Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Ervaringen kleding bovenlichaam voor woon-werk

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 25 feb 2020 10:07

Of accepteren dat je nat word. En doorfietsen om warm te blijven en na de rit een douche pakken.

robitero
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 apr 2011 17:33

robitero 25 feb 2020 13:46

Heeft er iemand ervaring met het dragen van een rugzak i.c.m. de genoemdeGore-tex shakedry jassen?
Bij Rapha raden ze het af(zie website) omdat het materiaal zo dun is. Ben benieuwd of er iemand ervaring mee heeft.

Koen87
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:25

Koen87 25 feb 2020 19:14

Geen ervaring met Shakedry, wel met Gore-tex. Mijn Gore-tex 2.5 regenjas gebruik ik niet met een tas, het materiaal is er te fragiel voor, dus heb een losse fietstas die ik gebruik. Ik kan begrijpen dat het Shakedry-materiaal ook niet tegen gewicht/schuren kan.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 25 feb 2020 23:32

Daniel1989 schreef: 25 feb 2020 10:07 Of accepteren dat je nat word. En doorfietsen om warm te blijven en na de rit een douche pakken.
Dat was zondagochtend niet goed bevallen. Woonwerk is bijna 1.5uur waarvan 10minuten wachten/varen op de pont.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 26 feb 2020 09:48

robitero schreef: 25 feb 2020 13:46 Heeft er iemand ervaring met het dragen van een rugzak i.c.m. de genoemdeGore-tex shakedry jassen?
Bij Rapha raden ze het af(zie website) omdat het materiaal zo dun is. Ben benieuwd of er iemand ervaring mee heeft.
Ik heb het Shakedry jasje van Gore en zou zeker afraden om hem met een rugtas te gebruiken. Het materiaal is flinterdun (beste vergelijking is een vuilniszak). Als je toch al een rugtas bij je hebt is het ook een kleine moeite om een wat dikker/goedkoper regenjack onderin te stoppen?

Verder hou ik me niet zo bezig met veiligheid en zichtbaarheid, maar tijdens woon-werk is het regelmatig schemerig met 3-4x zoveel verkeer op de weg. Het kan geen kwaad een fluor regenjack te nemen, waar de Shakedry's alleen maar in het zwart verkrijgbaar zijn.

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 26 feb 2020 10:57

Koen87 schreef: 25 feb 2020 19:14 Geen ervaring met Shakedry, wel met Gore-tex. Mijn Gore-tex 2.5 regenjas gebruik ik niet met een tas, het materiaal is er te fragiel voor, dus heb een losse fietstas die ik gebruik. Ik kan begrijpen dat het Shakedry-materiaal ook niet tegen gewicht/schuren kan.
Ik heb een "gewone" gore-tex active regenjas en gebruik die al jaren in combinatie met rugzak. Is nog altijd prima waterdicht en vertoont ook geen enkel teken van slijtage door gebruik van een rugzak. Prima te doen, dus.

Met shakedry jassen zou ik het er inderdaad niet op wagen.

hayes

hayes 26 feb 2020 20:36

Ik merk dat sommige kledij inderdaad heel snel doorschuurt of dat je de witte stof er snel doorheen ziet met een rugzak. Sommige shirt hebben het snel, andere helemaal niet. En dat hangt niet altijd samen met de prijs.

Ik hou enkele zomershirts specifiek voor woonwerk. Sommige doe ik nooit aan met rugzak.
M'n RH+ winterjas houdt perfect na twee jaar rugzakdragen.

i-mac

i-mac 28 apr 2020 17:37

Ik zou me ook een Gore Tex Shakedry jasje willen aanschaffen. Alleen twijfel ik of ik een C5 (gewoon model) zou nemen, of een C7 (stretch). Is de stretch de meerprijs waard? Iemand ervaring hiermee?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 28 apr 2020 19:57

Houd er wel rekening mee dat de stretch delen niet waterdicht zijn als de rest van het jasje.

i-mac

i-mac 28 apr 2020 19:58

Philippos schreef: 28 apr 2020 19:57 Houd er wel rekening mee dat de stretch delen niet waterdicht zijn als de rest van het jasje.
:winkthumb: Dan hou ik het op een C5 versie.

HM.23
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020 21:10

HM.23 14 nov 2020 14:54

i-mac schreef: 28 apr 2020 17:37 Ik zou me ook een Gore Tex Shakedry jasje willen aanschaffen. Alleen twijfel ik of ik een C5 (gewoon model) zou nemen, of een C7 (stretch). Is de stretch de meerprijs waard? Iemand ervaring hiermee?
Leuk topic!!

Ik heb op Marktplaats van alles gekocht. Een gebruikte Haglöfs Gore Tex Pro shell jas à €50 bevalt tot nu toe het beste. Enige nadeel is dat ie niet klein is op te bergen als ik m niet aan hoef. Hij heeft pit zips, dubbele rits, verstelbare capuchon, en door veel gebruik ook vrij soepel qua stof. Gore Tex Pro jassen zouden prima icm rugzak te gebruiken moeten zijn. Ademend vermogen is extreem goed (in deze jas duurt het het langst voordat ik me 'opblaas' als ik me meer ga inspannen) Ook met de rits vol open houd ik t warm in deze jas als ik door fiets. Hij valt wat ruim en denk dat dat deel van de magie is.

Heb ook een Rapha jack met Polartec Shield Pro softshell tweedehands gekocht voor €90. Ademend vermogen is daarvan veel minder goed als de Gore Tex Pro jas, waar ik het tegendeel had verwacht (las nu ook net hier weer een post van iemand die wel erg tevreden is met z'n Shield Pro jas.) Ook valt dit jack tegen qua gebrek aan praktische zakken, kwaliteit ritsen, pasvorm (Wielrenners fit, vooral ook als ik rechtop sta ipv fiets)

Op Amazon heb ik een nieuwe RH+ winterjas gescoord met Polartec Alpha voor €50 nieuw. Nog niet gedragen, aangezien het nog niet echt koud is geweest. Wel veel goeds gelezen over Polartec Alpha dus ben heel benieuwd (Wil m pas dragen bij koud weer, mocht ie niet bevallen dan kan ik m als vrijwel ongedragen doorverkopen)
Ook een RH+ jas voor koudere dagen zonder Polartec via Amazon voor €35.
Amazon heeft soms gewoon heel extreem goede prijzen. Laatst Gore Bike Wear Gore Tex Active jassen onder andere voor €100 / €150 tijdens Prima Days. Ik had t 's ochtends gezien en wou in de avond bestellen (actie zou meer dan 24 uur geldig zijn) maar 's avonds helaas niet meer voor die prijs ☹️

Castelli Idro Gore Tex Shake Dry jasje ook tweedehands gescoord. Geen capuchon helaas, het Gore Bike Wear R7 Shake Dry jack heeft wél een capuchon. Heb het jasje nog niet gedragen, wacht op regen. Waterdichtheid zou 100% moeten zijn (Gore levenslange garantie) en ademend vermogen extreem goed. Ook extreem klein op te frommelen (vergelijkbaar formaat als windvestje) maar wel heel fragiele stof.

Lidl jack voor herfst en winter met Bionic Eco finish heb ik jaren met veel plezier gedragen maar is nu af. Nieuwprijs was €15 ofzo. Prima waterafstotend, goede verstelbare capuchon, redelijk winddicht (waardoor nog wel best goed ademend) Helaas afgelopen anderhalf jaar niet weer zo'n Lidl jack gevonden (dun, Bionic Eco finish, verstelbare capuchon) Heb nu wel op meerdere fora posts gezien van mensen die ook met Aldi All Active kleding prima tevreden zijn (ook hele wielerclub die windjackjes en base layers heeft opgekocht bij alle lokale Aldi's) dus ga Aldi ook in de gaten houden voor zo'n jack. Voor €15 een behapbare eventuele miskoop.

Van Endura en Vaude wil ik ook graag nog commuter of MTB jack proberen. Beide merken worden vaak erg goed beoordeeld in tests. Endura zou een extreem goed ademende Exoshell shell moeten hebben. Schots merk, dus naast Gore vertrouw ik die wel op serieus weatherproofing 😂 Vaude is een Duits merk dat veel outdoor kleding maakt en ook veel kleding en accessoires als tassen voor de fiets.

In plaats van nieuw kopen en uitproberen koop ik dus tweedehands zo goed als nieuw. Wat echt niet bevalt verkoop ik dan weer door zonder er een buil aan te vallen. Wat echt goed bevalt is eventueel nieuw kopen waard. Mijn Lowa Aerox Gore Tex Surround schoenen met snelle aan/uit "trek-veters" bijvoorbeeld, die ik herfst, winter en lente veel draag als ik ga fietsen. Goed waterdicht, gewone wandelschoenen, maar ook heel snel aan- en uit te trekken als ik van huis vertrek/thuis kom en als ik kleding wil wisselen)

Oh, en wat betreft zweten/ademend vermogen, zoek even op Brynje. Echt een geniaal mesh ondershirt. Bij kou of wind kan je ook combi Brynje direct op huid + strak daar over heen een thermoshirt doen (eventueel met op borst windstopper). Tweedehands gescoord voor €5 maar ga nieuwe hemden en long sleeves bij kopen omdat t extreem goed bevalt.

Ik ben trouwens van het type fietser bij lage inspanning niet snel zweten, bij hogere inspanning snel natte onderrug. Heb t liever koud dan warm, maar haat t als mijn kleding (broek, trui, ondergoed) nat wordt van gebrek aan ademend vermogen of voldoende waterafstotendheid. Te koud (handen, voeten, core) en ik wordt misselijk en houd daar een paar uur last van..

Er is nog 1 weatherproofing technologie die ik graag wil uitproberen. Zou vergelijkbaar met Polartec Shield Pro / Neoshell moeten zijn. Softshell die alleen bij echte hoostbui regen door laat, anders (ook na uren lichtere regen en flinke inspanning) droge huid en onderkleding. Heb al een mooi commuter jack met die stof op t oog. Zodra ik er ervaring mee heb pas ik deze post aan 🙂
Laatst gewijzigd door HM.23 op 14 nov 2020 20:42, 3 keer totaal gewijzigd.

HM.23
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020 21:10

HM.23 14 nov 2020 14:56

i-mac schreef: 28 apr 2020 17:37 Ik zou me ook een Gore Tex Shakedry jasje willen aanschaffen. Alleen twijfel ik of ik een C5 (gewoon model) zou nemen, of een C7 (stretch). Is de stretch de meerprijs waard? Iemand ervaring hiermee?
Kijk ook even naar de Gore R7 Shake Dry. Die heeft een capuchon.

Plaats reactie