campagnolo en triple-compact zijn blijven steken.


OT: Ja, melk drinken is emotie!

ontopic: ik heb hier nog een chocomelk onderzoek op mijn pc staan. Is uit 2006 (volgens mij dezelfde als die van AMclassic-fan) maar mij lukt het ook niet om te uploaden :(

edit:
ff geupload naar rapidshare:
http://rapidshare.de/files/48171071/sta ... y.pdf.html
beperkt te downloaden...als iemand wat beters weet ;)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 aug 2009 17:44

Deze?
http://www.milknewsroom.com/downloads/s ... _study.pdf
Karp et al, 2006 schreef: Jason R. Karp, Jeanne D. Johnston, Sandra Tecklenburg, Timothy D. Mickleborough, Alyce D. Fly, and Joel M. Stager

Chocolate Milk as a Post-Exercise Recovery Aid

ABSTRACT:
Nine male, endurance-trained cyclists performed an interval workout followed by 4 h of recovery, and a subsequent endurance trial to exhaustion at 70% VO2max, on three separate days. Immediately following the first exercise bout and 2 h of recovery, subjects drank isovolumic amounts of chocolate milk, fluid replacement drink (FR), or carbohydrate replacement drink (CR), in a single-blind, randomized design. Carbohydrate content was equivalent for chocolate milk and CR. Time to exhaustion (TTE), average heart rate (HR), rating of perceived exertion (RPE), and total work (WT) for the endurance exercise were compared between trials. TTE and WT were significantly greater for chocolate milk and FR trials compared to CR trial. The results of this study suggest that chocolate milk is an effective recovery aid between two exhausting exercise bouts.

Key Words: glycogen resynthesis, endurance performance, nutrition, sports drink.

International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 78-91
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 21 aug 2009 18:05


juist die ja :)

als je erin gelooft dat het werkt, dan werkt het altijd beter dan wanneer je er niet in gelooft...

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 21 aug 2009 18:15

Scepticus schreef:
de zwarten schreef:Het afbouwen van de melkbehoefte zou dus economisch gezien zeer ongunstig zijn voor Nederland als melkland.


Zou dat? Aan landbouwproducten valt haast niks meer te verdienen toch?


wel, nu niet meer! De boeren klagen steen en been dat ze melk onder de prijs moeten verkopen...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 21 aug 2009 18:29

Scepticus schreef:
de zwarten schreef:Het afbouwen van de melkbehoefte zou dus economisch gezien zeer ongunstig zijn voor Nederland als melkland.


Zou dat? Aan landbouwproducten valt haast niks meer te verdienen toch?



Zoals hierboven gezegd, nu is de melkprijs het probleem. En dat zorgt in België zelfs voor een conflict tussen Waalse en Vlaamse melkveehouders (Walen zijn altijd iets meer betogingsbereid geweest en waren de enige die een mars op Brussel hielden).


race-newbee schreef:Casran; je ziet het wel erg zwart wit, het is waar dat een mens meer zuivel binnen krijgt dan strikt noodzakelijk, maar dat geldt voor alles behalve water. Volgens mij is er een andere reden dat reformzaken geen zuivel hebben liggen; zuivel producten zijn goed te verkrijgen via het retail kanaal. iets wat voor soya producten maar beperkt geldt. ...



Klopt, race-newbie, maar ik stel het hier ook wat scherper dan ik zelf consumeer hoor. Wie extreem is gaat het eten van pudding uit de weg, of gaat zelfs niet eens occasioneel chocolademelk drinken... niet met mij. Ik drink ook wel eens melk, maar eerder zelden.
Ik zou toch systematisch chocomelk na inspanning afraden hoor. Lijkt me echt niet goed als je een weekje op stage bent en elke dag meerdere chocomelkjes achterover kapt.

Ik ken trouwens verschillende topsporters die lactose intolerant zijn. Zij zullen zelfs geen kaas op spaghetti of pizza eten daags voor een wedstrijd!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

michaelvg
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 mei 2007 21:33

michaelvg 23 aug 2009 22:37

Haha na de wedstrijd kreeg ik er toch buikpijn van dus ik weet weer dat het voor mijn geen optie is, jammer want het is wel lekker en dat telt toch ook mee lijkt mij.
http://michaelvanginneken.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 aug 2009 23:34

de zwarten schreef:
Scepticus schreef:
de zwarten schreef:Het afbouwen van de melkbehoefte zou dus economisch gezien zeer ongunstig zijn voor Nederland als melkland.


Zou dat? Aan landbouwproducten valt haast niks meer te verdienen toch?


wel, nu niet meer! De boeren klagen steen en been dat ze melk onder de prijs moeten verkopen...


De boeren hebben last van een beetje korte termijn geheugen. Ze zijn namelijk vergeten dat ze vorig jaar gewoon heel goed geboerd hebben. Door de toegenomen welvaart in China (en alle baby's die melkpoeder gevoerd wordt) is vorig jaar het melkoverschot in de EU verdwenen (wat er al heel wat jaartjes was). Die hele melkvee stapel in de EU heeft de gemeenschap jarenlang alleen maar geld gekost door de enorme over-productie die er was en opgekocht werd door de EU.

Dat lactose zo slecht is voor volwassene is toch op z'n minst behoorlijk twijfelachtig. Pas ging Garmin over op glutenvrij eten, misschien dat 't over een paar jaar net zo'n trent wordt als dat geen lactose nu lijkt te zijn.

michaelvg schreef:Haha na de wedstrijd kreeg ik er toch buikpijn van dus ik weet weer dat het voor mijn geen optie is, jammer want het is wel lekker en dat telt toch ook mee lijkt mij.

n=1 telt toch niet echt. Grote kans dat als je officiele hersteldrank had gekregen je ook gewoon buikpijn had gekregen ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 24 aug 2009 00:34

Amclassic-fan schreef:Dat lactose zo slecht is voor volwassene is toch op z'n minst behoorlijk twijfelachtig. Pas ging Garmin over op glutenvrij eten, misschien dat 't over een paar jaar net zo'n trent wordt als dat geen lactose nu lijkt te zijn.



Je moet er gewoon heel matig mee omspringen, en niet in de hoeveelheden nemen die de reclamebusiness ons wil doen geloven. Er zijn zo ook z'n redenen waarom op alle melkprodukten tegenwoordig duidelijk staat "Bevat: melk" (hoe belachelijk dat er ook uitziet op een fles melk).
Overigens, het truukje om chocomelkachtige produkten in te nemen als recupdrank gebruik ik zelf al enkele jaren maar nooit direct na de sportinspanning wegens de slechte verteerbaarheid (toevallig is "Gerlati Moka" van Danone/Gerlait m'n favoriet dat al jarenlang permanent in m'n frigo te vinden is: is ook vetarm genoeg). Gebruik het als extra recup bovenop recupdrank.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

michaelvg
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 mei 2007 21:33

michaelvg 24 aug 2009 09:52

@Am die kans had er dik in gezeten, omdat er niet verzorgd mocht worden in 25 graden heb ik 35 km zonder drinken gezeten en kreeg ook niets van neutrale wagen en jury die bij de kopgroep reden.
Dus heb alles leeg gedronken toen ik over de finish kwam haha.
http://michaelvanginneken.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie