Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Kleding Alpenvakantie

tsquares
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2009 16:08

tsquares 22 jul 2009 16:13

Ik ga deze zomer 2 weken lang in de Alpen fietsen met Cycletours. Nu heb ik wel redelijk veel ervaring met fietsen en klimmen, maar dat was haast altijd in redelijk warm weer. Nu is de kans natuurlijk behoorlijk groot dat het af en toe hels weer zal zijn.

Wat heb ik allemaal nodig aan kleding voor de koude afdalingen en regendagen?

Ik dacht zelf aan een jack dat zowel winddicht als waterdicht is. Is dat genoeg naast mijn normale outfit?

En wat is dan een goede (niet al te dure) keuze qua merk en type?

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 23 jul 2009 11:53

Ik zou zeggen: Goede regenjas (Goretex, klein opvouwbaar, kost 150 a 200 euro); arm- en kniestukken; schoencovers (dun, tegen de regen). Armstukken zijn makkelijk aan te doen, sneller dan je hele jack. Jack kan ook goedkoper, maar dan wordt het allemaal wel wat minder. Misschien een zweetshirt met windbreaker voor de koudere dagen en afdalingen. Werkt perfect en kost geen ruimte.

nofuturekid
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2006 09:50

nofuturekid 23 jul 2009 12:54

Ik ben zelf net terug uit de alpen, en daar heb ik veel plezier gehad van dit jack:

http://www.futurumshop.nl/product/6150- ... rant.phtml

Ik had m trouwens in eerste instantie bij futurum besteld, maar ondanks de voorraadindicatie die aangaf dat ze voorraad hadden kon hij niet geleverd worden. Bij www.dehaanwielersport.nl/ in Ouderkerk hadden ze m wel op voorraad, en voor dezelfde prijs.


Daarnaast inderdaad arm- en beenstukken meenemen, en evt nog een body (jasje zonder armen). Met name tijdens afdalingen kan het koud zijn, bergop valt erg mee. Of je fietst te langzaam :-) Het is in ieder geval wel handig om spullen mee te nemen die klein op te vouwen zijn en snel aan of uit te trekken. Bovenstaande jasje gaat bijvoorbeeld prima in 1 van je achterzakken van je shirt.

Oh ja, maar dat geldt niet alleen in de alpen: het is erg prettig om een shirt aan te hebben die volledig opengeritst kan worden aan de voorkant. Zeker de lagere gedeeltes van de klim zijn vaak erg warm. Zo was het aan de voet van de telegraphe in de alpen toen ik er was bijna 34 graden in de zon. Dus dan is het erg fijn om wat extra koeling te krijgen door je shirt helemaal open te kunnen ritsen.

Veel plezier, er zijn weinig dingen zo gaaf als in de bergen fietsen.

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 23 jul 2009 13:22

Ik zweer al jaren bij een Gore Phantom windstopper jack. Lekker strak en winddicht en ook meer dan behoorlijk waterdicht. Kan helemaal opgeritst worden als het bergie-op een beetje te warm wordt. En ook al wordt het jack in de regen nat dan waai je je jezelf op de afdaling nog steeds geen verkoudheid. Met een Craft of Rapha onderhemd een prima combi voor bijna alle weersomstandigheden. Mouwen afritsbaar, op een niet al te koele dag laat ik ze thuis maar neem ik wel voor de frisse, vroege ochtenduren losse mouwtjes mee. Nieuwe model sterk verbeterd met drie achterzakken ipv 1 grote achterzak. Bij Wiggle in Engeland te vinden voor omgerekend EU 120. In zijn algemeenheid: neem al je fietskleding mee: zomer, winter en ertussenin, want je kan qua weer van alles tegenkomen.

Plaats reactie