Hi allemaal,
Begin dit jaar knutselproject op de kop getikt. Door verkoper (prima) opgebouwd uit losse onderdelen. Langzaamaan alles aan het vervangen naar eigen voorkeur.
Grootste issue zijn de cantilevers. Krijg het niet voor elkaar. Het bokt, remt slecht, crime om af te stellen.
Alles al geprobeerd. Nieuwe blokken, andere wielen, toe-in, zelfs stukje schuin afgeveild. Geen succes. Voelt gewoon onzeker op de fiets.
Dus op zoek naar oplossing. Mini v brakes lijken de oplossing, maar ook geen ervaring mee en forum geeft overweldigend veel info. Past het met 44mm? Is het compatibel met mijn oude ultegra shifters, moet ik van die metalen opzetstukken (naam even kwijt) gebruiken?
Ik kom er niet uit. Hebben V brakes de voorkeur? En waar moet ik op letten bij aanschaf/montage/afstellen?
Thanks!
Cantilever-frustratie
In principe zijn good-old cantilevers compatible met racegrepen, v-brakes niet (niet zonder verloop) en mini v-brakes soms met beperkingen als band of spatbord. Kijk ook eens op het wereldfietser forum, daar vind je misschien iets meer info. Dat afstellen klopt, zodra je 1 moertje losdraait wappert het alle kanten op, heel lastig om een fijnafstelling in 1 richting te doen.
Welke cantilevers probeer je te combineren met je Ultegra grepen en wat is het probleem precies?
Welke cantilevers probeer je te combineren met je Ultegra grepen en wat is het probleem precies?
Twee oplossingen:
Avid Shorty Ultimate
https://www.bikeradar.com/reviews/compo ... ke-review/
Als het gaat om cantilevers echt de beste die ik ooit gebruikt heb.
Vorkhanger
https://www.amazon.com/Tektro-Front-Cab ... B006GHDRYC
Tweede deel op deze pagina, over "brake schudder". https://www.velonews.com/gear/technical ... -industry/
Heb je wel een gat in je voorvork nodig.
Avid Shorty Ultimate
https://www.bikeradar.com/reviews/compo ... ke-review/
Als het gaat om cantilevers echt de beste die ik ooit gebruikt heb.
Vorkhanger
https://www.amazon.com/Tektro-Front-Cab ... B006GHDRYC
Tweede deel op deze pagina, over "brake schudder". https://www.velonews.com/gear/technical ... -industry/
Heb je wel een gat in je voorvork nodig.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ik heb ervaring met de TRP RevoX en Avid Shorty Ultimate cantilever remmen. Beide werken eenmaal goed afgesteld echt prima. Ik gebruik ze op mijn vakantiefiets waar ik ook met bepakking (opgeteld zo'n 120kg) door de Highlands in Schotland en Noorse fjorden gereden ben zonder problemen.
De Avid's zijn iets degelijker en makkelijker af te stellen, maar ik denk dat je met iets goedkopere cantilevers ook nog wel uitkomt (€40-50). Het is niet zo simpel als gewone remhoeven of V-brakes, en vraag wat meer aandacht, maar het hoeft niet slecht te zijn.
De Avid's zijn iets degelijker en makkelijker af te stellen, maar ik denk dat je met iets goedkopere cantilevers ook nog wel uitkomt (€40-50). Het is niet zo simpel als gewone remhoeven of V-brakes, en vraag wat meer aandacht, maar het hoeft niet slecht te zijn.
Ik heb mini v's. Met 105 5800 shifters werken deze uitstekend. Ik qua modulatie. Op mijn frame komen ze op gelijke hoogte als de montage oog voor de spatborden, dat valt dus precies goed.
Vwb het uithalen van je wielen. Ik heb de schuine tuit (hoe heet zo iets) vervangen voor eentje met een verstelknop erop. Op die manier kan ik ze iets meer open zetten zodat ik genoeg ruimte heb om dat tuit weer helemaal uit te kunnen halen om te remmen vervolgens volledig open te krijgen voor een wiel wissel.
Dit: https://www.sjscycles.co.uk/cables/tekt ... er-90-deg/
Vwb het uithalen van je wielen. Ik heb de schuine tuit (hoe heet zo iets) vervangen voor eentje met een verstelknop erop. Op die manier kan ik ze iets meer open zetten zodat ik genoeg ruimte heb om dat tuit weer helemaal uit te kunnen halen om te remmen vervolgens volledig open te krijgen voor een wiel wissel.
Dit: https://www.sjscycles.co.uk/cables/tekt ... er-90-deg/
Ik gebruik Tektro RX5 mini V's icm Ultegra 6500 shifters (9-speed) en 35mm Schwalbe G-One op mijn Surly Cross Check. 40mm banden zouden ook makkelijk passen, 45 zou wel op het randje worden.
Ookal zijn het mini V's, je merkt wel dat de 6500 STI's relatief weinig kabel trekken voor de afmetingen van de remmen:: de blokjes zitten vrij dicht op de velg, je hebt erg veel remkracht maar aan de remgrepen voelt de boel een beetje sponzig.
Nieuwere Shimano STI's trekken iets meer kabel, dus die zouden het beter moeten doen.
Ookal zijn het mini V's, je merkt wel dat de 6500 STI's relatief weinig kabel trekken voor de afmetingen van de remmen:: de blokjes zitten vrij dicht op de velg, je hebt erg veel remkracht maar aan de remgrepen voelt de boel een beetje sponzig.
Nieuwere Shimano STI's trekken iets meer kabel, dus die zouden het beter moeten doen.
Laatst gewijzigd door scepticus op 04 jul 2020 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ik onderschrijf wat Scepticus zegt. Je blokken moeten redelijk dicht bij je velg. Het is ook belangrijk dat je wielen goed recht zijn. Het luistert nog nauwer dan met "normale" velgremmen.
Nog wat verder ingelezen, laat de V brakes nog even links liggen. Nog 1 poging op canti. Iedereen is vol lof over de Advid ultimate shorty. Had gehoopt dat het iets goedkoper kon. Nog andere tips?
@woefdram Voor enorm last van bokkende vork. Achter ‘sponzig’ gevoel. Zet de blokken snel op de velg, maar kan daarna de remgrepen nog tot mn stuur doortrekken. En heel veel remkracht genereer ik er niet mee. Samen met bokken geeft dit nogal onveilig gevoel in de bossen:)
@woefdram Voor enorm last van bokkende vork. Achter ‘sponzig’ gevoel. Zet de blokken snel op de velg, maar kan daarna de remgrepen nog tot mn stuur doortrekken. En heel veel remkracht genereer ik er niet mee. Samen met bokken geeft dit nogal onveilig gevoel in de bossen:)
Waar zit je (buiten)kabelstop? Liefst zet je die zo laag mogelijk, op de vorkkroon. Anders gaat je rem afwisselend blokkeren en lossen, vanwege de flex in je vork.
Let ook goed op de hoek waaronder aan de rem getrokken wordt. Anders is je krachtoverbrenging slecht en dat ga je zeker voelen.
Vorsprung durch Pedantik