Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Fietsbril op sterkte, vaste glazen of met clip?

spurlie
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 aug 2012 10:01

spurlie 14 jan 2015 15:48

Afgelopen weekend bij Pearl langs geweest voor een fietsbril op sterkte. Leek me een goed moment, aangezien ik sinds dit jaar weer een gedeelte vergoed zal krijgen vanuit mijn zorgverzekering.
Op dit moment hadden ze niks in de zaak. Dus een aantal modellen laten komen die ik binnenkort dan kan bekijken. Ze laten twee varianten komen.
- 1 met vaste meekleurende glazen op sterkte (Progear Eyeguard, compleet ongeveer voor 210 Euro)
Afbeelding

- 1 met verwisselbare zonnebrilglazen met daarachter een clip met glazen op sterkte (Swiss Eye, compleet ongeveer 110 Euro).
Geen idee welke ze laten komen, maar denk deze: https://www.pearle.be/nl_BE/product/swi ... ageSize=12

Iemand ervaring met beide varianten en is één van de twee duidelijk beter dan de andere? Prijsverschil is namelijk niet enorm groot.
De opticien gaf aan dat de progear met meekleurende glazen een stuk beter is dan de bril met losse clip. Doordat er altijd ruimte is tussen de clip en de zonnebrilglazen zou je altijd een soort waas houden.

Voor en nadelen die mijzelf zo 123 te boven komen:
-Bij de bril met clip staat het zonnebril glas verder van je ogen, maar zullen de glazen wel meer gecurved zijn. Nadeel kan ook zijn dat vuil en/of vocht tussen de lenzen komt.
-Bij de vaste glazen heb je dit nadeel niet, maar vraag ik mij af of de mindere bolling een nadeel is en of meekleurende glazen fijn zijn in fel zonlicht. Montuur is misschien minder een echt fietsbril montuur, vrij dik montuur en vrij kleine glazen.

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 14 jan 2015 16:21

Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 jan 2015 16:21

Ik heb zelf ondertussen al 10 jaar een adidas bril met een clip op sterkte...
Bevalt uitstekend, qua pasvorm (zijn er in 2 maten), neusvleugel te stellen, pootjes los in hoogte te stellen. Elastiek voor wintersport erbij. En alle onderdelen ook los te verkrijgen.
Heb er donkere glazen bij (gebruik ik alleen als het echt superzonnig is), en oranje, die ik vrijwel altijd gebruik, ook binnen bij het schaatsen bijvoorbeeld.

Nadeel, bij slecht weer, gaat de boel toch een keer beslaan. En ik kan niet zonder bril. Lichte regen gaat vaak wel, hoosbui is het echt minder relaxed. Maar dit zou wel eens voor elke bril kunnen gelden, onafhankelijk van of het met of zonder clip is.
Qua scherp zicht, ik heb geen problemen met de clip on en dat het dan iets meer wazig zou zijn.
Die meekleurende glazen..., persoonlijk heb ik liever zelf de controle, bijv mooi weer maar veel door bos (cyclo in de ardennen), pak ik liever oranje glazen dan de donkere. Maar hoe ze meekleuren, hoe snel ze aanpassen, of het relaxed is tijdens het fietsen, geen ervaring mee.

Dus ik zou zelf ervaren, in ieder geval qua pasvorm en aansluiting (ronding). En dan iets kiezen.

Mijn adidas is volgens mij dit model: http://www.sportbrilstore.nl/product/46 ... arent.html(bestaat dus nog steeds), en heb ik toen gewoon bij mijn opticien kunnen krijgen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

pauld
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2013 14:31

pauld 14 jan 2015 16:50

Waarom geen contactlenzen ?

spurlie
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 aug 2012 10:01

spurlie 14 jan 2015 16:59

Vanwege metaalsplinters in mijn ogen een aantal jaar geleden, heb ik liittekens op mijn ogen en kan ik geen lenzen meer verdragen. Anders had ik al lang met lenzen gefietst.

Thx voor de info Mark. Als meer mensen nog ervaringen hebben, lees ik het graag!

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 14 jan 2015 17:06

Afhankelijk van het budget zou ik zeggen.

Oakley als geld niet uitmaakt
Adidas als je een ruim budget hebt

JoghoJogho
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 jul 2012 13:34

JoghoJogho 14 jan 2015 17:43

Allereerst even melden dat ik verhaal van Mark deel, zelfde ervaring maar dan met bril van Agu.

Ben vorig jaar aan de fietsbril op sterkte geraakt omdat ik mijn Garmin slecht kon lezen met veel info op 1 scherm. Tijdje rond gespeurd bij de grote ketens maar daar had men of niets of wist men er weinig vanaf, Tenslotte bij de onafhankelijke opticien terecht gekomen. Had de bril zelf al gekocht bij Futurumshop, hoefde alleen de glazen te laten inmeten en slijpen. Bevalt prima, beslaat iets eerder (dichter bij je gezicht) maar is goed mee te leven.

Opticien had nog een optie, die heb ik echter nog niet uit geprobeerd. Je kunt namelijk ook zelfklevende glaasjes krijgen. Dit is volgens mij alleen het leesgedeelte en is een soort siliconen die zelf vastkleeft op een glad oppervlak. Je plakt ze aan de binnenkant van de fietsbril die je al hebt waar je leesgedeelte zit. Werkt niet met lijm dus je kunt ze er ook weer afhalen en op andere glazen plakken.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 14 jan 2015 17:43

Ik heb zelf een Oakley Jawbone op sterkte met variofocus sportspecifiek, dan kan ik tenminste mijn Garmin ook nog steeds goed aflezen. Kost inderdaad wat 650 euro, maar wat mij betreft dubbel en dwars zijn geld waard, zeker als je veel op de fiets zit!

Overigens wat is duur, veel normale brillen met variofocus zitten in dezelfde prijsklasse.
Laatst gewijzigd door colnagofreak op 14 jan 2015 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 14 jan 2015 17:46

Ik zou Mark Veenstra voor 90% kunnen citeren wat mezelf betreft. Die overige 10% betreffen het schaatsen (want dat kan ik echt niet... :oops: ) en het feit dat ik zo goed als altijd de donkere glazen verkies op de weg (racefiets) en de oranje in het bos (MTB).
Voor het overige : niets dan lof over de Adidas Evil Eye Pro, mits je de correctielenzen door een goeie opticien laat plaatsen, want het luistert allemaal nogal nauw met die gebogen glazen.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 14 jan 2015 19:06

Qua zonnebrillen heb ik nog geen ervaring met zonnebrillen op sterkte. Ik heb nu haast 2 jaar een multifocale bril en wil voor komende zomer een sportzonnebril op sterkte kopen. Liefst varifocus.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 14 jan 2015 19:19

Weet je wat je sterkte is en waar heb je de bril voor nodig? Lezen, afstand of allebei?
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 14 jan 2015 20:15

Voor mij ook de Adidas. Die vond ik al ruim aan de prijs, maar een stuk betere pasvorm dan de goedkopere brillen. Het summum is Oakley (die had ik voordat ik brildragend was), maar dat verschil in prijs is wel heel groot. De Adidas bevalt me goed, maar ik heb nog altijd het gevoel dat ik een slap stuk plastic op mijn hoofd heb ipv een bril, zoals bij Oakley.

Wat betreft dit:
JoghoJogho schreef:Opticien had nog een optie, die heb ik echter nog niet uit geprobeerd. Je kunt namelijk ook zelfklevende glaasjes krijgen. Dit is volgens mij alleen het leesgedeelte en is een soort siliconen die zelf vastkleeft op een glad oppervlak. Je plakt ze aan de binnenkant van de fietsbril die je al hebt waar je leesgedeelte zit. Werkt niet met lijm dus je kunt ze er ook weer afhalen en op andere glazen plakken.
Dit werkt helaas alleen voor leesgedeeltes, dus ideaal om je fietsklokje/navigatie/etc. te kunnen lezen. Ik heb een bril om in de verte beter te zien en dan is die optie er niet.

Plaats reactie