Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Roestaanslag balhoofdlager

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 18 jun 2020 12:03

Bij groot onderhoud aan mijn fiets viel me op dat er roestaanslag op de onderste balhoofdlager zit. Kennelijk goedkoop rvs want de fiets is minder dan een halfjaar oud. De lager is verder nog prima in orde. Ik heb voor de zekerheid alvast een nieuwe lager besteld:

Afbeelding

Afbeelding

Twee vragen: zouden jullie deze lager nog terugplaatsen of kan ik deze beter meteen vervangen zodra ik de nieuwe lager binnen heb? Indien terugplaatsen: is er iets te doen om verdere corrosie te voorkomen, bijvoorbeeld monteren met montagepasta (dat witte Shimano-spul) of lagervet? Het gaat om plaatsing in een carbon frame.
t.a.f.k.a.e.h.

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 18 jun 2020 12:19

Zolang hij niet korrelig loopt gewoon terugplaatsen. Zeker onderste lager krijgt eigenlijk heel snel roestvorming.

Je kunt het beste lagervet met ptfe gebruiken.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 jun 2020 13:23

Als je met schoonmaken de tuinslang er recht op gezet hebt, dan ben je zelf een deel van de oorzaak. Anders is het gewoon slecht spul. Nu het lager er toch uit is, zou ik hem zelf gewoon gelijk vervangen door iets beters en dan goed invetten. Anders blijf je bezig en dan hoef je maar éen keer terug te plaatsen ipv opnieuw verwijderen en nog een keer plaatsen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27587
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jun 2020 13:32

Marine grease erop smeren, dat is zo dik dat er geen vocht bij komt. Ieder jaar keertje loshalen en opnieuw invetten.

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 18 jun 2020 13:35

Nee_Nee schreef: 18 jun 2020 13:23 Als je met schoonmaken de tuinslang er recht op gezet hebt, dan ben je zelf een deel van de oorzaak. Anders is het gewoon slecht spul. Nu het lager er toch uit is, zou ik hem zelf gewoon gelijk vervangen door iets beters en dan goed invetten. Anders blijf je bezig en dan hoef je maar éen keer terug te plaatsen ipv opnieuw verwijderen en nog een keer plaatsen.
Dat van die tuinslang valt wel mee. Als je door door plassen rijdt sproeit je voorwiel je hele onderste lager vol. Dat hou je simpelweg niet tegen.
Er is ook helemaal geen probleem met dit lager...roesten doen ze bijna allemaal en beïnvloedt de werking niet.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 18 jun 2020 13:36

Er is nog geen tuinslang in de buurt van de fiets geweest ;) Dus dan zal het inderdaad slecht spul zijn. Het is best een gedoe om bij de lager te komen (hydraulische remmen, remleiding door de voorvork), dus ik denk dat ik dan maar op de nieuwe lager wacht en de boel vervang.

Lagervet met PTFE heb ik liggen, marine grease kende ik niet. Is dat dit spul: http://www.oliehandel.nl/product/marine ... 00gr-80309 ?
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27587
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jun 2020 13:37

Ja, dat is dat spul. Spotgoedkoop, genoeg voor een heel fietsleven. Je mag ook langs Bilthoven rijden krijg je gratis wat mee.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 18 jun 2020 13:59

Cheers, erg sympathiek! Maar ik heb zelf maar een pot gekocht, aangezien mijn primaire vervoersmiddel in coronatijden gedemonteerd op de grond ligt :D
t.a.f.k.a.e.h.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 jun 2020 15:52

evilhomer schreef: 18 jun 2020 12:03 Bij groot onderhoud aan mijn fiets viel me op dat er roestaanslag op de onderste balhoofdlager zit. Kennelijk goedkoop rvs want de fiets is minder dan een halfjaar oud. De lager is verder nog prima in orde. Ik heb voor de zekerheid alvast een nieuwe lager besteld:
Twee vragen: zouden jullie deze lager nog terugplaatsen of kan ik deze beter meteen vervangen zodra ik de nieuwe lager binnen heb? Indien terugplaatsen: is er iets te doen om verdere corrosie te voorkomen, bijvoorbeeld monteren met montagepasta (dat witte Shimano-spul) of lagervet? Het gaat om plaatsing in een carbon frame.
Gewoon terugzetten met iets vet erop.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie