Fietsen met gekruist verzet
- Hans Verstegen
- Forum-lid
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 03 aug 2011 21:03
- Locatie: Enschede
Deze middag heb ik een fietsrit over de Veluwe gemaakt. Mijn fiets heeft een Shimano crankset met 50x34 vertanding, de cassette is ook van Shimano: 11-30. Beiden 11-speed.
Als ik op een plat vlak fiets, ligt de ketting vóór op het 50 kettingblad, achter op het 5de tandwiel (met 19 tanden) Dit gaat goed.
Als de weg wat omhoog gaat, schakel ik de cassette naar het vierde tandwiel (21 tanden). Omdat de ketting nu gekruist ligt begint deze kraken. Daarom schakel ik het voorste kettingblad naar 34 en de cassette naar het 7de tandwiel (met 15 tanden). Het verzet is nu prettig, maar omdat de ketting weer gekruist ligt begint hij te kraken.
Wat kan ik doen om het fietsen met gekruist verzet te voorkomen? Moet ik een andere cassette monteren, bijv. 11-28? Of 14-28?
Of toch een andere crankset, bijv. 46x30?
Wie-o-wie weet raad?
Als ik op een plat vlak fiets, ligt de ketting vóór op het 50 kettingblad, achter op het 5de tandwiel (met 19 tanden) Dit gaat goed.
Als de weg wat omhoog gaat, schakel ik de cassette naar het vierde tandwiel (21 tanden). Omdat de ketting nu gekruist ligt begint deze kraken. Daarom schakel ik het voorste kettingblad naar 34 en de cassette naar het 7de tandwiel (met 15 tanden). Het verzet is nu prettig, maar omdat de ketting weer gekruist ligt begint hij te kraken.
Wat kan ik doen om het fietsen met gekruist verzet te voorkomen? Moet ik een andere cassette monteren, bijv. 11-28? Of 14-28?
Of toch een andere crankset, bijv. 46x30?
Wie-o-wie weet raad?
Zodra het een beetje begint te kraken en de ketting schuin loopt, is dat een signaal de boel om te gooien van buitenblad naar binnenblad of omgekeerd. Volgens mij is daar niets erg aan. Je kunt wel met een andere set-up gaan rijden, maar dan krijg je bij een ander verzet het zelfde probleem.
Ik maak me er niet druk om. Voor mij is het een audio-signaal dat het tijd is om om te schakelen. Er gaat verder niks fout
Ik maak me er niet druk om. Voor mij is het een audio-signaal dat het tijd is om om te schakelen. Er gaat verder niks fout
- Hans Verstegen
- Forum-lid
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 03 aug 2011 21:03
- Locatie: Enschede
Ik denk dat ik het niet goed uitgelegd heb: als ik een lichte helling oprijd, kom ik altijd op een gekruist verzet uit.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Als je een 46 monteert ben je er op de snelheden waarmee je nu rijdt vanaf. Alleen dan zit je op een andere snelheid met hetzelfde probleem.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- Hans Verstegen
- Forum-lid
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 03 aug 2011 21:03
- Locatie: Enschede
Je slaat de spijker op de kop. Mijn ketting/cassettecombinatie gaat erg snel kraken.
Gisteren zijn crankset/ketting/cassette grondig gereinigd en is de ketting van een versie laag Squirt kettingwax voorzien.
De 50-34 is niet de fijnste combinatie voor vals plat. Hoewel zoals genoemd enkel de groot met 1a2 grootste bladen of klein met de twee kleinste bladen in de pion gemeden worden.
Bij mij was de ketting vrij snel versleten. Niet in lengte maar, lateraal.
Uitkomst voor mij, 48-36 voor en een 30/11 achter en een nieuwe ketting natuurlijk.
Wat ook kan is 50-38 met een 32/11, sram heeft rechte kettingbladen, shimano gebogen, bij shimano heb je dus het risico dat de ketting tussen beide bladen kan komen, met schade tot gevolg.
Bij mij was de ketting vrij snel versleten. Niet in lengte maar, lateraal.
Uitkomst voor mij, 48-36 voor en een 30/11 achter en een nieuwe ketting natuurlijk.
Wat ook kan is 50-38 met een 32/11, sram heeft rechte kettingbladen, shimano gebogen, bij shimano heb je dus het risico dat de ketting tussen beide bladen kan komen, met schade tot gevolg.
Voor de Nederland, behalve Zuid-Limburg en de Belgische Ardennen gebruik ik voor 50-39. Je kunt de 34 gewoon voor een 39 vervangen, blijft prima schakelen. Voordeel is dat je minder snel erg gekruist rijdt.
Toch vind ik ook dat je wel snel kraken hebt. Soms rij ik 39 x 13 of zelfs 12 en kraakt er niets. Mogelijk toch de ketting niet voldoende schoon of te weinig wax aangebracht (een proberen 2x toe te passen.
Toch vind ik ook dat je wel snel kraken hebt. Soms rij ik 39 x 13 of zelfs 12 en kraakt er niets. Mogelijk toch de ketting niet voldoende schoon of te weinig wax aangebracht (een proberen 2x toe te passen.
De 50-21 hoort altijd zonder problemen te werken, zelfs de 50-24 zou nog probleemloos moeten gaan.
De 34-19 (-17, -15) zouden ook perfect moeten werken.
Er is dus ergens iets mis met de afstelling of er is wat versleten.
Bij mij gaan die combinaties op beide fietsen in ieder geval zonder probleem (ik heb ook een 11-30)
De 34-19 (-17, -15) zouden ook perfect moeten werken.
Er is dus ergens iets mis met de afstelling of er is wat versleten.
Bij mij gaan die combinaties op beide fietsen in ieder geval zonder probleem (ik heb ook een 11-30)
Als ik de "tijdslijn" goed inschat ben je wel heel snel met de squirt na het ontvetten. Ik laat zelf de ketting, alleen als ik hem helemaal ontvet (Finish Line Citrus), zeker een paar dagen en liefst een weekje op de kachel drogen voordat ik er Squirt op smeer. Zeg ik er direct bij dat ik alleen helemaal ontvet als het een nieuwe ketting is, bij schoonmaakbeurten daarna gaat hij door zo'n wasstraat ding met een warm sopje, afspoelen, afdrogen met een doekje en direkt verse Squirt erop.Hans Verstegen schreef: ↑26 sep 2021 21:48Gisteren zijn crankset/ketting/cassette grondig gereinigd en is de ketting van een versie laag Squirt kettingwax voorzien.