Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Paint crack of scheur, aflevering 505

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 24 jul 2020 19:15

Vandaag zag ik ineens schade op de zitbuis van mijn Chinese cyclocrosser/gravel bike:

Afbeelding

Met strijklicht:

Afbeelding

De vraag is uiteraard: zijn dit slechts barsten in de lak of duidt het op een scheur in het frame? Teruggemeten zit het iets boven boven het uiteinde van de zadelpen. Dat lijkt me iets te toevallig. Ik heb de zadelpen eruit gehaald en met een lichtje in de buis geschenen, maar daar zie ik niets (sowieso is het lastig om daar iets te ontwaren).

Wat me zorgen baart is dat het meerdere barsten zijn, zowel horizontaal als verticaal. Ter referentie: de verticale barst is ongeveer 25mm lang.

Verdere achtergrond: het frame is een halfjaartje oud. Ik heb er vooral mee op de weg gefietst. Af en toe ook off road, maar geen zware MTB-parcoursen of iets dergelijks. Nooit mee gevallen en nooit omgevallen.
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 jul 2020 19:23

Als het al 'paint-crack' zou zijn komt dat door de bewegelijkheid maar ook door trillingen van/in de onderliggende carbonbuis die m.i. op dat punt misschien maar iets dikker zal zijn dan één millimeter. Je kan dit eventueel voelen door er met de duim op te drukken, vlgns mij druk je dan de huid van de carbonbuis iets in en dat zorgt ervoor dat de lak daar barst. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 jul 2020 20:11

De lak IS de huid.....

Terzake, de locatie is me iets te toevallig en ik vermoed einde frame, of je moet de pijp ter plaatste versterken met een matje+epoxy....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 25 jul 2020 02:02

Dit is kapot.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 25 jul 2020 07:40

Heb je het al aan Carbonda voorgelegd?
Ik heb ook dat frame, net even gekeken maar zie bij die van mij niks geks. Rijd er al 3 jaar op zonder problemen.

Wel heeft dat frame last van zakkende zadelpen, speling dus, kan bij jou evt natuurlijk door hefboomwerking de zadelpen interne tegen de zadelpenbuis aan geduwd hebben?!

Ik volg ook wel met enige regelmaat dit forum:

https://www.ridinggravel.com/forum/?p=p ... da-8254658

Ook dat heb ik dit nog nooit zien langskomen, mogelijk dus pech en hopelijk garantie.
Ik weet van een ander met Carbonda mtb frame (ander probleem, gescheurde achterbrug ) dat deze een nieuw frame gekregen heeft, dus zou het zeker even voorleggen.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 25 jul 2020 09:14

Dank voor de reacties. Die lijken te bevestigen wat ik al vreesde...

@T2300: ik heb Carbonda gisteren gemaild en de foto’s voorgelegd. Ik heb de originele zadelpen overigens vervangen omdat ik zonder setback fiets, maar uiteraard wel van dezelfde diameter en ik heb nooit problemen gehad met een zakkende zadelpen. Ook is de insert ruim voldoende.

Verder heb ik vóór aanschaf het nodige huiswerk gedaan en fora bezocht, onder andere degene waar jij naar verwijst. Ik heb inderdaad ook geen vergelijkbare verhalen gezien. Daarom hoop ik op een redelijke afhandeling.
t.a.f.k.a.e.h.

Plaats reactie