Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Welke Helm

vinylly32
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 18 aug 2011 13:04

vinylly32 17 apr 2013 13:23

@ wibbel2 de Catlike Whisper Plus is toch de helm waarmee de euskatel ploeg rijdt? Onderscheidende helm maar niet helemaal mijn smaak. :-)

Keuze was snel gemaakt omdat ik veel positieve verhalen las over de kask. Ik wou af van de veel voorkomende merken als Bell, Giro (niet dat deze niet mooi zijn). Uiteindelijk las ik in reviews dat de Kask een pasvorm heeft als geen ander (persoonlijk natuurlijk). Dus heb de gok genomen om deze bij salden te bestellen en hopen dat deze past. In mijn omgeving kon ik overigens geen kask helm passen. Eenmaal ontvangen vielen mij een aantal zaken op.

- helm valt mooi om mijn hoofd en zit niet OP mijn hoofd als een paddestoel (dat had ik namelijk met de Aeon).
- kussentjes zitten goed vast over het hele oppervlak, hoe dit na veel gebruik nog zo zit ga ik ervaren.
- het "web" aan de achterzijde bevat gel kussentjes die het web en de helm goed op de plek houden zonder dat je dit aan je haren voelt trekken/schuren.
- afwerking met kunstleder kinbandje is een chique detail.
- zoals in de reviews gelezen is de pasvorm echt top, valt heel mooi op mn hoofd en zit klemvast zonder het kindbandje te gebruiken.

De prijs op internet varierde van 200 tot 140 bij salden en heb de helm daar besteld. niet verkeerd als je dit vergelijkt met de prijs voor een specialized prevail.

Roger27
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 apr 2012 13:16
Locatie: Maastricht

Roger27 17 apr 2013 21:49

Eerst passen is een veel gehoord advies..... Maar... Hoe zit dit dan bij de profs? Die krijgen er eentje van de sponsor. Daar valt mijns inziens niet veel te passen ( toch???)

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 10 jun 2013 10:35

Had de gok genomen om een Kask online te bestellen. Kon nl ook geen verkooppunt in de buurt vinden.
Hele mooi helm maar mij paste hij helaas niet goed. Ik heb een Giro M en die Kask ook in M besteld.
Zag het niet zo zitten om een L te proberen.
Daarbij vond ik de band die "achter je hoofd loopt" nogal breed en daardoor zat mijn bril ook niet goed.
Ook heb ik twijfels over die gelkussentjes. Of dat lang mooi/goed blijft.
Vond het wel jammer want het is weer eens wat anders.
Was trouwens de wit-zwarte Vertigo.

Ga nu, denk ik, voor weer een Giro, Ionos.
En denk dat ik weer gok om online te kopen.
Vind de prijsverschillen veel te groot.
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 10 jun 2013 11:50

Ben ook in de markt voor een nieuwe helm. Neig ook naar Giro, waar heb jij de Ionos het goedkoopst gevonden?

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 10 jun 2013 12:11

dickygiovanni schreef:Ben ook in de markt voor een nieuwe helm. Neig ook naar Giro, waar heb jij de Ionos het goedkoopst gevonden?
Mantel of Salden, €139
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 15 jun 2013 19:28

Behalve de pasvorm vind ik ventilatie ook heel erg belangrijk. Ik begrijp ook niet dat veel profs tegenwoordig met dichte helmen kunnen fietsen. Met name in de bergen is een goede ventilatie cruciaal.
Het gaat dan vooral om openingen op het voorhoofd die er absoluut moeten zijn.
Ik heb giro's gehad die goed zaten maar te warm waren. Nu heb ik al een aantal jaren Specialized, de luchtinlaat op het voorhoofd maakt deze helm voor mij top.

Roger27
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 apr 2012 13:16
Locatie: Maastricht

Roger27 01 jul 2013 15:36

iemand ervaring met helmen van Decathlon..? kwam min of meer toevallig deze tegen;

http://www.decathlon.nl/helm-sport-9-co ... 07773.html

Heeft wel mijn nieuwsgierigheid gewekt nl. (zeker voor die prijs)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 jul 2013 15:46

arjan schreef:Behalve de pasvorm vind ik ventilatie ook heel erg belangrijk. Ik begrijp ook niet dat veel profs tegenwoordig met dichte helmen kunnen fietsen. Met name in de bergen is een goede ventilatie cruciaal.
Volgens Giro ventileert de Air Attack nog redelijk.

En goed opletten bij de tv: in bergetappes en op warme dagen zie je een stuk minder dichte helmen dan wanneer het koud en/of vlak is.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

lupo
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:08

lupo 08 aug 2013 16:22

Als iemand nog op zoek is, bij Mantel is de Giro Aeon 2013 nu 149,95. :)

Rickvdbj
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2013 18:17

Rickvdbj 09 aug 2013 02:07

Ik heb een Specialized Prevail, echt een fijne helm, heb niet eens meer door dat ik hem draag, daardoor was ik laatst vergeten mijn helm op te zetten! dat is dan weer een nadeel ;), of het goede bescherming bied weet ik niet aangezien ik er niet op gevallen ben, wat ook handig is dat je de helft van het geld terugkrijgt als je een nieuwe koopt na een crash.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16261
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 aug 2013 07:49

Het nadeel is dan weer dat als je er niet mee valt, je een halve andere helm te veel hebt betaald...
Campagnolo Ultra Dork

lupo
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:08

lupo 09 aug 2013 08:55

Rickvdbj schreef:Ik heb een Specialized Prevail, echt een fijne helm, heb niet eens meer door dat ik hem draag, daardoor was ik laatst vergeten mijn helm op te zetten! dat is dan weer een nadeel ;), of het goede bescherming bied weet ik niet aangezien ik er niet op gevallen ben, wat ook handig is dat je de helft van het geld terugkrijgt als je een nieuwe koopt na een crash.
Ik vind de Prevail op de een of andere manier een beetje lomp ogen. Maar smaken verschillen. ;)

Plaats reactie