Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Nieuwe schoenen - zorgen voor geen blessures

JelleDtje
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2017 13:57

JelleDtje 05 jan 2019 16:27

Hoi allen,

Ik weet niet zeker of ik dit in het juiste subforum plaats maar ik gok van wel.

Situatie is als volgt:

Ik fiets inmiddels 5 jaar, gemiddeld zo'n 2000 km per jaar (voornamelijk buiten het voetbalseizoen redelijk fanatiek met vakanties naar de Alpen e.d.). Eerste jaar oude SPD moutainbike schoentjes gehad, daarna overgestapt op Shimano's, dunne schoen. Heb hele dunne voeten. Daar 3 jaar met plezier mee gefietst zonder pijn. Mijn fiets in die periode nog perfect naar mijn lichaam afgesteld, nooit problemen.

Die schoenen en met name de schoenplaatjes waren vorig jaar echter helemaal af; tijd voor wat nieuws. Gekozen voor de Specialized Torch 1.0, want ook smal, ziet er goed uit en zit goed. In de zomer daar wat mee gefietst maar kreeg vrij snel last van mijn knieen. Schoenplaatjes wel conform de 'regels' afgesteld, maar dat was voor mij de eerste keer dus ik ben daar niet al te bedreven in.

Omdat ik 2 week later naar Frankrijk ging vorige zomer weer overgestapt naar mijn oude schoenen; geen problemen.

Nou begint het nieuwe seizoen (voor mij dan op de Taxc) en denk ik dat het een goed moment is om vanaf moment 1 (heb 3 maand niet gefietst) de nieuwe schoenen incl schoenplaatjes (SPD SL gele variant shimano) te gebruiken. Net een uur op de Taxc en krijg toch weer wat last van mijn linker knie (met name voorkant/half bovenop.

Hoe zorg ik er nou voor dat ik mijn nieuwe schoenen inclusief schoenplaatjes dusdanig goed afstel dat ik net zoals met mijn oude schoenen met plezier en pijnvrij kan fietsen?

Waar moet ik op letten? Wat zijn handige tips? Of moet het lichaam sowieso wennen en moet ik er eerst een tijdje mee door fietsen?

Hoor graag!

Alvast hartelijk dank. :winkthumb:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 jan 2019 18:35

Voelen welke positie van je voeten/schoenen het beste aanvoelt en daar je plaatjes naar aanpassen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 05 jan 2019 18:39

Kijken of je de schoenen met elkaar kan vergelijken? Klik eens in met je goede schoenen en vergelijk onder andere de volgende aspecten met je andere paar schoenen?

- Bal van je voet (aan de zijkant te voelen) tov de pedaal as (voor/achter)
- Mate waarin de hak van je voet meer of minder naar buiten of binnen staat?

Valt er iets te voelen met betrekking tot stand van de voet in de schoen?

henk-marianne
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 jul 2010 15:52
Contact

henk-marianne 05 jan 2019 21:49

Bij mijn bikefitting @SMCPapendal was de sportarts 45 minuten bezig alleen met correcte houding voet en afstellen schoenplaatjes. Geeft al aan hoe belangrijk dit is. Mijn advies: laat een bikefitting uitkomst bieden.
Stevens Fluent XT
Apex Vektor Ultegra 8050 :ugeek:

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4362
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 06 jan 2019 12:10

Kan aan mij liggen, maar in 3 jaar je schoenen helemaal af rijden met 2.000 km per jaar? Dat is 1 paar schoenen per 6.000 km!
Ik gun iedereen zijn nieuwe spullen en als je dat wilt, moet je het ook echt niet laten. Maar het is echt heel knap om een paar schoenen af te rijden in 3 jaar.

Verder eens met bovenstaande dat het instellen van een schoenplaatje redelijk nauw komt en niet iets is dat je even op het oog doet.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 06 jan 2019 13:28

Specialized heeft een zool met een valguscorrectie, omdat de meerderheid van de mensen een valgusstand heeft. Bij mij is dat niet het geval, en misschien bij jouw ook nietBij mij gaven Specialized schoenen klachten aan de buitenkant van mijn knie.

Valgus wil zeggen dat de knieën iets naar binnen staan (x-benen), bij varus naar buiten (o-benen).
prj

JelleDtje
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2017 13:57

JelleDtje 07 jan 2019 11:21

Dank voor de reacties allen!

@scottwilko; volledig mee eens, maar deze schoenen waren al tweedehands, vandaar ;). En daarnaast in de laagste kwaliteit categorie. Heb ze liever wat stijver, vandaar nieuwe..

JelleDtje
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2017 13:57

JelleDtje 29 jan 2019 09:23

Ik blijf hier toch een beetje mee zitten. Gaat opzich goed, maar hou wat last aan de binnenkant van (met name) mijn linkerknie, rond de meniscus, Misschien ook wel een soort overbelasting.

Iemand ervaringen met een bikefitting / voetdrukmeting in (de buurt van) Groningen?

Plaats reactie