Hallo,
Ik heb onlangs een nieuwe fiets gekocht, en sta op het punt een nieuwe wielset aan te schaffen.
Nu overweeg ik om daar andere schijven op te monteren,omdat ik m'n huidige wielset als winterset wil gebruiken of evt omzet naar gravelbike.
M'n huidige remblokken zijn nog geen 600km oud. Normaliter koop je nieuwe blokken als je nieuwe schijven monteert. Maar ik vroeg mij af, met de lage km stand (polder km's) of dit nu perse nodig is of niet?
Meer praktisch gezien, omdat ik het hele zwikkie in 1x wil bestellen straks
Nieuwe schijfremblokken nodig of niet?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Ik zou de huidige remblokjes gewoon laten zitten.
Maar een setje op reserve is vroeg of laat wel handig.
Maar een setje op reserve is vroeg of laat wel handig.
Dat de blokken nog als nieuw zijn, dat begrijp ik. Maar ik twijfelde omdat ik dacht dat nieuwe schijven altijd met nieuwe blokken gepaard moest gaan ivm inremmen etc.
Dan weet ik nu wat ik kan doen in iedergeval, thanks!
Dan weet ik nu wat ik kan doen in iedergeval, thanks!
Blokken moet je inremmen inderdaad, maar een schijf niet. Die slijt alleen langzaam.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dat is pertinent onjuist.
Een schijf moet je ook inremmen zodat er residu (hars) achterblijft van de remblokken en het geheel schijf-remblokken beter op elkaar aangrijpt.
https://cyclingtips.com/2018/05/complet ... ing_basics
De mekaniekers van de profs bereiden zo ook de reservewielen voor:What is brake bed-in and why is it needed?
Brake bed-in, or burn-in, is the process of transferring pad material to the brake surface for proper function. It’s a crucial step any time new brake pads or brake rotors are involved. Read our brake bed-in article for more on this topic.
https://www.vitalmtb.com/features/The-W ... Reeve,2756
Voor de topicstarter: natuurlijk heb je geen nieuwe remblokken nodig na 600km. Dan zouden profs bij iedere wielwissel ook remblokken moeten wisselen. Reserveset is inderdaad handg zoals al aangehaald.
Wel even je nieuwe schijven inremmen.
Hier is een artikel over het inremproces. Lees dit even door: https://cyclingtips.com/2018/03/road-di ... ing-noise/
Ook in dit artikel spreekt men van
The transfer layer applied to the rotor
OK, dat wist ik niet. Maar de strekking blijft (gelukkig voor TS) dat je dezelfde schijven met verschillende blokken kunt gebruiken.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dit is nuttige info, thanks! Goed om te weten
Ok, maar wat gebeurt er met die resin op de rotor als je deze schoonmaakt met alcohol? Als je die resin verwijdert met een doekje met alcohol, dan zou je in theorie daarna opnieuw de inrem-procedure moeten volgen.
Ben benieuwd naar de meningen/ ervaringen.
Ben benieuwd naar de meningen/ ervaringen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik ben al jaaaaren gestopt met het inremmen van mijn blokken. Ik merk totaal geen enkel verschil!
Dat lijkt me echt niet nodig. Na schoonmaken van de schijfremmen met remmenreiniger remt mijn fiets nog steeds prima.
Die "transfer layer" waar hierboven over gesproken wordt lijkt me slechts een heel beperkte effect te hebben.