Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

potenza disc remt niet na vullen en bleeden...

Gebruikersavatar
Codalunga
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 okt 2013 20:10

Gebruikersavatar Codalunga 29 jun 2020 06:24

walter- schreef: 28 jun 2020 20:27

Ik kwam nog deze vraagstaart tegen.
https://weightweenies.starbike.com/foru ... p?t=153263

Daar worden wat gelijkaardige problemen gemeld waarbij een remhendel wel eens defect is.

Walter
Voor jouw probleem een interessant topic op WW.
Ik zou wel eens een technische tekening van de remhendel willen zien. Iemand?
Uit mijn autosleuteltijd weet ik dat je kunt ontluchten wat je wil, maar als de hoofdremcilinder (intern) lekt zit daar toch echt het probleem dat knijpers het niet doen. Dat was dan met wat werk makkelijk op te lossen door nieuwe rubbers te plaatsen m.b.v. revisiesetjes.
Wat ik me afvraag, als je die Campa/Magura remmen koopt, zijn ze dan in principe klaar voor gebruik (los van inkorten)? Iemand?
De groeten

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 jun 2020 07:47

De campa remmen worden geleverd klaar voor gebruik; niet gevuld en gemonteerd aan de remhendel. Je moet inkorten en de caliper monteren en dan bleeden.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 jun 2020 08:55

Codalunga schreef: 29 jun 2020 06:24
walter- schreef: 28 jun 2020 20:27

Ik kwam nog deze vraagstaart tegen.
https://weightweenies.starbike.com/foru ... p?t=153263

Daar worden wat gelijkaardige problemen gemeld waarbij een remhendel wel eens defect is.

Walter
...
Ik zou wel eens een technische tekening van de remhendel willen zien. Iemand?...
Hier wordt die uit elkaar gehaald.

https://www.campagnolo.com/CA/en/Suppor ... ke_control

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 29 jun 2020 18:05

Walter, rem ingeknepen houden werkte niet begrijp ik?
Zuigers bewegen wel zie ik.
Gebruik je een bleed block met ontluchten.
Zo ja, monteer dat er eens tussen. ( dus wiel eruit, blokken eruit , bleedblock erin. Staan dan de zuigers maximaal in?)Nu wel een hard handel? Dan kunnen we alle niet hydraulische oorzaken afschrijven.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 jun 2020 23:49

Bleden deed ik telkens met de campa bleedblok; alle zuigers mooi ingeduwd als start.

Als ik rem komen de remmen wel wat naar binnen.
Uiteindelijk niet bij fietsenmaker geraakt vandaag; wordt pas iets voor het einde van de week.

Walter

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 30 jun 2020 17:17

Walter, ik ben benieuwd naar de oorzaak.
Wat ik me afvroeg is of je wel een hard handel.hebt als je ipv remblokken en schijf een bleedblock in de klauw hebt.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 jun 2020 19:01

Bleedblok gebruik ik;
Probleem opgelost denk ik; nieuwe shifter; bleden tegen dezelfde caliper; na eerste keer bleden is de shifter zo hard als maar kan zijn (wel tegen de bleedblok nog).; straks met de remmen proberen; nu eerst eten...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 jun 2020 19:47

Ps: ik heb voor afsluiten aan de caliper even wat druk gezet; nu staat er wel veel druk op....
Benieuwd of dat wel goed blijft zo als ik de bleedblok verwijder....

Grote verschil tijdens bleeden; als ik de remhendel induwde was er wel veel meer druk terug naar de calliper. Ik voelde aan de spuit dat er geduwd werd op de remhendel. De was er voordien niet bij.

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 02 jul 2020 22:22

Mooi dat het opgelost is!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 jul 2020 23:05

Nog even vraagje voor diegene die meelezen; de remblokken hebben geen veertje maar worden magnetisch opengehouden.
Is dat bij wegfietsen standaard? Of een campa feature?

Gebruikersavatar
Codalunga
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 okt 2013 20:10

Gebruikersavatar Codalunga 03 jul 2020 06:27

Over de oorzaak, het staat er wat bescheiden: NIEUWE SHIFTER. Begrijp ik goed dat je een andere, nieuwe shifter hebt aangeschaft/verworven? Dan lag het probleem dus in de " hoofdremcilinder" in de shifter en omdat er geen sprake was - uitwendige olielekkage wel een vermoedelijke " internal leak". Het gaat niet me niet zozeer om een bevestiging of verbetering van hetgeen je hebt geschreven. Het enige waar ik nog aan zat te denken is dat de remmen gebruiksklaar maar zonder olie in de leidingen wordt geleverd ivm inkorten. If so, dat zou dan beteken ( betekent dat dan) dat de hoofdremcilinder droog staat en als de remhandel (shifter) "droog" wordt bediend er schade kan ontstaan aan interne afdichtingen?. De voorschriften in mijn ervaringen waren dat de afdichtrubbers vooraf moesten worden ingeolied met de daarvoor bestemde vloeistof. Ik weet het natuurlijk niet precies, maar het is een aanname. Ik weet niet of jij de term "gebruiksklaar" zelf hebt gekozen of dat dit een verkoopdingetje is, maar mijn recente ervaring met gebruiksklare remmen (hope, sram) is dat ze gebruiksklaar zijn met olie en al d'r in. Die enkele keren (ca 5x) nooit een probleem gehad. Ongetwijfeld ga ik je nog een keer volgen met Campa remmen, dus ik vind het een waardevolle topic.
De groeten

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 03 jul 2020 07:42

Origineel gekocht (in verpakking) is doorgaans echt niet afgevuld. Dit is meestal voorbehouden aan afmontage materiaal voor eerste montage (komt via allerlei omwegen toch bij particulieren terecht alhoewel daar inmiddels veel beter op wordt gecontroleerd). Beter is dit echt nooit (de couplers zijn in mijn ogen zelfs een no go) maar het scheelt weer geld en dat is wat telt (zelfde reden waarom shimano de link weer heeft geintroduceerd bij haar ketting).

Een shifter uit de verpakking hoort niet geopend te worden om in te olieën, het staat niet in de handleiding en je garantie vervalt er ook mee.
Dit was gewoon een slechte shifter en dat komt met disc helaas vaker voor (het het bij alle merken maar met name bij Dura Ace al meerdere malen gehad dat één van de grepen meteen na montage weer terug konden.

Plaats reactie