Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

windjack,shell,winterjacket

jur32
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jul 2009 02:18

jur32 20 nov 2009 21:55

hallo,hallo,

vergeef mijn lompheid en ja men kan zeker de zoekfunctie gebruiken ,maar ondanks dat zie ik niet de rechte lijn door het dikke bos.

Ik lees verschillende termen en manieren om een fiets fasje mee te bestempelen. Namelijk shells,winterjackets en wind breakers.

Waar zitten de verschillen ? Is een shell niet hetzelfde als een winterjacket? en een windbreaker dfraagt men over een shell? sorry voor de vragen ,maar zoals gezegd ben ik het spoor op dit gebied een beetje bijster :-)

alavst bedankt,

jur
Just beginning, but like it a lot

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 22 nov 2009 23:32

best Jur

Even kijken of ik het zelf snap
Op de assos site staat een overzicht van kleding per seizoen, dat zou al moeten helpen.
Verder: windbreaker is een eigenschap, nl het winddicht maken van stof. dat kan zowel bij dunne jackjes als op dikke winterjacks. Een shell is voor zover ik het begrijp een laagje dat bedoeld is om de elementen buiten te houden, meestal regen. dat kan dus een heel dun jackje zijn.
in principe draag je laagjes (zeker in de winter)
onderste is altijd: vocht/transpiratie afdrijven want huid drooghouden
middelste: warm houden
buitenste: elementen buiten houden
je kan soms met 2 laagjes toe: bijvoorbeeld ondershirt met intermediate (dun jack, lange mouw met windbreaker).
als je meerdere broeken/jacks/been & armstukken hebt dan kan je naar hartelust combineren.

suc6 met kiezen

six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 23 nov 2009 10:13

Met shell wordt ook vaak een softshell bedoeld: afhankelijk van de gebruikte stof praktisch of geheel winddicht, ademend, waterafstotend, dun en elastisch. Ademt beter dan fleece. Gebruik het zelf als het niet regent voor de koudere dagen met fietsen en schaatsen en voor de warmere tijdens de wintersport en in het dagelijks gebruik als dun jackje

jur32
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jul 2009 02:18

jur32 01 dec 2009 22:35

als ik alles goed begrijp kan je dus makkelijk met een ondershirt,truitje met lange mouwen en daarover een softshell in de huidige weersomstandigheden fietsen (ca 10gr) mits droog

gr.
jur
Just beginning, but like it a lot

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 01 dec 2009 22:41

met deze weersomstandigheden is een softshel al vaak te warm. Onder de 8 graden rijd ik meestal met een softshell daarboven vind ik het persoonlijk te warm. Maargoed dat is ook weer voor iedereen anders en verschilt ook per jack.

De ene is geschikt voor 5 graden tot -5 en de andere jas is weer geschikt van 15 tot 5 graden. Ligt er dus veel aan welke softshell gaat kopen.

jur32
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jul 2009 02:18

jur32 01 dec 2009 23:07

oke ik had niet verwacht dat dit zo warm kan zijn. Ik wil decmeber gebruiken om het een en ander bij elkaar te shoppen aangezien ik hoor en zie dat er zeer veel winkels de opruimingsvlag uit hebben hangen :-)

Zomerkledij heb ik maar voor de herfst en winter heb ik nog niks behalve armwarmers.

Ik twijfel ook of beenwarmers hetzelfde effedt hebben als een lange broek?
Just beginning, but like it a lot

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 02 dec 2009 00:11

Persoonlijk doe ik beenstukken nooit meer aan als het kouder is dan 10 graden. Je hebt natuurlijk wel beenstukken die dikker warmer zijn, alleen je hebt nog steeds alleen een fietsbroek aan.
Het is irritant als je het koud hebt bij je kruis want dan moet je heel vaak plassen (althans ik). Ik zou een lange broek en beenstukken kopen, voor de echt koude dagen doe jij beide aan en je hebt alvast beenstukken voor het voorjaar/najaar.

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 03 dec 2009 12:12

gaisdergerman schreef:Persoonlijk doe ik beenstukken nooit meer aan als het kouder is dan 10 graden. Je hebt natuurlijk wel beenstukken die dikker warmer zijn, alleen je hebt nog steeds alleen een fietsbroek aan.
Het is irritant als je het koud hebt bij je kruis want dan moet je heel vaak plassen (althans ik). Ik zou een lange broek en beenstukken kopen, voor de echt koude dagen doe jij beide aan en je hebt alvast beenstukken voor het voorjaar/najaar.


Ken het probleem. Met beenstukken is het echter een stuk eenvoudiger even langs de kant te gaan staan dan met een lange broek.

jur32
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jul 2009 02:18

jur32 06 dec 2009 22:22

Alle bedankt voor de info komende weken is het weer `kerstspektakel`bij vele winkeliers en zal ik mijn kleding eens gaan uitbreiden,

In ieder geval heb ik me voor genomen om een paar overschoenen en een lange broek zonder zeem aan te schaffen voor over de korte broek, een paar beenstukken en een een jack maar daar moet ik toch eens goed naar kijken aangezien ik lees dat de softshells gauw te warm zijn. Daarentegen lijkt me een een windbreaker ook warm omdat hij minder doorlatend is of zie ik dit verkeerd?
Just beginning, but like it a lot

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 07 dec 2009 10:31

Veel laagjes is voor mij altijd beter dan een (te) dikke laag. En een regenjack is meestal maar voor een buitje. De hele dag in de regen fietsen doe ik niet voor mijn lol. Heb slechts een tocht meer dan 200km in de regen gereden. Daar kunnen volgens mij alleen oliejassen tegenop en daar wil je niet mee fietsen. Bovendien ben je naa een uur vanbinnenuit zeiknat.

Vergeet ik helemaal HET voordeel van een lange broek zonder zeem te noemen. Als je 's zomers een keer op je snufferd bent gegaan heb je vast nog wel een korte broek die je alleen 's winters nog onder zo'n lange broek aan durft te trekken.

kalibur
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 apr 2007 22:22

kalibur 08 dec 2009 07:55

'k ken dat probleem van de verhakselde korte broeken. Gebruik ze voor binnen op de rollen :-) Ben wel voorstander van beenstukken.
Zo'n windtex windstopperke zonder mouwen heb ik ook altijd bij. Houd toch een tijdje de regen tegen en trek je aan als het toch een beetje te fris wordt.
Is altijd wel een probleem om de juiste kledij te vinden bij een bepaalde weersomstandigheid.
Binnenkort (zaterdag 12nov) is er een interessante workshop rond kledij in centrum ronde van vlaanderen in oudenaarde. worden ook tips gegeven hoe je je kledij weer waterdicht kunt maken :-) Wordt georganiseerd door 10voortour. meer info kan je vinden op www.10voortour.be

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 08 dec 2009 09:58

Interessant die workshop. Ik noem zaterdag 12 november (2011) echter niet binnekort.

Plaats reactie