Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Windgeruis helm

tomg88
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 mei 2011 15:55

tomg88 28 apr 2012 15:46

johnnieb schreef:Ik heb ze ook net besteld. ik ben ook zeer benieuwd naar het resultaat.
Hoe lang duurt het ongeveer voor je ze binnen heb?
Bij mij duurde het 7 werkdagen.

tomg88
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 mei 2011 15:55

tomg88 28 apr 2012 21:10

Hier even een begin van een mini-review, de veld test hoop ik morgen te kunnen doen als het weer een beetje droog blijft!

Slipstreamz Spoiler

Aankoop

Ik kan me enorm ergeren aan harde windruis tijdens het fietsen. Sommige zien het als een teken dat ze goed bezig zijn, ik vind het gewoon vervelend. Toen kwam ik langs een website http://www.slipstreamz.com" onclick="window.open(this.href);return false; die 2 soorten oplossingen biedt, een spoiler (die ik aangeschaft heb) en een volledig oorbedekkend 'kapje'. De spoiler kost zo weinig dat het me wel leuk leek om uit te testen. Voor 7,15 euro ben je al een paar mooie bumpers voor op je helm rijker :) . Na 7 werkdagen had kreeg ik een pakketje binnen vanuit Zuid-Afrika waar de spoilers netjes in zaten verpakt.

Afbeelding
DSC09894 by gaaff, on Flickr

Product

De spoiler ziet eruit als een simpel gebogen stukje plastic met een paar uitsparingen erin. Achja, zolang het z'n werk maar doet. Er zit een informatie pamfletje achter de spoiler met productinformatie, maar helaas geen installatieboekje. Hiervoor wordt doorverwezen naar de site. Er zijn 2 methoden, een simpele waar je alleen elke keer dat je je helm opdoet een touwtje om moet draaien voordat je hem opdoet. Of een permanente methode die vereist dat je je helmbandjes helemaal ontknoopt en opnieuw op een iets andere manier weer in elkaar steekt, zodat het bandje aan de voorkant permanent omgedraaid zit. Ik heb voor de makkelijke eerste methode gekozen (http://www.slipstreamz.com/siteimgs/FOL ... 20v1.1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;).

Afbeelding
DSC09897 by gaaff, on Flickr

Installatie

Gaat makkelijk volgens de eerste methode in de link die ik gegeven heb. Erop schuiven en klaar, nog geen 10 seconde werk. Alleen nog even een palletje vastdrukken aan de achterkant met een muntje of een klein schroevendraaiertje oid.

Afbeelding
DSC09930 by gaaff, on Flickr

Voordat je hem op je hoofd zet moet je de twee voorste touwtjes van je helm even omdraaien en dan pas opzetten. Een handeling van niks dus en het zit niet vervelend. De spoiler wijst nu naar buiten en het ziet er uit alsof hij inderdaad een goede winddeflector is.

Afbeelding
DSC09923 by gaaff, on Flickr

Praktijktest

De spoiler heb ik er net tijdens een interval training opgezet. Heb dus op veel verschillende snelheden kunnen testen. Ten eerste moet ik zeggen dat het ook uitmaakt hoe hoog en hoe straks je bandjes zitten, als je deze varieert merk je ook verschil in geluidsniveau. Dit moet je echt zelf bepalen en mee experimenteren. Qua hoogte zat hij ongeveer zoals op mijn bovenstaande foto aangegeven en dit werkte goed. Verder doet de spoiler wat hij beloofd, hij verminderd windruis zoals op de website staat vermeld. Het heeft inderdaad hetzelfde effect als je vinger naast je oor houden. Vooral op stukjes met wat hogere snelheden die ik vandaag fietste, 45-50km/h langs een waterweg, is de windintensiteit echt een stuk lager en aangenamer voor het oor. Verwacht geen wereldwonderen, want windruis is wel degelijk nog aanwezig, alleen een stuk lager in intensiteit. Persoonlijk ben ik er blij mee en is het de 7 euro meer dan waard. Ergerde me vandaag echt een stuk minder aan de wind. Als je de ruis niet zo hard meer hoort, heb je het ook het gevoel dat je een stuk minder zwaar aan het trappen bent. Althans, bij mij dan. Er zijn ook mensen die het juist fijn vinden omdat ze het gevoel hebben dat ze goed bezig zijn. Maar dat is persoonlijk.

Als je nog vragen hebt kun je PB'en

Nog niks over bekend, ga ik hopelijk morgen even doen.

Groetjes,

Tom

tomg88
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 mei 2011 15:55

tomg88 29 apr 2012 16:16

Update met praktijktest toegevoegd. Zie bovenstaande post.

tomg88
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 mei 2011 15:55

tomg88 29 apr 2012 19:49

Je merkt inderdaad wel een aanzienlijke toename in de downforce ;)

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 11 mei 2012 16:45

Bedankt voor de tip. Ook maar een setje besteld.
Ik vraag me soms serieus af of je doof wordt van fietsen...
Trappe doe je met je benen.

tomg88
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 mei 2011 15:55

tomg88 15 mei 2012 10:44

Trappe schreef:Bedankt voor de tip. Ook maar een setje besteld.
Ik vraag me soms serieus af of je doof wordt van fietsen...
Probeer eens motorrijden met een slechte helm en een naked bike op de snelweg, dan valt fietsen nog wel mee ;)

johnnieb
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 15 mar 2008 01:54
Locatie: warmenhuizen

johnnieb 28 mei 2012 14:44

He Mannen

Ik heb ook spoilers besteld en die zijn nooit aangekomen.
Nu heeft lonnie ze nog een keer opgestuurt, goede service overigens, maar hij mailde dat dit het vierde pakketje was wat werd vermist.
Zijn er hier nog meer mensen die dit overkomen is?
Want hij had het alleen over nederland.

jawie
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 mar 2010 22:07

jawie 28 mei 2012 15:01

heeft iemand ook al geprobeerd om de helmbandjes om te draaien zonder spoiler? Levert dat wellicht ook al minder geruis op?

floris4
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 20 mar 2011 22:15
Locatie: Goirle

floris4 28 mei 2012 17:48

johnnieb schreef:He Mannen

Ik heb ook spoilers besteld en die zijn nooit aangekomen.
Nu heeft lonnie ze nog een keer opgestuurt, goede service overigens, maar hij mailde dat dit het vierde pakketje was wat werd vermist.
Zijn er hier nog meer mensen die dit overkomen is?
Want hij had het alleen over nederland.
Ik heb 30 april een setje besteld maar tot nu toe nog niets ontvangen.
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

brambk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 aug 2005 17:23

brambk 28 mei 2012 17:55

27 april besteld, ook nog niets ontvangen. Zojuist een mail naar hun support gestuurd.

johnnieb
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 15 mar 2008 01:54
Locatie: warmenhuizen

johnnieb 04 jun 2012 16:08

Yes , ze zijn binnen meteen monteren.

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 04 jun 2012 23:46

johnnieb schreef:He Mannen

Ik heb ook spoilers besteld en die zijn nooit aangekomen.
Nu heeft lonnie ze nog een keer opgestuurt, goede service overigens, maar hij mailde dat dit het vierde pakketje was wat werd vermist.
Zijn er hier nog meer mensen die dit overkomen is?
Want hij had het alleen over nederland.

Ik had ze met een paar dagen binnen.
Ze werken naar mijn idee het best als je met je hoofd minimaal voorover zit. Meest recht dus. Alleen rijd ik natuurlijk het meest voorover... dus hoeveel ik er nou echt mee opgeschoten ben moet ik nog achter komen. Maar voor het geld het proberen waard. Geklooi met die helmbandjes omdraaien vond ik erger :)
Trappe doe je met je benen.

Plaats reactie