Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Schoenen

thebase
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 mei 2009 20:40

thebase 08 jan 2020 12:21

En hier maar weer eens een vraag over schoenen. Niet over pasvorm o.i.d. maar wat nu verstandig is om te doen.
Gister heb ik de Fizik Tempo R5 Overcurve gepast en die zit prima, veel lekkerder dan de shimano RP3 die ik nu heb. Ik twijfel alleen of het niet verstandiger is om een duurdere schoen te kopen met een carbonzool de R3 of R1 aangezien deze voor mooie bedragen op het web worden aangeboden zijn ook deze 2 haalbare kaart voor mijn portemonnee, maar is het voor iemand die tussen de 4 en 5 duizend kilometers fiets niet een beetje overkill. Ben wel aan de zeer zware kant ( 110kg+) vandaar dat ik toch overweeg om een stijvere zool te nemen zodat er toch wat minder kracht verloren gaat bij het trappen. Ik wordt steeds fanatieker met fietsen ( predatiedrang neemt toe naarmate ik ouder wordt :D ) en ik kan vaak goed meekomen met mijn fietsmaatjes die een kilo of 20 tot 30 lichter zijn ( ook in Limburg)

om een lang verhaal kort te maken, is het uitgeven van ca € 100,- en van een composiet zool naar full carbon echt te merken?
doe maar gek, dan doe je al normaal genoeg

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 08 jan 2020 12:50

Ja, dat merk je zeker. Alleen niet in de krachtsoverbrenging. Wij, amateurs, gaan echt niet merkbaar langzamer fietsen door een slappere zool.

Ik ben ook een zware klant en heb de R5 (powerstrap model) in de schuur staan. Fijne schoenen, maar inderdaad een slappe zool.

Afgelopen jaren reed ik met instap- tot de topmodellen van een heleboel verschillende merken. Je voelt bij goedkopere schoenen duidelijk dat je door de zool heen zakt als je bijvoorbeeld staand een klimmetje pakt of bij een sprintje. Dan drukt het pedaal veel 'lokaler' tegen je voet dan bij een stijve composiet zool waarbij de druk beter verdeeld wordt. Mijn voorkeur gaat daarom echt uit naar een stijvere zool.

Ik hoor van anderen ook dat ze bij slappe zolen sneller brandende voeten krijgen bij langere ritten of als het erg warm is. Die ervaring deel ik dan weer niet echt.
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 08 jan 2020 14:15

thebase schreef: 08 jan 2020 12:21[...]om een lang verhaal kort te maken, is het uitgeven van ca € 100,- en van een composiet zool naar full carbon echt te merken?
Ja.
Voor mijn gevoel ligt het breekpunt geld/meeropbrengst inderdaad rond die 4 á 5k km.
Zelf zou ik het gewoon doen maar het is geen objectief advies.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 08 jan 2020 14:23

hoe stijver de zool,hoe prettiger het fietst. En dan maakt het niks uit of je lange afstanden fietst of veel kilometers per jaar. Het trapt gewoon altijd prettiger. En nee,.... je gaat dan niet ineens een uitnodiging krijgen voor de tour of serieus harder trappen of zo. Maar prettiger fietsen, dat wel
Live fast; die young. mijn blog

thebase
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 mei 2009 20:40

thebase 08 jan 2020 14:45

rob74 schreef: 08 jan 2020 14:23 hoe stijver de zool,hoe prettiger het fietst. En dan maakt het niks uit of je lange afstanden fietst of veel kilometers per jaar. Het trapt gewoon altijd prettiger. En nee,.... je gaat dan niet ineens een uitnodiging krijgen voor de tour of serieus harder trappen of zo. Maar prettiger fietsen, dat wel
Het gaat mij inderdaad om het prettiger fietsen, zover duidelijk bedankt voor de snelle reacties ik ga voor de R3.
doe maar gek, dan doe je al normaal genoeg

hayes

hayes 08 jan 2020 16:13

Ik heb op de woonwerk fiets touringschoenen met een zachte zool. Pas na enkele uren op de fiets begint dat wat vervelend worde (dat braderig gevoel).

Op de racefiets heb ik composiet zolen en die doen gewoon heel goed hun werk. Nooit last van m'n voeten. Ook niet na 4-5 uur.

Carbon zal nog stijver zijn, maar persoonlijk moet je al echt ofwel de hele tijd klimmen ofwel écht continu veel kracht op de pedaal zetten om daar nog eens voordeel uit te halen (denk ik).

Plaats reactie