Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Mijn nieuwe kleding nu van Rapha.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3397
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 mar 2017 10:44

SqueeZer schreef:
+1

Ik lees trouwens ook dat je schijnbaar poduimplaatsen moet halen in evenementen om een fietser met engagement genoemd te worden of om erbij te horen?

Solo fietsers die hun eigen ding doen of wegens fysieke issues wel de inzet hebben maar niet de resultaten zijn dus minderwaardig of tonen geen serieus engagement??
'Niet verkeerd bedoelt maar dat stukje komt bij mij zo over'
Integendeel. Ik wil hiermee zeggen dat het niet een clubje pronkerige fietsers is die alleen maar met hun mooie materiaal bezig zijn, zoals het hier wel eens wordt afgeschilderd. Het is een club, met een diversiteit aan mensen maar wat hen bindt is de liefde voor de fiets en de cameraderie die dat meebrengt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 18 mar 2017 12:05

Is niks mis met dat RCC, lijkt me best wel leuk en is gefocust op fietsen. Daarnaast besteed men ook aandacht aan kleding, materiaal etc. dat spreekt mij ook wel aan. Fietsen is voor mij ook materiaal, vind het altijd leuk om daar mee bezig te zijn...
YFood !!!

Gebruikersavatar
rondje
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 aug 2010 14:04
Contact

Gebruikersavatar rondje 18 mar 2017 12:13

romanski schreef:
Design, kwaliteit en beleving.
Misschien ben ik een simpele boer hoor, maar wat is dan zo speciaal aan hun beleving? Zijn het de filmpjes waarin ze grote avonturen beleven terwijl er bijna altijd een support crew bij is?

Begrijp me niet verkeerd hoor, heb niks tegen het merk en heb ook aantal artikelen ervan (het winter petje is super!). Maar ik snap niet zo wat het merk zoveel specialer maakt.
Design kan ik inkomen, is kwestie van smaak en zo hebben zo nu en dan ook mooie dingen.
Kwaliteit is mijn inziens gelijkwaardig aan andere topmerken en pasvorm is net welk merk bij je past.
Maar beleving is mijn inziens puur marketing praat. Want elk merk heeft binding met de sport en laat dit op verschillende manieren merken. Alleen Rapha doet dit op een wat hippere manier en hebben heel goed geleerd van hoe Apple zichzelf in de markt heeft gezet. De service in de winkels is goed, maar dat is het geval in elke premium winkel waar je komt. Ik zie niet wat ze dan extra toevoegen aan de branche wat een ander merk niet doet.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3397
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 mar 2017 12:41

Beleving is realiteit.

Ik zie de Rapha beleving als een gelaagde ervaring, waar je dieper in wordt gezogen naargelang je verder gaat, opgebouwd rond de esthetiek, cultuur en geschiedenis van het fietsen. Geen enkel ander fietskledingmerk heeft die samenhang in het aanbod, wat elkaar lijkt te versterken. Een magazine (Mondial), een uitgebreid pallet fietsreizen/avonturen/stages, een club, clubhuizen over de hele wereld, een ambassadeursnetwerk, kledinglijnen met verwijzingen naar grootse momenten in fietsgeschiedenis, samenwerkingen/referenties met/naar designers (niet alleen uit de modewereld), sponsoring in het profpeloton, aandacht voor vrouwen (vandaag bvb is er Braver Than the Elements, een wereldwijd Rapha initiatief wat vrouwen wil motiveren om te rijden ondanks de weersomstandigheden), Festive500, promo rond downsizing, en zo veel meer.

Al die elementen zijn op zich niet uniek, maar het totaalaanbod is dat wel, en dat met die alom aanwezige esthetiek, fietscultuur en -geschiedenis. Eenieder kan zijn eigen combinaties maken waar hij/zij waarde uit haalt.

Mijn professionele interesse ligt voor een gedeelte in marketing en ook daarom ben ik zelf zo onder de indruk van het merk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rondje
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 aug 2010 14:04
Contact

Gebruikersavatar rondje 18 mar 2017 13:07

Grappig, juist daarom prik ik er zo door heen. (geen marketing achtergrond maar user experience) Ze doen het goed hoor, maar voor mij werkt het niet.
En dat totale aanbod ja, dat is dus als je er in geloof. Ik vind dat een beetje onzin. Ze verkopen zichzelf als totaal aanbod, zie je de meerwaarde er van en val je er voor zie je het ook. Maar mijn inziens is het beetje over de top. Het is net als Apple "this is the best product" balblabla. Ze verkopen zichzelf ook als innovatief wat ze gewoon niet echt zijn. Komen anderhalf tot 2 jaar later dan Castelli met waterafstotende kleding en noemen het dan revolutionair.

Ze zijn vooral erg sterk in de markt gegroeid door exclusief te blijven in een tijd dat rijkere mensen de fiets ontdekken. Heb je het geld dan wordt je aangetrokken door exclusiviteit omdat het aanzicht geeft. Eenmaal gegroeid hebben ze hun merk slim en stelselmatig verder laten uitgroeien om mensen het gevoel te geven dat je voor alles bij ze terecht kunt. Maar veel van die niche die ze erbij genomen hebben zijn belachelijk overpriced.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15996
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 mar 2017 14:34

raven14 schreef:.................. Vooroordelen zijn makkelijk, kijk misschien even verder dan 'prijs' en 'made in China' en 'elitair'.
Vooroordelen?
Rapha is gewoon duur voor het geleverde product.
Rapha wordt gemaakt in China, en dat heeft echt niets met kwaliteit te maken maar alles met winstmaximalisatie.
Rapha elitair? Misschien dat de kopers dat alleszins hopen.

Iedereen mag rijden met de kledij die hij/zelf wil maar als ik dan een beetje verder kijk dan staat het sfeertje dat de marketingboys van Rapha rond hun "merk" creëren mij een beetje tegen.

En dat mag ook he.

PS: Ik vind het frappant hoe sommige Rapha kopers hun keuze zo energiek verdedigen naar anderen toe. :D
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27578
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 mar 2017 14:49

Misschien eens wat research doen voordat je wat roept Lcsmet. Rapha wordt helemaal niet in China gemaakt.

En over energiek verdedigen gesproken, daar kun je zelf ook wat van. Want in ieder topic gaat het inmiddels over hoe geweldig eTap toch is...

Als marketeer vind ik het hele concept sterk neergezet. Ik heb zelf ook een aantal spullen van ze. Ziet er goed uit en kwalitatief is het dik in orde. Overpriced, ja zeker als je het nieuw koopt maar gelukkig hebben ze regelmatig sale.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15996
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 mar 2017 15:02

havana schreef:Misschien eens wat research doen voordat je wat roept Lcsmet. Rapha wordt helemaal niet in China gemaakt.

En over energiek verdedigen gesproken, daar kun je zelf ook wat van. Want in ieder topic gaat het inmiddels over hoe geweldig eTap toch is...

Als marketeer vind ik het hele concept sterk neergezet. Ik heb zelf ook een aantal spullen van ze. Ziet er goed uit en kwalitatief is het dik in orde. Overpriced, ja zeker als je het nieuw koopt maar gelukkig hebben ze regelmatig sale.
Ik heb het wel degelijk bij het rechte eind ivm het "made in China" labeltje. Behalve dat ik het zelf heb gezien in een truitje wordt het ook nog eens bevestigd op de Rapha website.

Ik deel gewoon mijn ervaring met Etap, niets meer, niets minder.

Marketing, dat is volgens mij bij Rapha het sterkste, "het verhaal".
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3397
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 mar 2017 15:17

Lcsmet schreef:
PS: Ik vind het frappant hoe sommige Rapha kopers hun keuze zo energiek verdedigen naar anderen toe. :D
Als je hiermee mij bedoelt: ik wil mijn keuze helemaal niet verdedigen, ik k ga in de aanval omdat ik overtuigd ben ;)
Laatst gewijzigd door raven14 op 18 mar 2017 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15996
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 mar 2017 15:19

raven14 schreef:
Lcsmet schreef:
PS: Ik vind het frappant hoe sommige Rapha kopers hun keuze zo energiek verdedigen naar anderen toe. :D
Als je hiermee mij bedoelt: ik wil mijn keuze helemaal niet verdedigen, ik ga in de aanval omdat ik overtuigd ben ;)
:like:
De aanval is de beste verdediging.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 18 mar 2017 15:45

Over vooroordelen gesproken..... Ook als het uit China komt, kan het een hoge kwaliteit hebben. Zie niet in wat het probleem daarvan zou moeten zijn.

Het zou niet uit moeten maken waar het gemaakt is. Als je daar al naar wilt kijken moet het wmb gaan over arbeidsomstandigheden ed. Niet over de kwaliteit van het eindproduct.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37767
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 mar 2017 15:51

Doet mij een beetje aan de echte Specialized fanboys denken.... Die verdedigen ook met verve hun marketinghype ;-)
Less is bore

Plaats reactie